chassis rodeo=R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

chassis rodeo=R4

Bericht: # 121144Bericht BVDP »

in hoeverre is een chassis van een rodeo te vervangen door een van een R4 met ongeveer hetzelfde bouwjaar? Zijn zaken als dashbord en zo uitwisselbaar. Ik kan het type rodeo niet echt goed bepalen maar het lijkt op enkele details na op een rodeo 6 1976 model. Volgens mijn gegevens opgebouwd op een R4 GTL chassis en R6 motor.

mvg Bart
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121148Bericht ap »

past 1 op 1
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121152Bericht RVIER »

Dag Bart,

Op de rechterbalk voor het stuurhuis is een plaatje gelast met daar op het nummer. Op het schutbord zal wel een plaatje zitten van ACL er daar zou het type op moeten staan. Mogelijk staat op het schutbord ook nog een ovaal plaatje met daarop R1181. De rodeo 6 (ACL 2B) heeft een vlakke motorkap, die van de Rodeo 4 heft een hoekige motorkap.

De rodeo 2B is gebouwd op het rollend chassis van de R6. Het chassis is gelijk aan dat van de R4, het schutbord en de gehele aandrijflijn is van de R6. Als je belangstelling ervoor hebt, ik heb de documentatie als PDF beschikbaar.
Overigens is het probleem niet zozeer het rotte chassis van de meesten maar met name het rotte schutbord waar je moeilijk aan kunt komen :-(

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121156Bericht BVDP »

Fons,

Met schutbord bedoel je waarschijnlijk het deel dat onder de voorruit zit en dus eigenlijk bij de carrosserie hoort en dus spijtig genoeg eigen is aan het rodeo model ? Als ik me niet vergis heb ik het bij jou als eens gezien. Dat was inderdaad erg rot. Als ik het zo snel begrijp is een rot chassis niet echt het probleem maar wel de delen specifiek voor Rodeo.

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121172Bericht RVIER »

Dag Bart,

het schutbord is de gehele plaat van onder de voorruit tot op de bodemplaat, aan de voorzijde zitten er de spatborden eraan vast en de pedaalgroep is erin gemonteerd.
Hij is verschillend van de R4, maar alles is na te maken.
Heb je hem al thuis staan?

vr gr Fons

ps zag dat in Frankrijk wel erg veel rodeo's te koop zijn :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121175Bericht BVDP »

Nee, nog niet thuis. Ik moet er nog naar gaan zien. Ben pas terug van vakantie en wilde eerst wat info voor ik er eventueel een bod op doe.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121180Bericht Okido »

Ik heb wel het idee dat het schutbord van een R6 op veel punten overeenkomt met een Rodeo 6. Verder is bij de Rodeo het standaard R4 chassis uitgerust met zwaardere torsiestaven. Het chassisnummer begint en eindigt met ACL en na het eerste ACL komt het type, in mijn geval 2B, en dan het productie c.q. modeljaar.

Rodeo 4: 1A
Rodeo 6: 2B
Rodeo 6 1300: 4D
Rodeo 5: 5E

Let op: Heel veel chassis zijn in het verleden al vervangen.

@fons: Kon je nog wat met dat schutbord, dat je bij mij hebt meegenomen?
Verder weet ik niet wat je met m'n antieke klok gedaan hebt, maar sindsdien loopt ie weer.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 121183Bericht RVIER »

Heren,

De basis voor het rollend chassis van de ACL 1A is het F4 chassis (R21XX)
De basis voor het rollend chassis van de ACL2B van de R6 (R1181) en niet zoals ik een tijd dacht de F6.

Het chassis/bodemplaat van de R4 en R6 zijn identiek, de verdere uitrusting (bv aandrijflijn) dus niet.
Door het vervangen van rotte chassisen bij de ACL2B door die van R4GTL-en kunnen er dus vreemde hybriden ontstaan met beide een 1100 cc motor. Bij het demonteren zie je dat doorgaans snel omdat het chassisnummer niet overeenkomt met dat van het ACL nummer.

Het schutbord van de R6 lijkt een beetje op dat van de R4. Belangrijkste verschillen:
de zijdriehoeken zijn bij de R6 apart van plaat gemaakt. Bij de R4 is dit direct carroserie plaat (de driehoek tussen spatbord en voordeur) Daarnaast is de bovenkant geheel anders ivm de verwarmingsbak.
de bovenkant is bij alle rodeo's die ik tot nu toe gezien heb rot dat komt omdat de heren en dames bij ACL alles passend maken met schuimrubber (overmaat tochtband) die geweldig water vasthoudt:-( Omdat ze deze methode niet hebben beperkt tot het passend maken van het schutbord, heeft dat dus ook gevolgen voor het chassis, met name aan de voorzijde (omdat de rodeo onbelast altijd een beetje voorover helt)

Ik heb zo'n bovenkant nagemaakt en dat is wel te doen. Heb in een zwak moment ook wel eens gekeken of je niet gewoon het bovenstuk kunt wegslijpen en zelf iets maken dat een vergelijkbare functie heeft. Toch nog maar even niet gedaan (maar het is denk een stuk simpeler)


@Bart
Op ebay duitsland komen regelmatig rotte Rodeo's voorbij, kosten niet echt veel.

@oikido
- ik heb het schutbord inmiddels gestraald. Het is een goede basis voor (een ingrijpende) reparatie van de verwarmingsbak
- mbt de klok, volgens mij hebben we haar aandacht gegeven, een beetje geolied en rechtgezet :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: chassis rodeo=R4

Bericht: # 122507Bericht BVDP »

Vandaag de tijd gevonden om eens naar de rodeo te gaan kijken. Niet echt mijn ding maar het lijkt me een haalbaar project en daar het zonde is om een Rodeo nu nog te laten wegroesten zet ik mijn bevindingen hier maar. Misschien is iemand er wat mee.
Eerste indruk was dat het er wat rommelig uit zag. Polyester hier en daar wat barsten en hoekjes af. De wagen gedeeltelijk gedemonteerd. Het lijkt een begonnen projectie dat gestaakt is. Zou kompleet zijn volgens de eigenaar en dat wil ik best geloven. Belgische papieren waren er volgens de eigenaar bij maar hij had ze niet ter plaatse.
Er zit een hardtop op en bache is er ook bij. Ook een stel om die op te monteren. Dashbord is er ook bij. Het schutbord waar Fons het over had ziet er verrassend goed uit. Waar de buisisolatie zit op de fotos bij de link zit wat roest maar voor de rest valt dat best mee. De deuren zijn bovenaan goed rot en er is al amateuristisch aan gelast. De zwarte plastic kappen eraan dienen vervangen te worden. Polyester hier en daar gelost van scharnieren en dergelijke. Spuiten na bijwerken van de polyester is nodig. Velgen waren nogal verschillend maar misschien zit er wel een setje in.
Vloer en zijkanten waren niet rot. Zag er vrij goed uit voor zover ik kon zien. De bodem zag er ook niet echt doorgeroest uit maar door het hoge gras en regen kon ik dat niet goed bekijken. Er is een loods in de buurt waarvan ik vermoed dat er een brug is. Met de eigenaar wat regelen dus om hem daar te bekijken lijkt me een goed idee. Ik zag hier en daar wat waarvan ik vermoed dat het laswerk was maar door de regen heb ik het niet nader onderzocht.
De motor lijkt me niet origineel en de waterpomp ligt open en radiator is gedemonteerd. De motor zou vervangen zijn volgens de eigenaar maar of ie nog lopend te maken is, is maar de vraag. Spatborden en zo zien er goed uit. Ik vermoed dat de auto altijd binnen gestaan heeft en de laatste tijd pas buiten staat.
Mooi winterproject dus. Kan best meevallen als er inderdaad weinig doorgeroest is en de motor wat mee valt.
Iemand die er al wat van kent zal hem beter kunnen inschatten. Er zou een bod zijn van 750€ maar dat is een vrij vaag verhaal. Bieden dus maar. 500€ lijkt me wel wat .
mvg Bart
Link http://www.2dehands.be/autos/autos/rena ... &afd=autos
Plaats reactie