A-frame

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114438Bericht Tweety »

Mark4GTL schreef:heb ook nog een bestandje ergen staan

http://www.mijnrenault4.nl/Divers/triangelogie.doc

stukje regelgeving
op zich interressant er is dus geen bestuurder verplicht in het voertuig aanwezig...

Wat betreft de traingle constructie het volgende, de verhouding tussen de afstand achterwielen trekkend voertuig <-> trekhaakkogel : trekhaakkogel <-> voorwielen getrokken voertuig lijkt mij zeker bij scherpe bochten van belang...
maar echt zeker weten doe ik het niet, het zwabberen lijkt mij eigenlijk het gevolg van het overhellen van het getrokkken voertuig als reactie op de stuurbeweging die zichzelf daardoor versterkt en dus extra gecompenseerd moet worden, wat weer een stuurbeweging en overhellen tot gevolg heeft etc...
de ideale bocht met een auto maakt daar ook gebruik van , je stuurt eerst een klein stukje naar rechts vlak voor de bocht naar links wordt ingezet, waardoor de auto naar rechts overhelt (daar remt de auto eerst af en door de sporing staat het linkervoorwiel dan dus ook nog ff recht) en het stuur naar links wordt terug geduwt en de bocht naar links wordt ingezet.... hieruit volgt dat een mogelijke oplossing gezocht moet worden in het aanpassen van de sporing, je zou de voorwielen misschien wat wijder kunnen zetten... en de triangle lijkt me voor dat astratje ietwat aan de lange kant.... de bocht wordt onvoldoende ingezet.... of andersom, maar 't is wel iets dergelijks, een systeem zoals in de tweede foto heeft wel mijn voorkeur trouwens... daar wordt de besturing ook enigzings bestuurdt ...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114440Bericht Tweety »

Je hebt natuurlijk zoieso heel wat uit te leggen als er wat misgaat, dus het lijkt mij van belang dat de werking wel wordt begrepen... ook vanwege verzekeringstechnische zaken... wat de WA niet dekt, ben je tenslotte zelf voor aansprakelijk....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: A-frame

Bericht: # 114458Bericht RVIER »

heren,

is de afstand van het draaipunt tot de vooras mogelijk tekort?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 958
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: A-frame

Bericht: # 114462Bericht JoReno »

Tja, zoals ik al schreef: ik kan niet uitgelegd krijgen dat dit volgens mij niet naar behoren kan functioneren. Ik bedoel: het werkt wel, maar laten wij even wel wezen: met de nodige gebruiksaanwijzingen. Ik heb vroeger op de HBS (voor de jongeren onder jullie: vóór het mammoetwet-tijdperk) wiskunde, planimetrie en goniometrie gehad, en met één van die wetenschappen kun je dit prima aantonen en berekenen. Scheutje natuurkunde erover en dan moet het wetenschappelijk bewijs te leveren zijn hoe het dan wél moet. Maar dat is al zó lang geleden........toen was de R4 net in productie!
En als je het vervolgens maakt zoals het wél moet, heb je ook niks te vrezen van je verzekering (want het mág wel degelijk) en hoef je ook geen gebruiksaanwijzingen te hanteren. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Succes!!
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114468Bericht Tweety »

Afbeelding

zoiets ?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: A-frame

Bericht: # 114474Bericht RVIER »

heren,
Ik begrijp dat het probleem alleen optreedt bij scherpe bochten. Het lijkt erop dat de voorwielen dan zijwaarts worden getrokken en daardoor beginnen te klapperen. Een verklaring is mogelijk te vinden in het Akkermanprincipe dat ervoor zorgt dat in een bocht alle wielen een zuivere boog beschrijven (met een gemeenschappelijk middelpunt, ze rollen dus af over de weg zonder zijdelingse slip.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... X%26um%3D1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je er een eenassige aanhanger achter je auto hangt zal aanhanger zo achter de auto gaan hangen dat het verlengde van de as(van de aanhanger) ook door het eerder genoemde gemeenschappelijk middelpunt gaat.
Bij scherpe bochten zie je dat de aanhanger dan behoorlijk in moet draaien.

Heb je nu een vierwieler achter de auto dat moeten zowel de voor- als de achterwielen
zich volgens het Akkermanprincipe gedragen met een gemeenschappelijk middelpunt met het trekkende voertuig. Ik denk dat dat bij ruime bochten geen probleem is. Het gaat bij benadering goed. Bij korte bochten gaat het niet meer goed en komen er veel zijdelingse krachten op de wielen. (vergelijk bv een aanhangwagen met een dubbele-as die je door een korte bocht wil trekken). Bij je vierwieler met stuurbare wielen gaat dat anders. De achterwielen schuiven gewoon, maar zitten vast op de as. De voorwielen niet en beginnen tijdens het schuiven te slingeren.

Dat is denk ik ook de reden waarom auto's vaak met een triangel gesleept worden maar waarbij tevens de voorwielen omhoog zijn getakeld. De getrokken auto gedraagt zich dan als en enkel assige aanhanger.
Het slepen met een triangel en die wielen op de grond komt volgens mij uit de VS waar ze geen korte bochten kennen :lol:
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114475Bericht Tweety »

ah ze kennen ze wel, long-beach circuit heeft 2 haarspelden .... om over de corkscrew op Laguna seca maar te zwijgen....(dat wordt wel een rollertje dan trouwens) eigenlijk vind ik het gewoon wat optimistisch om er maar vanuit te gaan dat dat ding z'n weg wel vind...zonder bestuurder, en zonder besturing van buitenaf...
en ik betwijfel of je met 140 km/h mag met zo'n combinatie.......
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: A-frame

Bericht: # 114476Bericht jeffr4 »

