Afstellen motor

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snelheid

Bericht: # 120842Bericht Tweety »

jeffr4 schreef:
ap schreef:Nog even en je kan de auto de hele dag in de 4 laten staan.
optrekken in vier moet haast ook wel gaan lukken....
Lijkt wel een Variomatic!!! van Daf inbouwen, die hadden toch ook
een R4 motortje in het vooronder?? ( Mijn 4 staat alijd in zijn 4, is dat niet fier :D )
Lijkt me ook wel leuk, misschien is dat zelfs de ideale oplossing voor een R4x4 een Daf variomatic voor op de achterwielen.... Zo'n Renault blokkie in een daf had geloof ik wel een iets andere kop en nokken as...
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: snelheid

Bericht: # 120910Bericht zwergje »

Dat er mensen zijn die ongelovig/ cynisch reageren op mijn verhaal over zeer lage snelheid in de 4e zonder bokken, na het verkleinen van de electrode afstand naar 0.6mm, kan ik me best voorstellen.
Het klinkt voor sommigen misschien als een wel erg sterk verhaal, van iemand die nou niet te boek staat als r4 deskundige.
Toch is het mijn ervaring, dank zij die ANWB man ben ik mooi van het gebok af.
Lekker rustig tuffen in plaats van een wagen die op mijn zenuwen werkt onder de 50 in het uur, of onnodig veel geschakel en onnodig veel verbruik door een hoger toerental in een andere versnelling (Da's dus het nut van 22km in het uur in de 4e, plakjes).
Ik mag dan niet zo'n doorgewinterde sleutelaar zijn als velen van jullie, zelfs nooit worden, toch raad ik r4 bezitters met een bokkige wagen, bij wie afstellen van de ontsteking geen verbetering geeft, aan het eens te proberen, kost niets, en het verschil was bij mij heel groot.
Ben dan benieuwd naar de reacties, die dan denk ik een stuk minder cynisch zullen zijn dan de voorgaande.

groet, Serge :D :D :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: snelheid

Bericht: # 120918Bericht jeffr4 »

Serge,
Ik geloof niet dat al de voorgaande reacties als cynisch bedoeld zijn en dat men jouw afstelling zeker ter harte zullen nemen!! Maar zoals plakjes al aanhaalde , wie rijdt er nou 22 km /u in een R4 in de 4e versnelling????
En gaat zich dan afvragen waarom die gaat horten/stoten/bokken ???
Is dan een wagen met een automaat niet iets voor je??? Dafje met een Renault motor, variomatic, is toch
een veel betere keuze, hoef je helemaal niet te schakelen!
Dus ja ik denk niet dat er veel anderen met die ervaring zijn op dit forum om in een R4 supersnel te schakelen naar zijn 4 en dan vanaf 22 km/u soepeltjes verder te rijden, of de topsnelheid van 150 km/u laat teruggaan in de 4 tot rond de 20 km/u

Al met al, excuuus als al de voorgaande reacties cynisch overkomen.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: snelheid

Bericht: # 120921Bericht ap »

Ik bedoel het niet cynisch maar het lijkt mij totaal nutteloos om met een gangetje van 20 km/h al in de 4 te rijden.
Je blok moet met optrekken veel harder werken om zijn koppel te halen en het schiet ook nog eens niet op.

Aangezien ik niet bij die snelheid al in de 4 rij ga ik het ook niet proberen.
Ok ik geef toe dat ik best wel eens wat eerder moet schakelen maar zo vroeg lijkt mij overbodig
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: snelheid

Bericht: # 120922Bericht zwergje »

Nou, dank je voor de nuancering.
Een automaat heb ik al (mercedes 407 bus).
Heerlijke bak, maar het verbruik wordt ik minder vrolijk van, om nog maar te zwijgen over de herrie op de snelweg.
Dus blij dat ik weer een lekker hanteerbaar/ parkeerbaar/ repareerbaar f6-je heb, zeker in een stad als Amsterdam (hoewel mercedes ook best fijn sleutelt), en een leuke uitdaging om dat karretje zo soepel mogelijk te krijgen, hoop er nog heel lang rij- en sleutelplezier van te hebben.
Of ie het prettig zal vinden in de 4 van 130/135 (150 haalt ie niet) terug te zakken naar kort boven de 20 zou ik moeten proberen, dat kort boven de twintig doortuffen in de vier zonder bokken was ter illustratie van het verschil (daarvoor waren het bokkesprongen onder de 50) na het verkleinen van de electrode-afstand naar 0.6mm, op aanraden van die ANWB man, en is absoluut geen 4tjes-latijn ( rij een ritje mee, als je in de buurt bent).
Maar om te voorkomen gedist te worden door de door de wol geverfde forumsleutelaars, zal ik me voortaan in wat minder enthousiaste bewoording uitdrukken, goed? :wink:

Groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: snelheid

Bericht: # 120923Bericht zwergje »

Nou, ik heb een rustige rijstijl (rustig in een grote versnelling) altijd prettig gevonden, dacht ook dat dat het zuinigste is.
Nou laat ik me altijd graag voorlichten door de kenners, en als ik Ap goed begrijp, moet het blok harder werken bij optrekken in een grote versnelling ( dat dat iets rustiger gaat vind ik juist prettig eigenlijk ).
Betekent dat een hoger verbruik (harder werken= gaspedaal dieper in=hoger verbruik)?

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheid

Bericht: # 120925Bericht plakjes »

zwergje schreef: Lekker rustig tuffen in plaats van een wagen die op mijn zenuwen werkt onder de 50 in het uur, of onnodig veel geschakel en onnodig veel verbruik door een hoger toerental in een andere versnelling (Da's dus het nut van 22km in het uur in de 4e, plakjes).
Zwergje
Ik zag het nut er niet van in omdat ik dacht dat je dit allemaal deed om 22km per uur in de 4e versnelling te rijden dat leek mij totaal nutteloos.(En 22 in de 4e is ook zeker niet zuinig)
Maar zoals ik het nu begrijp, zei je dat meer om het verschil aan te geven.
jeffr4 schreef:Serge,
Ik geloof niet dat al de voorgaande reacties als cynisch bedoeld zijn en dat men jouw afstelling zeker ter harte zullen nemen!! Maar zoals plakjes al aanhaalde , wie rijdt er nou 22 km /u in een R4 in de 4e versnelling????
Zoals jeffr4 al zegt was mijn reactie niet cynisch bedoeld.
En ik wou je ook niet dissen :D
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: snelheid

Bericht: # 120926Bericht zwergje »

Nou, gelukkig maar.
Maare, als ik jouw goed begrijp is lage snelheid in een grote vernelling (minder toeren) dus niet zuinig?

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheid

Bericht: # 120927Bericht plakjes »

zwergje schreef:Nou, gelukkig maar.
Maare, als ik jouw goed begrijp is lage snelheid in een grote vernelling (minder toeren) dus niet zuinig?
Als je hier te ver in doorslaat wel.
Waar precies de grens ligt weet ik niet.
Maar ik denk dat 40 in de 4e versnelling (bij een r4)ook al niet echt zuinig meer is.
Bij nieuwe auto's kan dit anders zijn, want daar zijn de versnellingen vaak korter.
En zitten er vaak ook 6 versnellingen op.

Maar echt verstand heb ik er ook niet van.
Dus als het niet klopt mag je me dissen :D
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheid

Bericht: # 120928Bericht plakjes »

zwergje schreef: Maare, als ik jouw goed begrijp is lage snelheid in een grote vernelling (minder toeren) dus niet zuinig?
Probeer het anders is met een fiets met 24 versnellingen, zet hem in de hoogste versnelling en ga langzaam fietsen. (nw)
Dan zul je zien dat je niet echt efficient bezig bent en je tank energie zo leeg is. :)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: snelheid

Bericht: # 120929Bericht jeffr4 »

Nou wil ik ook niet dissen en zeker ook niet de door de wol geverfde forumsleutelaar uithangen, niet cynisch bedoeld trouwens, maar toch lijkt mij het normale gebruik van de versnellingsbak ,zoals aangegeven in de instruktieboekje en trouwens ook op mijn kilometerteller op mijn dashboard ,een toch zeer effectief toegepast gebruik om lekker vlot en goed met mijn R4 tje me te verplaatsen en dan istie toch wel zuinig hoor!

Mijn 150 km/u was ook maar illustrief bedoeld, want ik heb weer het probleem datie juist bij 135 begint te horten en stoten en bokken en hoe hard ik ook op die gaspedaal druk, de R4 verrekt het om sneller te gaan in zijn 4.
Nou hoop ik met een 5 bak al de problemen worden opgelost en de ervaring opdoen om beneden de 50 km/u in zijn 5 zonder ... horten en stoten en bokken nog zuiniger te kunnen rijden...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Waar hebben we het eigenlijk over??? Versnelling of is het...een vertraging ..toch, bliepbliep
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: snelheid

Bericht: # 120931Bericht ap »

zwergje schreef:Nou, ik heb een rustige rijstijl (rustig in een grote versnelling) altijd prettig gevonden, dacht ook dat dat het zuinigste is.
Nou laat ik me altijd graag voorlichten door de kenners, en als ik Ap goed begrijp, moet het blok harder werken bij optrekken in een grote versnelling ( dat dat iets rustiger gaat vind ik juist prettig eigenlijk ).
Betekent dat een hoger verbruik (harder werken= gaspedaal dieper in=hoger verbruik)?

Serge
Klopt, het blok moet harder werken om aan het koppel te komen(maximale trekkracht)nu weet ik niet precies op welk toerental dat ligt maar daar zit je bij lage snelheden in de 4 wel erg ver vanaf.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snelheid

Bericht: # 120936Bericht Tweety »

1 ding wil i hier nog ff over kwijt.... 50 in z'n 4 is bij een F6-je echt best goed te doen en vaak ook zuinig.... 50 met een Gtl is vaak echt een beetje op de grens (1600 toeren) van wat een redelijk koppel is voor de motor en tenzij je de auto uit laat rollen, niet zuiniger...
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: snelheid

Bericht: # 120938Bericht zwergje »

Jeffr4,
Mijn 150 km/u was ook maar illustrief bedoeld, want ik heb weer het probleem datie juist bij 135 begint te horten en stoten en bokken en hoe hard ik ook op die gaspedaal druk, de R4 verrekt het om sneller te gaan in zijn 4.
Je hebt natuurlijk al aan het pikkie (niet cynisch bedoeld hoor :D ) van de vacuumvervroeger gezogen en geconstateerd dat die snel opbouwende weerstand geeft en het dus doet?

Zwergje
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: snelheid

Bericht: # 120941Bericht jeffr4 »

Weerstand!, dat is het (nw),
Afbeeldingde R4 biedt weerstand ( waar heb ik dat meer mee gemaakt) en als ik
niet aan die versnellingsstang loop te trekken ( of was het een paraplu),Afbeeldingdan zal ik eens die vervroeger testen oftie niet te vroeg komt (of helemaal niet). Ik ram het gaspedaal toch genoeg diep in. Misschien wil ik wel te snelAfbeelding
Plaats reactie