Vering en schokbreking..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gast

Bericht: # 13199Bericht Gast »

Op 2003-01-08 21:22, schreef Ron:
Even wachten : achter aan elkaar, maar dan niet in het midden? Ik begrijp het niet.
Als je het niet in het midden doet zit de één op 40%, en de ander op 60% toch?
Of is dat verbindingsstukje een lang stuk ijzer en doe je de één aan de ene kant, en de andere aan de andere kant vastmaken?
Nee Ron, de veren lopen door in de wielophanging tot het scharnierpunt, terwijl ze vastzitten bij de achterbalkjes. De ene veer staat dus meer naar links de ander meer naar rechts. Als je dan een klem in het midden van de auto zet zit ie nooit in het midden van geen van beide veren.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 13201Bericht an3s »

ja, dat was ik weer
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13203Bericht Folkert »

Precies! Doel is dus om 2 klemmen aan te brengen, zodat ik minder veer overhoud...
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 13210Bericht an3s »

Het is wel redelijk on-topic, daarom vraag ik hier maar ff:

Ik heb onder onze GTL de voorstabi van een F6 geplaatst. Tot mijn grote vreugde met zeer positief gevolg voor de wegligging. Heeft het zin om er ook nog een achterstabi op te zetten? Of heeft dat alleen nut als je vaak volgeladen bent?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13251Bericht Folkert »

Een stabilisatorstang zorgt er in principe voor dat beide wielen van een as altijd evenveel veren. (althans, dat probeertie). Een dikke stabilisator voor zorgt er dus voor dat in een bocht het buitenste wiel minder inveert en het binnenste wiel ook minder uitveert. Dit laatste betekent wel dat het binnenste wiel van de weg getild wordt. Als het ware worden de achterwielen door de stabilisator voor op de weg gedrukt, met als gevolg dat de achteras meer grip heeft. Dit heeft een "veilig" onderstuurd weggedrag tot gevolg. Het monteren van een stabilisator achter heeft om dezelfde reden tot gevolg dat de voorwielen beter op de weggedrukt worden, wat voor een meer overstuurd karakter zorgt. Dit is daarentegen geen antwoord op je vraag.
In het algemeen geldt dat meer stabilisator voor minder overhellen zorgt en daarmee een fijner weggedrag... Het heeft verder geen invloed op de mate van inveren over drempels oid. en dus ook weinig met de mate van belading. Succes met het monteren van veel stabilisators (ik heb ze van een R5AT en dat bevalt best, al helpt het stugger maken van de vering beduidend beter tegen overhellen).
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13371Bericht Folkert »

Zeg An3s, had je nog wat aan bovenstaande info?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 13373Bericht an3s »

Nou.... Ik had me eigenlijk voorgenomen om eerst eens onder een F6 te kijken voor ik hier verder op ging reageren want ik snap het ff niet:

Hoe kan een achterstabi de vooras beter tegen het wegdek duwen wanneer die stabi alleen aan de beide wielarmen gemonteerd zit? Of zit ie ook aan het chassis (weet ik niet, lijkt me van wel maar hoe dan?)

En met en zwaardere belading helt ie toch heftiger over in de bocht en is een stabi wel degelijk van belang en dus boeit de mate van belading wel?????
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13380Bericht Folkert »

Het volgende: Neem in gedachte (voor waar aan) dat een stabilisator ervoor zorgt dat de wagen minder overhelt. Als er dus achter een stabi is gemonteerd, dan wil de achterkant van de auto in een bocht minder overhellen. Als er (voor het voorbeeld) voor geen stabi is gemonteerd, dan wil de wagen voor erg veel overhellen (met als gevolg dat het binnenwiel weinig contact met de weg overhoudt*). Nu wordt het niet overhellen achter door het chassis doorgegeven naar de voorkant (anders zou je chassis torderen (doettie wel wat, maar niet teveel)).
In de praktijk komt het er dus op neer dat een stabi achter de voorwielen beter op de weg drukt. Dit heeft tot gevolg dat de vooras relatief ten opzichte van de achteras meer grip krijgen, waarbij dus een meer naar overstuur/minder onderstuur neigend karakter ontstaat.

*) Je kunt je voorstellen dat een ver ingedrukte veer meer kracht levert dan een ver uitgeveerde veer. Dat betekent bij overhellen in de bocht dat het buitenste wiel veel harder op de weg gedrukt wordt dan het binnenste wiel. Het binnenste wiel heeft daardoor vrijwel geen grip meer, zodat alle krachten (die er voor zorgen dat de auto vooruit (aandrijfkrachten) gaat maar vooral ook de bocht om (spoorkrachten),) moeten worden opgehoest door het buitenste wiel. Dat wordt al snel teveel voor dat zielige buitenste wieltje en de auto glijdt "over de voorwielen" de bocht uit: onderstuur.

mooi verhaal: vraag om meer!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13381Bericht Folkert »

Ok: De stabi achter zit alleen aan beide draagarmen bevestigd en niet aan het chassis. Dat is verder ook niet van belang, want een stabi dient zijn best te doen om beide wielen evenveel te laten veren en dat kan ook door de draagarmen met elkaar te verbinden.
Bij moderne Renaults wordt (achter) vaak een torsie-as toegepast. Het idee achter die constructie is ongeveer hetzelfde als die van een viertje met een dikke torsiestabilisator. Het zijn twee "getrokken" (voor gemonteerd en achter het wiel) draagarmen die met elkaar verbonden zijn door het aslichaam. Dat aslichaam dient voor geleiding van de draagarmen, maar ook vooral als torsiestabilisator. (en zit verder niet aan het chassis gemonteerd...)
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13382Bericht Folkert »

Nog meer:
Op 2003-01-11 22:24, schreef an3s:
En met en zwaardere belading helt ie toch heftiger over in de bocht en is een stabi wel degelijk van belang en dus boeit de mate van belading wel?????
In die situatie wel. Doch belangrijker is het om de juiste combinatie te vinden voor het gewenste stuurgedrag. Op mn witte GTL had ik een setje (voor en achter) van een F6 en dat beviel wel. Sportrubber van 175 breed en het weggedrag was top! Menno heeft er tijdens de rondrit in Waspik zijn best voor gedaan om mijn AT bij te houden (ik deed in de bochten juist wat rustiger aan) en dat was aardig gelukt. Zo goed gelukt dat iedereen vroeg wat voor motor er in die witte GTL lag... (nou, gewoon, standaard...)
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13384Bericht Folkert »

Nog meer:
Ik ben eens door een "oude rot in het vak" die bij Ome Renault op het "Centre Technique" in Lardy (onder Paris) werkt(e) gewaarschuwd voor het plaatsen van stabi's. Dat was een uitermate leerzaam gesprek, waarin alle facetten van het stuurgedrag tov de stabi's aan de orde kwamen.
Dat mijn Viertje voorzien is van de stabi's van een R5AT heeft dan ook duidelijk invloed op het weggedrag (maar dat wil ik juist ook graag). Het heeft duidelijk iets weg van de R5AT en ook van bijvoorbeeld mn 205GTI. Het is bijvoorbeeld verboden om gas los te laten in een (snel genomen) bocht of nog erger: te remmen. Dan "verplaatst het gewicht" zich naar voren, zodat de voorwielen meer grip krijgen en de achterwielen minder. Dan komt de achterkant om (overstuur). En dat is op het circuit hardstikke leuk om mee te spelen...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13387Bericht Folkert »

Nog meer: Als ik de kans krijg om een filmpje waarin het overstuurd karakter naar voren komt bij An3s neer te zetten dan, dan doe ik dat meteen! (1.5Mb...)
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 13400Bericht an3s »

Tsja, het ding staat open en is (meestal) online dus ga je gang.

Hoop info trouwens en best leerzaam, bedankt!

Wat was dan precies datgene waarvoor die 'ouwe rot' je waarschuwde? Het niet loslaten van je gas in de bocht? Doe ik toch al nooit. Ik ben opgegroeid op een boerderij in Friesland en heb daar op tractoren in de modder leren rijden. En dan leer je al gauw dat gas blijven geven en op die manier grip blijven houden de enige manier is om de boel op een glibberige ondergrond de goede kant op te laten rijden. :smile:
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13404Bericht Folkert »

Jij niet, maar de rest van de wereld wel...

Ik was nog onbevangen en vertelde stoer over mn viertje dattie hele dikke stabi's zou gaan krijgen (ik dacht: dat hoort bij een sportwagen). Hij waarschuwde me voor het veranderende weggedrag en leerde me bovenstaand verhaal...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 13407Bericht Goof »

Het komt er dus op neer dat in jouw geval je alle bochten heel goed in moet schatten omdat anders of je achterkant uitbreekt óf je de bocht uitvliegt door de snelheid. Hmm, toch maar erg rustig rijden op de openbare weg dan.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie