Pagina 1 van 1

problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: vr sep 10, 2010 12:40 pm
door dick holtrop
zodra ik de 4 x 4 inschakel en nogal scherp door de bocht ga, blokkeert er ergens iets?

hebben ander sinpar coureurs hier ook last van?

vrgr dick

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: vr sep 10, 2010 4:10 pm
door jandoe1000
Ik heb 2 viertjes (66 en 68) en een Rodeo 4 (73) in Sinpar 4x4 uitvoering maar dit probleem doet zich bij mij niet voor. Ik gebruik de 4x4 overigens alleen in het terrein en niet op de verharde weg want dan draai je de zaak kapot als je een bocht maakt bij gebreke van een differentieel voor de achterwielen! Dat is waarschijnlijk wat er blokkeert in de scherpe bocht.

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: vr sep 10, 2010 4:26 pm
door Okido
Klopt, de achterwielen gaan wringen op verharde weg bij in en uitparkeren. Vergelijkbaar met een Daf 55, waar ik vroeger mee reed. Grote voordeel is dat je dus echt niet makkelijk vast komt te zitten. Eenmaal op de weg merk er niets meer van.

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: vr sep 10, 2010 10:46 pm
door RVIER
Het is dus kennelijk geen audi quattro :-( behalve in de regen, met sneeuw en in het terrein.

Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?

Ik begrijp een beetje dat de achteras wordt aangedreven vanaf de secundaire as in de bak, dus voor het differentieel. Er is dus een starre koppeling van de beide voorwielen met een differentieel en twee starre achterwielen. Het kan dus gebeuren dat je alleen achter tractie hebt.

vr gr Fons

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: za sep 11, 2010 12:00 am
door lordje
Inderdaad alleen te gebruiken op onverharde wegen, bij mijn sinpar uitvoering is in de achteras oook een differencieel opgenomen. Volgens de foto`s bij Dick ook groet lordje

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: za sep 11, 2010 12:52 am
door RVIER
heren,

ik zie in de documentatie van de Sinpar (op de telecharge van http://www.r4-4l.com" onclick="window.open(this.href);return false;) dat de aftakas voor achter inderdaad van de verlengde secundaire as wordt afgetapt, dus voor het differentieel (voor).
Achter zie ik (zoals Lordje ook al zegt) ook een differentieel.....

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: zo sep 12, 2010 3:41 pm
door deutz
Als er geen sper in het dif zit, kan er weing blokkeren. voor zit het org. niet, achter weet ik niet.
gr.Jan.

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: zo sep 12, 2010 3:47 pm
door deutz
Het kan ook zijn dat je achter alleen een haakse overbrenging hebt, waar geen differentieel (satelietwielen e.d.) in zit. dus wel een starre verbinding tussen de twee wielen! en dat gaat inderdaad wringen in de bocht op asfalt! gr.Jan

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: zo sep 12, 2010 3:50 pm
door dick holtrop
op een gegeven moment stond mijn sinpar op 4 bokken zonder wielen.

tond heb ik de motor gestart , in de vier wiel drive, en toen draaien het linker voorwiel en het rechter achterwiel.

je zou dus zeggen dat je zowel achter als voor een differiencieel hebt.

vrgr dick

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: zo sep 12, 2010 8:29 pm
door RVIER
@Dick,

Ik denk dat het komt omdat er tussen de voor- en achteras geen differentieel of een wrijwingskoppeling zit(een audi heeft daar een visceuse koppeling tussen zitten) die de snelheidsverschillen tussen vooras diff en achteras dif opneemt. Bij een scherpe bocht draaien de wielen allemaal om eenzelfde punt (het ackermanprincipe) maar met een verschillende straal. Dat straalverschil wordt voor en achter opgelost door het differentieel, maar het verschil in straal tussen voor en achteras wordt niet gecompenseerd. Bij een scherpe bocht zijn de straalverschillen relatief het grootst en zal de compensatie gerealiseerd worden door slip en dat ervaar je denk ik als een soort blokkeren van de achterwielen. Die slippen het snelst omdat ze het misnt belast worden.
Ik denk dat je er met name banden door verslijt. De assen zijn sterk zat en de tussenas lijkt wel dun maar die draait dan ook meer dan 3 x zo snel als de aandrijfassen waardoor het kopple ook maar 1/3 daarvan is. Maar dit is theorie, wellicht dat er mensen zijn die (negatieve) gebruikservaringen hebben.

vr gr Fons

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: zo sep 12, 2010 9:13 pm
door dick holtrop
klink inderdaad het meest logisch,

vrgr dick

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: ma sep 13, 2010 7:49 pm
door jandoe1000
Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?
De Sinpar handleiding T13539 (kopie beschikbaar voor Sinpar bezitters op aanvraag) zegt: _ Ne pas utiliser le vehicule en quatre roues motrices pour faire des manoeuvres sur bon sol, etant donné qu' il n' y a pas de différentiel entre les roues AV et les roues AR.
Vrij vertaald: Geen 4x4 gebruiken op de verharde weg vanwege de afwezigheid van een differentieel tussen voor en achterwielen.
Afbeelding

Re: problemen met sinpar door de bocht

Geplaatst: ma sep 13, 2010 11:52 pm
door deutz
Kijk, nou is het helder!!
gr.Jan. (nw)