Toch schijnt het allemaal goed te moeten werken,de proffies hierin maken ook een aangepaste frame aan de
auto voorop, waaraan de opklapbare triangel wordt vastgemaakt, dus aan het chassis moet geen probleem op leveren (ipv aan de draagarmen), dus daar zit het niet in.
http://www.caratow.nl
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 958
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: A-frame

Bericht: # 114478Bericht JoReno »

Mooi, ik slaap weer rustig vannacht. Ook al kan ik niet uitleggen WAAROM het niet werkt, ik was er wél van overtuigd DAT het niet kan werken :lol: En het heeft nog een naam ook: het Ackermann-principe!! Heb ik tóch nog goed opgelet in mijn HBS-tijd!
En liefhebbers die hun R4 achter een andere auto willen hangen: Google even op Ackermann-principe en doe er je voordeel mee!
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: A-frame

Bericht: # 114479Bericht RVIER »

heren,

met de http://www.caratow.nl" onclick="window.open(this.href);return false; hang je een kleine auto achter een camper. Die hebben doorgaans een grotere wielbasis en een grotere draaicirkel dan het getrokken voertuig. Het principe werkt wel, alleen het gebruik bij keine auto's heeft beperkingen.

Je moet er eens mee gaan rijden als er verse sneeuw ligt, zie je direct in de sneeuw wat er gebeurt!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114481Bericht Tweety »

RVIER schreef:heren,


Je moet er eens mee gaan rijden als er verse sneeuw ligt, zie je direct in de sneeuw wat er gebeurt!

vr gr Fons
Niet bij mij in de buurt AUB
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: A-frame

Bericht: # 114484Bericht Tweety »

RVIER schreef:heren,
Ik begrijp dat het probleem alleen optreedt bij scherpe bochten. Het lijkt erop dat de voorwielen dan zijwaarts worden getrokken en daardoor beginnen te klapperen. Een verklaring is mogelijk te vinden in het Akkermanprincipe dat ervoor zorgt dat in een bocht alle wielen een zuivere boog beschrijven (met een gemeenschappelijk middelpunt, ze rollen dus af over de weg zonder zijdelingse slip.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... X%26um%3D1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je er een eenassige aanhanger achter je auto hangt zal aanhanger zo achter de auto gaan hangen dat het verlengde van de as(van de aanhanger) ook door het eerder genoemde gemeenschappelijk middelpunt gaat.
Bij scherpe bochten zie je dat de aanhanger dan behoorlijk in moet draaien.

Heb je nu een vierwieler achter de auto dat moeten zowel de voor- als de achterwielen
zich volgens het Akkermanprincipe gedragen met een gemeenschappelijk middelpunt met het trekkende voertuig. Ik denk dat dat bij ruime bochten geen probleem is. Het gaat bij benadering goed. Bij korte bochten gaat het niet meer goed en komen er veel zijdelingse krachten op de wielen. (vergelijk bv een aanhangwagen met een dubbele-as die je door een korte bocht wil trekken). Bij je vierwieler met stuurbare wielen gaat dat anders. De achterwielen schuiven gewoon, maar zitten vast op de as. De voorwielen niet en beginnen tijdens het schuiven te slingeren.
zoals eerder, bij een scherpe bocht zorgt de uitzwaai (achterzijde) van het trekkend voertuig ervoor dat het het getrokken voertuig eerst in de tegenovergestelde richting wordt geduwt, waardoor de auto gaat schommelen...

Het zou verboden ,moeten worden...!!!
ik vind het nep om zo met je viertje op vakantie te gaan ...
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: A-frame

Bericht: # 114485Bericht deutz »

Oei!!!!! ik heb weer wat aangehaald met m,n A-frame!al die reactie,s,maar ik weet weer een aantal dingen meer.Ik durf er gerust een rit met de camper/r4 mee te doen!allemaal erg bedankt voor jullie commentaar.
Eerdaags wil ik een viertje gaan halen achter mijn r4.Jullie horen er nog van! gr.Jan. (baai)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: A-frame

Bericht: # 114504Bericht Rudi »

Ik ben al die verhalen heerlijk aan het lezen geweest op het werk, ik begin de materie door te krijgen.
Je moet rekening houden met de draaicirkel van de 4, is die van stoeprand tot stoeprand 12 meter, dan doe je er verstandig aan de bocht ook als zodanig te nemen.

Ik heb er een paar schetsjes voor gemaakt om het voor mezelf begripvol over te laten komen (les 1, 't Ackerman principe voor watjes).
Ik moest ook denken aan een dolly, maar mensen moeten de triangel los mee kunnen nemen om dan minder tol op de snelwegen te betalen en een hogere top te behalen dan de 90 kmh in Nederland.

Net even een testje gedaan met speelgoed van Siem,
Als je de auto verzwaard thv de voorwielen, en dat is al een beetje door de motor, dan krijgen de wielen een grotere kracht bij het indraaien van een bocht.
Zet je daarentegen de auto van voren wat hoger op zijn poten, uit de veren, dan krijgt deze een soort kar effect (overdreven toespoor) en volgt hij veel beter.

Ik zou niet weten hoe dit toe te passen in de praktijk, maar mijn verhaal lijkt me erg aannemelijk (voor iemand die tijdens wis- en natuurkunde zat te tekenen, ipv op te letten).
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: A-frame

Bericht: # 114509Bericht deutz »

Fons,even een correctie op jouw commentaar:de wielen gaan klapperen NA de bocht,dus als ze weer recht moeten gaan staan gaan ze te ver! ze willen de bocht naar de andere kant maken,gaat niet,en ze gaan snel weer terug,te ver en gaan dan weer terug enz enz enz.dan stop ik het span en kan dan gewoon weer verder rijden!!
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie