schokbrekers achter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

schokbrekers achter

Bericht: # 117190Bericht a-t-1 »

Hallo,

De wegligging van Joris II was zo slap als een vaatdoek, vervaarlijk dansend op de snelweg. Hij was goed uitgelijnd volgens de Kwikfit. Maar bij 110 begon 't rechterachterwiel te trillen. Dus dacht ik dat de schokbrekers (achter) aan vervanging toe waren.

Ik heb nu voor Joris II nieuwe schokbrekers achter gekocht bij Raydo in Amsterdam. Monroe 2577. Standaard volgens http://www.hbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar hier http://www.renault4.co.uk/tech-dampers.htm staat een verhaal in't engels dat oliegevulde schokbrekers niet geschikt zijn als de schokbrekers horizontaal liggen. Ik heb ze er nu onder zitten (bij eentje de schroefdraad dol gedraaid, maar met 4 ringen ertussen zit ie wel weer). Nog niets gereden, maar als ik 'm achter inveer dat hoor ik de schokbrekers (klinkt pneumatisch) en danst ie erg vrolijk omhoog en daarna nog even iets terug. Heb zo 't idee dat deze Monroe's niet geschikt zijn, of wel?

Joris II heeft nog een rare eigenschap: z'n rechterachterkant staat ca 2 cm lager dan links. Hoe kan dat verholpen worden? Kwestie van stellen met zwingarmdingen? Of moet de torsie-staaf een tikje strakker?

En ie loopt niet lekker, en er zijn een paar klepveren gebroken, en de bobine lekt schokjes op de condensator, en iemand heeft er een deuk in gereden in de sneeuw.... maar de bodem is zo mooi nog!

Groeten,
Ate
herman.r4
Berichten: 331
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:58 pm

Re: schokbrekers achter

Bericht: # 117200Bericht herman.r4 »

Hallo ati zoek je andere schokbrekers of gaat de R4 in de verkoop , advertentie beetje onduidelijk wat de bedoeling eigenlijk is gr/ Herman.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: schokbrekers achter

Bericht: # 117213Bericht Willem de Zwijger »

Lijkt me toch duidelijk? Hij wil weten wat de ervaringen met de Monroe zijn, en hoe de auto aan 1 kant omhoog moet. Dat laatste weet ik niet. Wat betreft de Monroe's: Ik heb ze eronder. Onder de GTL vind ik ze prima, onder de F6 ben ik er nog niet uit. Daar heb ik de GTL dempers onder gezet om de auto zo hoog mogelijk te houden met volle bepakking (zit niet de veer in die in de F6 versie wel zit). Maar de auto dweilt behoorlijk, wat dan ook weer te maken zal hebben met mijn eigenwijsheid om hem niet uit te lijnen na een stuurkogel wissel waardoor ik niet lekker rechtuit kan rijden en mijn voorband helaas ook al een beetje scheef aan het afslijten is.
Ik vond het wel een interessant verhaal van onze Engelsman, iemand hier ooit gasveren op de kop getikt?
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Re: schokbrekers achter

Bericht: # 117343Bericht a-t-1 »

Eerst eens een proefritje maken met de Monroe's eronder (tot nog toe niet van gekomen). En dan kan ik ook nog de voor-schokbrekers uit m'n ouwe wrak halen en er onder zetten. Misschien zijn de voor-schokbrekers de oorzaak van 't zwalken. En de reactiestangen en rubbers eens controleren.

Verder zat Herman er niet ver naast: ik overweeg 'm te verkopen vanwege verhuizing naar 't buitenland deze zomer. Maar tot 't zo ver is wil ik er nog wel lekker mee kunnen rijden. Bovendien verkoop ik liever een goed lopende auto dan eentje met allerlei kwaaltjes. Als ie in de verkoop gaat dan laat ik 't wel weten. Maar stallen is ook nog een optie.

ate
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: schokbrekers achter

Bericht: # 118541Bericht jeffr4 »

Er is al heel wat geschreven op het forum over schokbrekers en met name de achterste en welke de beste
zijn.Zeker nu er van meerdere merken niet te verkrijgen zijn zoals b.v. de gele Bilstein's. Nu worden de merken Al-Ko en Kayaba genoemd, als goede vervangers.
Ikzelf heb nu voor achter een stabilisator van de F6 en als schokbrekers de nieuwe zwarte Monroe's gekozen met gas-pressured , nummer 42006, omdat deze conform de Clementine' Garage heel goed werken op de R4.
En niet de"gewone"Monroe 2577, deze worden juist afgeraden, ondanks dat ze in de hbase worden genoemd.
Ik heb wel een leverancier gevonden in Frankrijk, die nog de Delphi "de carbon"kan leveren,mocht iemand deze willen hebben, een pb voor info,
maar ik had de zwarte Monroe's al besteld en nu ik weer in NL ben, net opgehaald ,ga ik ze eronder plaatsen.
Afbeelding
Plaats reactie