A-frame

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

A-frame

Bericht: # 114387Bericht deutz »

Vandaag mijn a_frame klaar en aan de r4 gemaakt voor een proefritje achter de auto van de buurman. Is gewoon spookachtig!!werkt perfect,maar na enige bochten,de laatste wat scherper genomen, begonnen de voorwielen flink heen en weer te zwaaien.de trekauto gestopt,verder gereden en niets meer aan de hand.De volgende nogal scherpe bocht hetzelfde,weer hevige stuuruitslag naar links en rechts,was in de spiegel goed te zien.Normaal rijdend met wat flauwe bochten en een rotonde niets aan de hand.iemand al eens meegemaakt? ik ben benieuwd wat de oorzaak kan zijn!gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114391Bericht Tweety »

Ik snap niet precies waar je het over hebt ...?? (uhh)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: A-frame

Bericht: # 114404Bericht JoReno »

Tweety schreef:Ik snap niet precies waar je het over hebt ...?? (uhh)
Even gokken......zo'n frame dat je aan de voorkant van je auto vastmaakt zodat je hem 'als aanhanger' mee op vakantie kunt nemen om er vervolgens lekker mee in Frankrijk te kunnen rijden? Zie je nog wel eens bij een Fiat 500, of een 2CV ('n triangel). Smart-eigenaren doen het anders: die parkeren hun Smart achterin de camper (nw) .
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: A-frame

Bericht: # 114406Bericht deutz »

Klopt,het a-frame wordt ook wel Triangel genoemd.maak je voor aan je auto vast en de koppeling (zelfde als van een aanhanger) doe je bij de trekkende auto op de kogel. Snappie?
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114407Bericht jeffr4 »

Zoiets? (uhm)
Afbeelding

I love pics, visualiseren, kijk ook alleen maar plaatjes,strips enz
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: A-frame

Bericht: # 114408Bericht deutz »

helemaal goed! Dus na een bocht,b.v. rechts gaan de wielen vanzelf weer naar links naar de rechtuitstand, maar ze gaan verder,dus echt naar links en dan ook gelijk weer naar rechts, de middenstand vliegt-ie doorheen! de auto gestopt,daarna verder gereden en niets meer aan de hand,tot de volgende bocht! maar stapvoets rijden bij het uitkomen van de bocht is er niets aan de hand. rarararara................. :roll: !!
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114409Bericht Mark4GTL »

zit je stuurhuis goed vast?
zijn alle fusees gemonteerd en vast?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: A-frame

Bericht: # 114411Bericht deutz »

mijn r4 is dagelijks in gebruik en in top conditie!!tijdens normaal rijden nergens last van!
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114412Bericht Mark4GTL »

ok, auto is goed uitgelijnd?
A-frame is verder ook niet scheef aan de r4 bevestigd? dat b.v. links langer is dan rechts of andersom?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: A-frame

Bericht: # 114418Bericht JoReno »

Als het A-frame is bevestigd zoals op de foto (vast aan het chassis), dan kan het niet anders als dat dit NIET werkt. Maar ik kan het niet uitleggen. Het heeft volgens mij te maken met 'torderen', met 'wringen' waardoor de wielen gaan zwalken. Zal wetenschappelijk wel te onderbouwen zijn, maar dat kan ik niet. Heeft met krachten te maken.Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :oops: , maar gezien de verschijnselen denk ik dat ik het bij het rechte eind heb. Je hoeft het dus niet te zoeken in de stuurinrichting of andere onderdelen van je R4, die zullen wel in orde zijn.
Wat ik bedoel te zeggen: een lange aanhangwagen (als voorbeeld) heeft aan de voorkant soms meesturende wielen, en die driehoek (dissel, linker wiel, rechter wiel) vormt één geheel. Wat denk je wat er gebeurt als die driehoek één geheel vormt met de aanhangwagen zelf (dat is blijkbaar jouw constructie) en de voorste wielen zelf hun weg moeten zoeken (dus niet verbonden zijn middels een vaste as) ? Die zwalken dan net zo erg. Ook al heeft jouw R4 géén vaste as maar wél nog een stuurinrichting, die laatste houdt de voorwielen niet in de gewenste stand. Krachten!! Einde uitleg.
Kijk eens even op http://www.advdhorst.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (2CV-specialist). Op zijn site zie je een triangel voor een 2CV, en voor zover ik weet wordt die bevestigd aan de draagarmen (en niet aan het chassis).
Ben benieuwd naar reacties.
JoReno
Laatst gewijzigd door JoReno op zo jan 31, 2010 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114419Bericht Mark4GTL »

heb ook nog een bestandje ergen staan

http://www.mijnrenault4.nl/Divers/triangelogie.doc

stukje regelgeving
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114422Bericht dick holtrop »

ik noem het een triangel, de triangel van de foto is toevallig van mij zelf.

af en toe heb ik ook meegemaakt dat de auto vreemd gaat slingeren en bonken. altijd bij lage snelheden
ik rem dan vaak weer even af tot stilstand en doe weer een nieuwe poging.

het gebeurt altijd nadat je de triangel hebt vastgemaakt. de wielen staan dan vaak nog net niet in de juiste
positie, wanneer je te snel weg rijdt gaan de wielen te snel zoeken naar het juiste moment en schiten daar vervolgens door heen, daarna willen de wielen dit weer gaan doen etc etc

gewoon bij de start heel langzaam vaart maken, zodra je eenmaal je juiste stand hebt, kun je overal
stoppen en optrekken, de wielen staan namelijk dan altijd in de juiste positie.

ik vermoed dat het heeft te maken met de snelheid die de wielen draaien. hoe snelle wielen draaien
hoe moeilijker het is om ze uit hun beweging te krijgen.

ik heb er wel eens 140 km/h mee gereden en je merkt niet eens dat de r4 er achter zit.

dit jaar gaat de r4 mee achter de camper naar zwitserland.

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: A-frame

Bericht: # 114423Bericht lordje »

Stuurdemper monteren?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114432Bericht jeffr4 »

Moet toch kunnen zou je zeggen, al plaats je een triangel aan het chassis, ik heb me laten vertellen, dat door de stand van de fusee's de wielen gewoon meedraaien (achterover?) en je hebt uiteraard je trekhaakkogel als draaipunt?? Blijft vreemd.
Hier nog een voorbeeld, waarbij de triangel met straps wordt vastgemaakt (tegen)aan de draagarmen, lijkt mij ten aanzien van de stand van de wielen een goede oplossing.Zo te zien is deze manier van bevestigen ook eenvoudig, de triangel tegen en op de rand van de draagarmen zetten, de strap in de onderste oog plaatsen, de strap wordt geleid boven het frame en vaststrappen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: A-frame

Bericht: # 114436Bericht deutz »

Dick,jouw verklaring klinkt mij het aannemelijkst,dus jij hebt het zelfde ervaren als ik.kan er mee leven,als je het weet is er niets aan de hand! jeffr4,de foto,s van de door jouw getoonde triangel zijn hetzelfde als wat ik gecontrueerd heb!!voor mijn r4 vaste punten aan verzwaarde bumpersteunenvia dwarsbalk waar mijn triangel aan komt,voor andere auto,s heb ik hulpstukken gemaakt voor aan mijn triangel,die kunnen aan het voorterrein oid van de te trekken auto. Daar moet ik nog een proefrit mee maken. In het verleden waren er ook aanhangers met fusee besturing en een triangel,werkte ook goed!
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie