Gebonk links achterin
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Gebonk links achterin
Ik heb een euvel met de F6 waar ik niet uitkom, misschien dat jullie iets kunnen bedenken?
Als ik met een beetje vaart over een hobbel of richel of door een kuil rij hoor ik een bonk linksachterin. Het lijkt op een bonk die ik ooit eens had toen ik een schokbreker niet vast genoeg had gedraaid.
Ik heb gisteren de schokbrekers vervangen, maar helaas zonder resultaat. Ik heb gechecked of het reservewiel en de benzinetank vastzitten, evenals de trekhaak, de achterdeur en de achterbank en de spatlappen, ik ben zelfs zover gegaan om de gevarendriehoek eruit te halen, het mag allemaal niet baten.
Iemand ooit zoiets gehad?
Als ik met een beetje vaart over een hobbel of richel of door een kuil rij hoor ik een bonk linksachterin. Het lijkt op een bonk die ik ooit eens had toen ik een schokbreker niet vast genoeg had gedraaid.
Ik heb gisteren de schokbrekers vervangen, maar helaas zonder resultaat. Ik heb gechecked of het reservewiel en de benzinetank vastzitten, evenals de trekhaak, de achterdeur en de achterbank en de spatlappen, ik ben zelfs zover gegaan om de gevarendriehoek eruit te halen, het mag allemaal niet baten.
Iemand ooit zoiets gehad?
Re: Gebonk links achterin
Ik neem aan dat je de stabilisatorstang ook hebt nagetrokken?
Is er mogelijk een uitlaatrubber kapot?
vr gr Fons
Is er mogelijk een uitlaatrubber kapot?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Gebonk links achterin
Met een beetje vaart zeg je....hmmm....
Zou het niet zo simpel kunnen zijn dat je stootdop van je zwingarm dan tegen de bodem aanbonkt?
Zou het niet zo simpel kunnen zijn dat je stootdop van je zwingarm dan tegen de bodem aanbonkt?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Gebonk links achterin
Dank, het uitlaatrubber had ik al betast, de rest zal ik eens aan een nader onderzoekje onderwerpen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Gebonk links achterin
De dader is gevonden, het is het swingarm scharnier. Ik heb de auto op de krik gezet, het wiel eraf gehaald en de situatie bekeken daar waar de swingarm het scharnier in gaat. Als de swingarm vrij naar beneden hangt zie ik een spleet. Als ik de swingarm opkrik verdwijnt die spleet en zie ik ijzer op ijzer. Oftwel het rubber is uitgelubberd.
Dus....dat wordt vervangen. Eh, is dat een klus die ik kan doen op de oprit met de auto op kriksteunen? Ik neem aan dat de dubbele torsie los moet van de achterbalken, en dat de remleidingen los moeten?
Zou dat kunnen terwijl 1 kant van de torsie as blijft zitten in de swingarm (die blijft zitten) en ik de andere kant dan net genoeg naar achteren kan trekken om het scharnier te verwisselen? Je hoeft maar een vrij kleine afstand naar achteren met de swingarm om het scharnier te (de)monteren. Tips welkom.
Ik denk dat ik dit euvel te danken heb aan ietwat ruige belasting van de auto: in de zomervakanties zit hij volgeladen, en hangt er vervolgens ook nog een trailer met een 300 kg motorfiets achter die behoorlijk op de trekhaakkogel drukt. De scharnieren zijn een jaar of 4 geleden nieuw geplaatst dus het is geen ouderdom.
Dus....dat wordt vervangen. Eh, is dat een klus die ik kan doen op de oprit met de auto op kriksteunen? Ik neem aan dat de dubbele torsie los moet van de achterbalken, en dat de remleidingen los moeten?
Zou dat kunnen terwijl 1 kant van de torsie as blijft zitten in de swingarm (die blijft zitten) en ik de andere kant dan net genoeg naar achteren kan trekken om het scharnier te verwisselen? Je hoeft maar een vrij kleine afstand naar achteren met de swingarm om het scharnier te (de)monteren. Tips welkom.
Ik denk dat ik dit euvel te danken heb aan ietwat ruige belasting van de auto: in de zomervakanties zit hij volgeladen, en hangt er vervolgens ook nog een trailer met een 300 kg motorfiets achter die behoorlijk op de trekhaakkogel drukt. De scharnieren zijn een jaar of 4 geleden nieuw geplaatst dus het is geen ouderdom.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Gebonk links achterin
Nee, de torsieveren hoeven niet los, alleen de 3 boutjes waar het 'driehoekje' mee aan het chassis zit.
Anderen, Fons bijvoorbeeld kan het beter uitleggen hoe dat je dit klusje moet doen..... en hoe je het beste de boel weer in mekaar zet
Anderen, Fons bijvoorbeeld kan het beter uitleggen hoe dat je dit klusje moet doen..... en hoe je het beste de boel weer in mekaar zet
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Gebonk links achterin
Dat zou heel mooi zijn want dat brengt het self-help scenario dichterbij!
Ik zag dat franzose.de dat rubber-tussen-twee-bussen ook los verkoopt (Silentbuchse Hinterachse). Iemand enige ervaring met het (de)monteren van die Silentbuchse in het driehoekje?
Ik zag dat franzose.de dat rubber-tussen-twee-bussen ook los verkoopt (Silentbuchse Hinterachse). Iemand enige ervaring met het (de)monteren van die Silentbuchse in het driehoekje?
Re: Gebonk links achterin
volgens mij moeten die geperst worden en er was ook iets met goed de hoek aftekenen / onthouden hoe de driehoek op de as zit
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Gebonk links achterin
heren,
laat het toeval nu willen dat ik ook voor deze opgave sta.
Voor de goede orde: we hebben het hier over het buitenste rubberlager dat in de metalen driehoek zit.
Er zijn twee typen:
- die met een losse bus --> kun je dus een nieuwe inpersen
- het rubber is hier directe aan het metaal gevulcaniseerd, de maat lijkt mij hetzelfde en je zou er dus een losse bus in kunnen persen.
Kontroler wel van te voren of de houder niet doorgerot is.
De regie Renault adviseert uiteraard om de torsiestaven los te nemen en de halve achteras uit te bouwen. Dat doen ze omdat ze de stand van de silentblock willen aftekenen.
Dit is mij teveel werk.
Ik denk wel dat de drie bouten van de slitentblock en de drie bouten van de achteras op de binnenste balk losmoeten. Vervolgens heb je denk ik voldoende ruimte om de achteras naar achteren te duwen om ruimte te maken voor de demontage van de driehoek met een passende pullytrekker of een flex.
Maak de stomp netjes schoon en breng de as weer in de orginele positie om de stand van het siletblock af te te tekenen.
. Meet de afstand van de grond tot het hart van de asstomp waar het silentblock op moet: maat X
. Breng nu het hart van de trommel op de hoogte maatX - 31mm
. Houd de slientblock voor de asstomp, de voorrand van de onderkant van de silentblock moet nu op de ashoogte van de asstomp staat. Teken de stand aan.
. Beweeg de as weer naar achteren en zet hem vast
. Klop de silentblock in de gemerkte stand op de stomp (hier heb ik geen maat van maar hij moet straks weer passen op de balk).
. Zet alles weer vast, mogelijk moetje de arm bewegen om de gaten weer allined te krijgen
Dit is mijn werkplan en hoop dat het lukt
Interssant is natuurlijk waarom ze nu, na 4 jaar al kapot zijn. Dat van die belasting geloof ik niet zo. De fransen kijken hier ook niet naar. Ik denk dat je ze 4 jaar geleden wellicht niet goed hebt gemonterd. De silentblock worden immers berscherm tegen overbelasting (= te grote hoekverdraaiing ) door de aanslagrubbers.
vr gr Fons
laat het toeval nu willen dat ik ook voor deze opgave sta.
Voor de goede orde: we hebben het hier over het buitenste rubberlager dat in de metalen driehoek zit.
Er zijn twee typen:
- die met een losse bus --> kun je dus een nieuwe inpersen
- het rubber is hier directe aan het metaal gevulcaniseerd, de maat lijkt mij hetzelfde en je zou er dus een losse bus in kunnen persen.
Kontroler wel van te voren of de houder niet doorgerot is.
De regie Renault adviseert uiteraard om de torsiestaven los te nemen en de halve achteras uit te bouwen. Dat doen ze omdat ze de stand van de silentblock willen aftekenen.
Dit is mij teveel werk.
Ik denk wel dat de drie bouten van de slitentblock en de drie bouten van de achteras op de binnenste balk losmoeten. Vervolgens heb je denk ik voldoende ruimte om de achteras naar achteren te duwen om ruimte te maken voor de demontage van de driehoek met een passende pullytrekker of een flex.
Maak de stomp netjes schoon en breng de as weer in de orginele positie om de stand van het siletblock af te te tekenen.
. Meet de afstand van de grond tot het hart van de asstomp waar het silentblock op moet: maat X
. Breng nu het hart van de trommel op de hoogte maatX - 31mm
. Houd de slientblock voor de asstomp, de voorrand van de onderkant van de silentblock moet nu op de ashoogte van de asstomp staat. Teken de stand aan.
. Beweeg de as weer naar achteren en zet hem vast
. Klop de silentblock in de gemerkte stand op de stomp (hier heb ik geen maat van maar hij moet straks weer passen op de balk).
. Zet alles weer vast, mogelijk moetje de arm bewegen om de gaten weer allined te krijgen
Dit is mijn werkplan en hoop dat het lukt
Interssant is natuurlijk waarom ze nu, na 4 jaar al kapot zijn. Dat van die belasting geloof ik niet zo. De fransen kijken hier ook niet naar. Ik denk dat je ze 4 jaar geleden wellicht niet goed hebt gemonterd. De silentblock worden immers berscherm tegen overbelasting (= te grote hoekverdraaiing ) door de aanslagrubbers.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Gebonk links achterin
Dank dank!
Ik ga eerst maar eens nieuwe driehoekjes kopen, en ben benieuwd of jij in de tussentijd deze methode gaat proberen. Denk je dat op deze manier de remleidingen los moeten?
Enneh...ik heb ze deslijds laten monteren door een R4 goeroe dus...of wil je suggereren dat zelfs goeroe's fouten kunnen maken?
Ik ga eerst maar eens nieuwe driehoekjes kopen, en ben benieuwd of jij in de tussentijd deze methode gaat proberen. Denk je dat op deze manier de remleidingen los moeten?
Enneh...ik heb ze deslijds laten monteren door een R4 goeroe dus...of wil je suggereren dat zelfs goeroe's fouten kunnen maken?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Gebonk links achterin
Je moet ze vastzetten met de wielekes op de grond, niet opgekrikt. Als je dat doet slijten ze erg hard want er blijft spanning op staan....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Gebonk links achterin
Ja, als ik het goed begrijp tik je die driehoekjes erop in de positie die je krijgt als de wielekes weer op de grond staan, en moet je vervolgens de driehoekjes aan de rest van de auto vastzetten met wat gewicht in de auto zodat de de onderkant van het wiel wat meer naar buiten staat dan de bovenkant.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Gebonk links achterin
Ik heb er nog eens over nagedacht, zou dit niet veroorzaakt kunnen zijn door slijtage aan het binnenste rubberlager (die om de torsiestaaf zit)? Die zit er al 320.000 km in...
En als ik die voor de zekerheid zou willen vervangen, dan moet de torsiestaaf uit de swingarm...is dat een beetje te doen?
En als ik die voor de zekerheid zou willen vervangen, dan moet de torsiestaaf uit de swingarm...is dat een beetje te doen?
Re: Gebonk links achterin
Willem,
Je zag toch speling aan het buiteste rubberlager?
Als je ook het binnerubberlager wilt vervangen moet inderdaad de torsiestaven eruit en moet je de halve ophaning demonteren, de bus doorzagen, aan twee kanten het restant eruit pielen en daarna weer in de goede stand monteren.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de torsiestaven er alleen met veel (van binnen naar buiten) geweld uitgaan.
Probeer eerst het buitenlager maar
vr gr Fons
Je zag toch speling aan het buiteste rubberlager?
Als je ook het binnerubberlager wilt vervangen moet inderdaad de torsiestaven eruit en moet je de halve ophaning demonteren, de bus doorzagen, aan twee kanten het restant eruit pielen en daarna weer in de goede stand monteren.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de torsiestaven er alleen met veel (van binnen naar buiten) geweld uitgaan.
Probeer eerst het buitenlager maar
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)