bokken en stoten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
bokken en stoten
Hallo,
Ik heb een aantal probleemjes met mijn F6 die misschien wel verband met elkaar hebben.
-Ten eerste start de auto erg slecht als de motor warm is. dus als ik de motor uit doe en 5 min later weer wil starten. Starten met een koude motor gaat goed alleen loopt de wagen de eerste honderd meter niet heel soepel (ik heb alles al geprobeerd met de choke maar dat heeft weinig invloed). na die 100 meter loopt de wagen prima.
-Bij een laag toerental hoor je wat 'blikkerig' geluid van de motor komen. Lijkt uit de kop te komen. Ook kun je dit horen wanneer de motor stationair draait.
-Wanneer ik het gaspedaal ineens los laat bij een snelheid onder de 60km/u bokt en stoot de auto 1 a 2 keer. Het is best een redelijke stoot. Dit doet de motor overigens niet als hij in de vrij staat en ik dan ineens het gaspedaal loslaat.
Onlangs is de ontsteking opnieuw afgesteld, aangezien dit een garage is die bekend is met een R4 lijkt me dit in orde te zijn. Zou de vaccuumvervroeger er iets mee te maken kunnen hebben?
Graag jullie ideeen.
Roy
Ik heb een aantal probleemjes met mijn F6 die misschien wel verband met elkaar hebben.
-Ten eerste start de auto erg slecht als de motor warm is. dus als ik de motor uit doe en 5 min later weer wil starten. Starten met een koude motor gaat goed alleen loopt de wagen de eerste honderd meter niet heel soepel (ik heb alles al geprobeerd met de choke maar dat heeft weinig invloed). na die 100 meter loopt de wagen prima.
-Bij een laag toerental hoor je wat 'blikkerig' geluid van de motor komen. Lijkt uit de kop te komen. Ook kun je dit horen wanneer de motor stationair draait.
-Wanneer ik het gaspedaal ineens los laat bij een snelheid onder de 60km/u bokt en stoot de auto 1 a 2 keer. Het is best een redelijke stoot. Dit doet de motor overigens niet als hij in de vrij staat en ik dan ineens het gaspedaal loslaat.
Onlangs is de ontsteking opnieuw afgesteld, aangezien dit een garage is die bekend is met een R4 lijkt me dit in orde te zijn. Zou de vaccuumvervroeger er iets mee te maken kunnen hebben?
Graag jullie ideeen.
Roy
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: bokken en stoten
wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: bokken en stoten
Meer dan anderhalf jaar geleden
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: bokken en stoten
denk 2 afzonderlijke problemen
kleppen eens opnieuw laten stellen
en benzinetoevoer vanaf de pomp eens nalopen.
denk dat er ergens lucht inlekt of een "vapour lock" ontstaat
kleppen eens opnieuw laten stellen
en benzinetoevoer vanaf de pomp eens nalopen.
denk dat er ergens lucht inlekt of een "vapour lock" ontstaat
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: bokken en stoten
Wat is te doen aan een 'vapour lock'?
Re: bokken en stoten
Kijk eens naar de carter ontluchter die zit met een "T "stuk aan de carburateur die willen nog wel eens scheuren door de warmte van het spruitstuk
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: bokken en stoten
vapour lock wil zeggen dat door de hitte een dampbel in de benzineleiding onstaat.
kan zijn doordat deze tegen een koelslang aanzit, of een ander warm wordend element.
beste is of de leiding isoleren, of deze iets anders laten lopen
kan zijn doordat deze tegen een koelslang aanzit, of een ander warm wordend element.
beste is of de leiding isoleren, of deze iets anders laten lopen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: bokken en stoten
Kijk ook eens naar de contactpunten,en dan naar de opening ervan!
dan het ontstekingstijdstip controleren,en dan vrij vroeg zetten.
Ik stel hem met lopende motor af,op het gehoor en dat is vrij vroeg.
wel met verhoogd stationair toerental.
succes.
gr.Jan.
dan het ontstekingstijdstip controleren,en dan vrij vroeg zetten.
Ik stel hem met lopende motor af,op het gehoor en dat is vrij vroeg.
wel met verhoogd stationair toerental.
succes.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: bokken en stoten
1. Ontsteking staat te vroeg
2
vr gr Fons
2
Kontroleer de motorrubbers ook maar eens.Wanneer ik het gaspedaal ineens los laat bij een snelheid onder de 60km/u bokt en stoot de auto 1 a 2 keer. Het is best een redelijke stoot. Dit doet de motor overigens niet als hij in de vrij staat en ik dan ineens het gaspedaal loslaat.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: bokken en stoten
En de schuifstekkertjes op je bobine kunnen wat slapjes zijn!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: bokken en stoten
De motorsteunen en rubbers zijn in goede conditie dus daar kan het niet aan liggen.
Re: bokken en stoten
Punt 2. (stoot geluid bij plots gaspedaal los laten) bleek toch wel de motorsteunen te zijn bij nadere inspectie.Is opgelost.
Enig probleem wat nog over blijft is dat de F6 slecht een constante snelheid kan houden. Bij een constante snelheid stottert de wagen nogal. Bij accelereren en afremmen loopt de motor goed. Zoals ik al had aangegeven staat de ontsteking waarschijnlijk wel goed dus wat kan het zijn?
Groeten,
Roy
Enig probleem wat nog over blijft is dat de F6 slecht een constante snelheid kan houden. Bij een constante snelheid stottert de wagen nogal. Bij accelereren en afremmen loopt de motor goed. Zoals ik al had aangegeven staat de ontsteking waarschijnlijk wel goed dus wat kan het zijn?
Groeten,
Roy
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: bokken en stoten
Zoiets moet je stap voor stap oplossen, en ik zou altijd beginnen met de ontsteking omdat daar naar mijn ervaring 90% van de problemen zit. Dus wat ik zou doen in dit geval:
stap 1: puntjes, condensator, bougies vervangen en ontsteking goed afstellen
stap 2: carburateur schoonmaken
stap 3: zien we dan wel weer
Aangezien stap 2 geen geld kost zou je die in dit geval natuurlijk ook als eerste kunnen doen
stap 1: puntjes, condensator, bougies vervangen en ontsteking goed afstellen
stap 2: carburateur schoonmaken
stap 3: zien we dan wel weer
Aangezien stap 2 geen geld kost zou je die in dit geval natuurlijk ook als eerste kunnen doen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: bokken en stoten
Dan moet je wel zeker zijn dat je de pakkingen heel houdt...Willem de Zwijger schreef:
Aangezien stap 2 geen geld kost zou je die in dit geval natuurlijk ook als eerste kunnen doen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: bokken en stoten
De tip die ik vandaag van een onzer monteurs kreeg: carburateurreiniger uit de automaterialenhandel. Niet gratis, geef ik direkt toe, maar de kans op kapotte pakkngen is meteen een flink stuk kleiner
Rudolf
Rudolf