vanschakelaar en radiohouder
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hallo geacht forum!!
Ik heb twee vraagjes:
1) De schakelaar van mijn kachelvan (2 standen) is kapot (doorgebrand). Kan ik deze schakelaar vervangen door een huis-tuin-en-keukenschakelaar of voldoet alleen de orriginele i.v.m. een bepaalde benodigde weerstand? En kan ik de orriginele schakelaar -mids verkrijgbaar- ook in het dashboard inbouwen of moet deze in de luchtstroom van de van zitten i.v.m. koeling?
2)Renault heeft naar mijn weten op de gtl-letjes een radiohouder gemonteerd die over de kachelunit heen gemonteerd wordt. Is hier nog aan te komen?? (behalve via het r4magazijn, want dat is een eindje karren vanuit Maastricht...) Bij voorbaat DANK!!
Ik heb twee vraagjes:
1) De schakelaar van mijn kachelvan (2 standen) is kapot (doorgebrand). Kan ik deze schakelaar vervangen door een huis-tuin-en-keukenschakelaar of voldoet alleen de orriginele i.v.m. een bepaalde benodigde weerstand? En kan ik de orriginele schakelaar -mids verkrijgbaar- ook in het dashboard inbouwen of moet deze in de luchtstroom van de van zitten i.v.m. koeling?
2)Renault heeft naar mijn weten op de gtl-letjes een radiohouder gemonteerd die over de kachelunit heen gemonteerd wordt. Is hier nog aan te komen?? (behalve via het r4magazijn, want dat is een eindje karren vanuit Maastricht...) Bij voorbaat DANK!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Die schakelaar heeft 2 standjes: 1 met volledige geleiding en 1 via een weerstand (dat is die spiraal achterop het ding). Je kunt die gewoon vervangen door een simpele aan/uit schakelaar alleen kan de aanjager dan alleen op vol vermogen draaien. Voor een laag standje moet je zelf een voorschakelweerstand klussen. Overigens heeft zo'n voorschakelweerstand dan inderdaad wel wat koeling nodig want hij dissipeert nogal wat energie.
Wat die radio console betreft: Ik heb er nog wel eentje liggen maar ik woon ook niet echt in de buurt van Maastricht. Maar als je nou komende zondag naar de nieuwjaarsreceptie van de club in de meern (bij Utrecht) komt neem ik hem wel ff mee. Kost wel 15 euro want dat heb ik er ook voor betaald.
Wat die radio console betreft: Ik heb er nog wel eentje liggen maar ik woon ook niet echt in de buurt van Maastricht. Maar als je nou komende zondag naar de nieuwjaarsreceptie van de club in de meern (bij Utrecht) komt neem ik hem wel ff mee. Kost wel 15 euro want dat heb ik er ook voor betaald.
Ik bedenk me net: Een autolampje werkt ook prima als voorschakelweerstand en produceert minder warmte omdat ie een deel van de energie in licht omzet. Wel even meten wat het vermogen van de aanjager is en dan een soortgelijk vermogen lamp in serie zetten.
Moet je alleen nog wel ff verzinnen wat je met dat licht gaat doen.
Moet je alleen nog wel ff verzinnen wat je met dat licht gaat doen.
het spijt me, maar zondag kan ik niet. Reden: een grote oldtimershow/beurs in het MECC in Maastricht...Ook niet te missen lijkt me zo. Ik denk dat ik zolang maar een aan/uit schakelaar ga monteren, want ik heb net ff met mr. Wind gebeld en die zei dat die renault-schakelaars nogal storingsgevoelig zijn i.v.m. doorbranden. Dat krijg je met zo'n knoeper van een weerstand... En ik heb het echt h-e-l-e-m-a-a-l gehad met die beslagen ruiten!!! Als ik eens in de buurt van Gaanderen ben ga ik voor zo'n radiohouder eens bij Wind langs, wat ik weet eigenlijk niemend hier in de buurt die onderdelen heeft...Ja, een vriend van mij heeft zo'n ding, maar die zal wel niet blij zijn als ik z'n auto sloop...
Wat nou.. Je weet toch het vermogen van die lamp. P = V x I enzo. Hoef je niks aan te meten.
je moet alleen ff met een amperemeter meten wat de stroomsterkte is die door de aanjager loopt bij 12V (hopen dat dat niet teveel (>10A) is anders gaat je meter naar de knoppen. Dan weet je volgens dezelfde formule het vermogen van de aanjager. Ongeveer hetzelfde vermogen aan lamp plaatsen of liever iets minder zou tot ongeveer de halve draaisnelheid moeten leiden.
Bovendien neemt de weerstand van een gloeilamp nogal snel toe en af bij spanningsverandering en heeft een gloeilamp daardoor een ontstorende werking (bijvoorbeeld minder brom op je radio).
En wat dat rendement betreft: Halogeen doet het een stuk beter.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-01-06 23:16 ]</font>
je moet alleen ff met een amperemeter meten wat de stroomsterkte is die door de aanjager loopt bij 12V (hopen dat dat niet teveel (>10A) is anders gaat je meter naar de knoppen. Dan weet je volgens dezelfde formule het vermogen van de aanjager. Ongeveer hetzelfde vermogen aan lamp plaatsen of liever iets minder zou tot ongeveer de halve draaisnelheid moeten leiden.
Bovendien neemt de weerstand van een gloeilamp nogal snel toe en af bij spanningsverandering en heeft een gloeilamp daardoor een ontstorende werking (bijvoorbeeld minder brom op je radio).
En wat dat rendement betreft: Halogeen doet het een stuk beter.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-01-06 23:16 ]</font>
ik heb laatst ook zitten pielen met die schakelaar, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Het ding is echt supersimpel, maar om de een of andere duffe reden kreeg ik hem niet meer aan de praat. Toen mijn magazijntje ingedoken en jahoor! Nu zijn ze helaas wel op...
Volgens mij kun je bij de automaterialenzaak zo een schakelaartje halen (mocht ie zonder weerstand zijn dan loop je naar de elektronicazaak en haal je daar voor 10 cent een weerstandje toch? Veel betrouwbaarder dan die spiraal.
Volgens mij kun je bij de automaterialenzaak zo een schakelaartje halen (mocht ie zonder weerstand zijn dan loop je naar de elektronicazaak en haal je daar voor 10 cent een weerstandje toch? Veel betrouwbaarder dan die spiraal.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
nee jasper, een gewone weerstand fikt er gelijk uit. Bovendien heb je waarschijnlijk maar ongeveer 10 ohm nodig en dat wordt bij gewone koolweerstanden een probleem omdat je al gauw een watt of 5 aan energie moet verstoken.
Een draadgewonden weerstand gaat dan weer wel en kunnen meestal ook wel het nodige vermogen wegwerken, maar zijn nogal wat duurder en worden zo warm dat je ze inderdaad weer van koeling moet voorzien. Wat dat betreft was de originele keuze van Renault om hem in de kachel te monteren niet zo slecht.
Meestal breekt of smelt in de schakelaar het draadje door dat de 2 buitenste polen van de schakelaar doorverbindt. Dat draadje loopt door het midden van de spiraal. In dat geval kun je de schakelaar heel eenvoudig repareren door aan beide kanten met een soldeerbout de resten van dat draadje los te smelten en weg te halen waarna je gewoon aan beide kanten een kabelschoentje op het ding kan schuiven met een stukkie draad ertussen.
Een draadgewonden weerstand gaat dan weer wel en kunnen meestal ook wel het nodige vermogen wegwerken, maar zijn nogal wat duurder en worden zo warm dat je ze inderdaad weer van koeling moet voorzien. Wat dat betreft was de originele keuze van Renault om hem in de kachel te monteren niet zo slecht.
Meestal breekt of smelt in de schakelaar het draadje door dat de 2 buitenste polen van de schakelaar doorverbindt. Dat draadje loopt door het midden van de spiraal. In dat geval kun je de schakelaar heel eenvoudig repareren door aan beide kanten met een soldeerbout de resten van dat draadje los te smelten en weg te halen waarna je gewoon aan beide kanten een kabelschoentje op het ding kan schuiven met een stukkie draad ertussen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
dat draadje in het midden, is dat een weerstandsdraad en zo ja, wat voor iets, constantaan? Zo nee, waarom zit dat ding der dan?
BTW, bij Conrad verkopen zo hoog vermogens weerstanden tot 25W, maar ook van 5W in allerlei weerstanden. €0.68 per stuk dus dan is je hele probleem opgelost...
BTW, bij Conrad verkopen zo hoog vermogens weerstanden tot 25W, maar ook van 5W in allerlei weerstanden. €0.68 per stuk dus dan is je hele probleem opgelost...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Dat ding is gewoon een draadje om de stroomkring af te maken. Aansluitschema van schakelaar (uit mijn hoofd):
[dat komt er op het forum dus niet goed uit, kijk op:
ftp://r4club:renault@an3s.dyndns.org/schakelaar.txt
]
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-01-08 10:27 ]</font>
[dat komt er op het forum dus niet goed uit, kijk op:
ftp://r4club:renault@an3s.dyndns.org/schakelaar.txt
]
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-01-08 10:27 ]</font>