Gebonk links achterin

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Gebonk links achterin

Bericht: # 120367Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb een euvel met de F6 waar ik niet uitkom, misschien dat jullie iets kunnen bedenken?
Als ik met een beetje vaart over een hobbel of richel of door een kuil rij hoor ik een bonk linksachterin. Het lijkt op een bonk die ik ooit eens had toen ik een schokbreker niet vast genoeg had gedraaid.

Ik heb gisteren de schokbrekers vervangen, maar helaas zonder resultaat. Ik heb gechecked of het reservewiel en de benzinetank vastzitten, evenals de trekhaak, de achterdeur en de achterbank en de spatlappen, ik ben zelfs zover gegaan om de gevarendriehoek eruit te halen, het mag allemaal niet baten.

Iemand ooit zoiets gehad?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120370Bericht GijSsie »

Zit je achteras goed vast? (omg)
Savane 1993 =D
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120383Bericht RVIER »

Ik neem aan dat je de stabilisatorstang ook hebt nagetrokken?
Is er mogelijk een uitlaatrubber kapot?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120390Bericht Moaske »

Met een beetje vaart zeg je....hmmm....

Zou het niet zo simpel kunnen zijn dat je stootdop van je zwingarm dan tegen de bodem aanbonkt? :roll:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120392Bericht Willem de Zwijger »

Dank, het uitlaatrubber had ik al betast, de rest zal ik eens aan een nader onderzoekje onderwerpen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120436Bericht Willem de Zwijger »

De dader is gevonden, het is het swingarm scharnier. Ik heb de auto op de krik gezet, het wiel eraf gehaald en de situatie bekeken daar waar de swingarm het scharnier in gaat. Als de swingarm vrij naar beneden hangt zie ik een spleet. Als ik de swingarm opkrik verdwijnt die spleet en zie ik ijzer op ijzer. Oftwel het rubber is uitgelubberd.

Dus....dat wordt vervangen. Eh, is dat een klus die ik kan doen op de oprit met de auto op kriksteunen? Ik neem aan dat de dubbele torsie los moet van de achterbalken, en dat de remleidingen los moeten?
Zou dat kunnen terwijl 1 kant van de torsie as blijft zitten in de swingarm (die blijft zitten) en ik de andere kant dan net genoeg naar achteren kan trekken om het scharnier te verwisselen? Je hoeft maar een vrij kleine afstand naar achteren met de swingarm om het scharnier te (de)monteren. Tips welkom.


Ik denk dat ik dit euvel te danken heb aan ietwat ruige belasting van de auto: in de zomervakanties zit hij volgeladen, en hangt er vervolgens ook nog een trailer met een 300 kg motorfiets achter die behoorlijk op de trekhaakkogel drukt. De scharnieren zijn een jaar of 4 geleden nieuw geplaatst dus het is geen ouderdom.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120438Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, de torsieveren hoeven niet los, alleen de 3 boutjes waar het 'driehoekje' mee aan het chassis zit.
Anderen, Fons bijvoorbeeld kan het beter uitleggen hoe dat je dit klusje moet doen..... :wink: en hoe je het beste de boel weer in mekaar zet (roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120439Bericht Willem de Zwijger »

Dat zou heel mooi zijn want dat brengt het self-help scenario dichterbij!

Ik zag dat franzose.de dat rubber-tussen-twee-bussen ook los verkoopt (Silentbuchse Hinterachse). Iemand enige ervaring met het (de)monteren van die Silentbuchse in het driehoekje?
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120441Bericht schoapke »

volgens mij moeten die geperst worden en er was ook iets met goed de hoek aftekenen / onthouden hoe de driehoek op de as zit
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120448Bericht RVIER »

heren,

laat het toeval nu willen dat ik ook voor deze opgave sta.
Voor de goede orde: we hebben het hier over het buitenste rubberlager dat in de metalen driehoek zit.

Er zijn twee typen:
- die met een losse bus --> kun je dus een nieuwe inpersen
- het rubber is hier directe aan het metaal gevulcaniseerd, de maat lijkt mij hetzelfde en je zou er dus een losse bus in kunnen persen.
Kontroler wel van te voren of de houder niet doorgerot is.

De regie Renault adviseert uiteraard om de torsiestaven los te nemen en de halve achteras uit te bouwen. Dat doen ze omdat ze de stand van de silentblock willen aftekenen.
Dit is mij teveel werk.
Ik denk wel dat de drie bouten van de slitentblock en de drie bouten van de achteras op de binnenste balk losmoeten. Vervolgens heb je denk ik voldoende ruimte om de achteras naar achteren te duwen om ruimte te maken voor de demontage van de driehoek met een passende pullytrekker of een flex.
Maak de stomp netjes schoon en breng de as weer in de orginele positie om de stand van het siletblock af te te tekenen.
. Meet de afstand van de grond tot het hart van de asstomp waar het silentblock op moet: maat X
. Breng nu het hart van de trommel op de hoogte maatX - 31mm
. Houd de slientblock voor de asstomp, de voorrand van de onderkant van de silentblock moet nu op de ashoogte van de asstomp staat. Teken de stand aan.
. Beweeg de as weer naar achteren en zet hem vast
. Klop de silentblock in de gemerkte stand op de stomp (hier heb ik geen maat van maar hij moet straks weer passen op de balk).
. Zet alles weer vast, mogelijk moetje de arm bewegen om de gaten weer allined te krijgen

Dit is mijn werkplan en hoop dat het lukt

Interssant is natuurlijk waarom ze nu, na 4 jaar al kapot zijn. Dat van die belasting geloof ik niet zo. De fransen kijken hier ook niet naar. Ik denk dat je ze 4 jaar geleden wellicht niet goed hebt gemonterd. De silentblock worden immers berscherm tegen overbelasting (= te grote hoekverdraaiing ) door de aanslagrubbers.


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120449Bericht Willem de Zwijger »

Dank dank!
Ik ga eerst maar eens nieuwe driehoekjes kopen, en ben benieuwd of jij in de tussentijd deze methode gaat proberen. Denk je dat op deze manier de remleidingen los moeten?

Enneh...ik heb ze deslijds laten monteren door een R4 goeroe dus...of wil je suggereren dat zelfs goeroe's fouten kunnen maken? :wink:
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120469Bericht R4F6GTX Automaat »

Je moet ze vastzetten met de wielekes op de grond, niet opgekrikt. Als je dat doet slijten ze erg hard want er blijft spanning op staan....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120478Bericht Willem de Zwijger »

Ja, als ik het goed begrijp tik je die driehoekjes erop in de positie die je krijgt als de wielekes weer op de grond staan, en moet je vervolgens de driehoekjes aan de rest van de auto vastzetten met wat gewicht in de auto zodat de de onderkant van het wiel wat meer naar buiten staat dan de bovenkant.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120504Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er nog eens over nagedacht, zou dit niet veroorzaakt kunnen zijn door slijtage aan het binnenste rubberlager (die om de torsiestaaf zit)? Die zit er al 320.000 km in...

En als ik die voor de zekerheid zou willen vervangen, dan moet de torsiestaaf uit de swingarm...is dat een beetje te doen?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebonk links achterin

Bericht: # 120506Bericht RVIER »

Willem,

Je zag toch speling aan het buiteste rubberlager?
Als je ook het binnerubberlager wilt vervangen moet inderdaad de torsiestaven eruit en moet je de halve ophaning demonteren, de bus doorzagen, aan twee kanten het restant eruit pielen en daarna weer in de goede stand monteren.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de torsiestaven er alleen met veel (van binnen naar buiten) geweld uitgaan.
Probeer eerst het buitenlager maar :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie