problemen met sinpar door de bocht
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
problemen met sinpar door de bocht
zodra ik de 4 x 4 inschakel en nogal scherp door de bocht ga, blokkeert er ergens iets?
hebben ander sinpar coureurs hier ook last van?
vrgr dick
hebben ander sinpar coureurs hier ook last van?
vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: problemen met sinpar door de bocht
Ik heb 2 viertjes (66 en 68) en een Rodeo 4 (73) in Sinpar 4x4 uitvoering maar dit probleem doet zich bij mij niet voor. Ik gebruik de 4x4 overigens alleen in het terrein en niet op de verharde weg want dan draai je de zaak kapot als je een bocht maakt bij gebreke van een differentieel voor de achterwielen! Dat is waarschijnlijk wat er blokkeert in de scherpe bocht.
Re: problemen met sinpar door de bocht
Klopt, de achterwielen gaan wringen op verharde weg bij in en uitparkeren. Vergelijkbaar met een Daf 55, waar ik vroeger mee reed. Grote voordeel is dat je dus echt niet makkelijk vast komt te zitten. Eenmaal op de weg merk er niets meer van.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: problemen met sinpar door de bocht
Het is dus kennelijk geen audi quattro behalve in de regen, met sneeuw en in het terrein.
Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?
Ik begrijp een beetje dat de achteras wordt aangedreven vanaf de secundaire as in de bak, dus voor het differentieel. Er is dus een starre koppeling van de beide voorwielen met een differentieel en twee starre achterwielen. Het kan dus gebeuren dat je alleen achter tractie hebt.
vr gr Fons
Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?
Ik begrijp een beetje dat de achteras wordt aangedreven vanaf de secundaire as in de bak, dus voor het differentieel. Er is dus een starre koppeling van de beide voorwielen met een differentieel en twee starre achterwielen. Het kan dus gebeuren dat je alleen achter tractie hebt.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: problemen met sinpar door de bocht
Inderdaad alleen te gebruiken op onverharde wegen, bij mijn sinpar uitvoering is in de achteras oook een differencieel opgenomen. Volgens de foto`s bij Dick ook groet lordje
Re: problemen met sinpar door de bocht
heren,
ik zie in de documentatie van de Sinpar (op de telecharge van http://www.r4-4l.com" onclick="window.open(this.href);return false;) dat de aftakas voor achter inderdaad van de verlengde secundaire as wordt afgetapt, dus voor het differentieel (voor).
Achter zie ik (zoals Lordje ook al zegt) ook een differentieel.....
ik zie in de documentatie van de Sinpar (op de telecharge van http://www.r4-4l.com" onclick="window.open(this.href);return false;) dat de aftakas voor achter inderdaad van de verlengde secundaire as wordt afgetapt, dus voor het differentieel (voor).
Achter zie ik (zoals Lordje ook al zegt) ook een differentieel.....
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: problemen met sinpar door de bocht
Als er geen sper in het dif zit, kan er weing blokkeren. voor zit het org. niet, achter weet ik niet.
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: problemen met sinpar door de bocht
Het kan ook zijn dat je achter alleen een haakse overbrenging hebt, waar geen differentieel (satelietwielen e.d.) in zit. dus wel een starre verbinding tussen de twee wielen! en dat gaat inderdaad wringen in de bocht op asfalt! gr.Jan
niet geschoten is altijd mis!
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: problemen met sinpar door de bocht
op een gegeven moment stond mijn sinpar op 4 bokken zonder wielen.
tond heb ik de motor gestart , in de vier wiel drive, en toen draaien het linker voorwiel en het rechter achterwiel.
je zou dus zeggen dat je zowel achter als voor een differiencieel hebt.
vrgr dick
tond heb ik de motor gestart , in de vier wiel drive, en toen draaien het linker voorwiel en het rechter achterwiel.
je zou dus zeggen dat je zowel achter als voor een differiencieel hebt.
vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: problemen met sinpar door de bocht
@Dick,
Ik denk dat het komt omdat er tussen de voor- en achteras geen differentieel of een wrijwingskoppeling zit(een audi heeft daar een visceuse koppeling tussen zitten) die de snelheidsverschillen tussen vooras diff en achteras dif opneemt. Bij een scherpe bocht draaien de wielen allemaal om eenzelfde punt (het ackermanprincipe) maar met een verschillende straal. Dat straalverschil wordt voor en achter opgelost door het differentieel, maar het verschil in straal tussen voor en achteras wordt niet gecompenseerd. Bij een scherpe bocht zijn de straalverschillen relatief het grootst en zal de compensatie gerealiseerd worden door slip en dat ervaar je denk ik als een soort blokkeren van de achterwielen. Die slippen het snelst omdat ze het misnt belast worden.
Ik denk dat je er met name banden door verslijt. De assen zijn sterk zat en de tussenas lijkt wel dun maar die draait dan ook meer dan 3 x zo snel als de aandrijfassen waardoor het kopple ook maar 1/3 daarvan is. Maar dit is theorie, wellicht dat er mensen zijn die (negatieve) gebruikservaringen hebben.
vr gr Fons
Ik denk dat het komt omdat er tussen de voor- en achteras geen differentieel of een wrijwingskoppeling zit(een audi heeft daar een visceuse koppeling tussen zitten) die de snelheidsverschillen tussen vooras diff en achteras dif opneemt. Bij een scherpe bocht draaien de wielen allemaal om eenzelfde punt (het ackermanprincipe) maar met een verschillende straal. Dat straalverschil wordt voor en achter opgelost door het differentieel, maar het verschil in straal tussen voor en achteras wordt niet gecompenseerd. Bij een scherpe bocht zijn de straalverschillen relatief het grootst en zal de compensatie gerealiseerd worden door slip en dat ervaar je denk ik als een soort blokkeren van de achterwielen. Die slippen het snelst omdat ze het misnt belast worden.
Ik denk dat je er met name banden door verslijt. De assen zijn sterk zat en de tussenas lijkt wel dun maar die draait dan ook meer dan 3 x zo snel als de aandrijfassen waardoor het kopple ook maar 1/3 daarvan is. Maar dit is theorie, wellicht dat er mensen zijn die (negatieve) gebruikservaringen hebben.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: problemen met sinpar door de bocht
klink inderdaad het meest logisch,
vrgr dick
vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: problemen met sinpar door de bocht
De Sinpar handleiding T13539 (kopie beschikbaar voor Sinpar bezitters op aanvraag) zegt: _ Ne pas utiliser le vehicule en quatre roues motrices pour faire des manoeuvres sur bon sol, etant donné qu' il n' y a pas de différentiel entre les roues AV et les roues AR.Wat zegt Sinpar in zijn gebruikshandleiding eigenlijk over het gebruik van de 4x4 op de verharde weg?
Vrij vertaald: Geen 4x4 gebruiken op de verharde weg vanwege de afwezigheid van een differentieel tussen voor en achterwielen.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op wo sep 15, 2010 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: problemen met sinpar door de bocht
Kijk, nou is het helder!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!