koppeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

koppeling

Bericht: # 114273Bericht deutz »

hallo forumfielen! om de versn.bak te demonteren,moet dan het stuurhuis weg gehaald worden? het betreft een GTL van ,83 met een lekke price-as keerring (oioi)
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koppeling

Bericht: # 114276Bericht RVIER »

@Deutz

Als je alleen de bak demonteert kun je hem via de onderkant wegnemen. Dan hoeft noch het stuurhuis noch de radiator eruit. Let er wel op dat de startmotor losmoet.
De bak komt samen met het kopplinghuis los.

Vergeet je de aandrijfaskeeringen niet? en als je de zaak toch los hebt liggen de keerring van de nokkenas en de krukas?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: koppeling

Bericht: # 114282Bericht deutz »

Heel goed plan Fons!de aandrijfas keerringen heb ik eergisteren vervangen,nu loopt er nog olie uit het koppelings huis,schone (versn.bak) olie,moet de price-as keerring zijn.weet jij soms ook de maat van die keerring? ik had al ingeschat dat het stuurhuis niet weghoefde,eerst een keerring halen en dan aan de gang. weet ik de nokkenas en de krukas keerring maten ook niet! jij wel? gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koppeling

Bericht: # 114292Bericht RVIER »

Dag Jan,

het zijn allemaal standaard keerringen die je kunt halen bij de lagerboer
prise as 17 x 28 x 7
nokkas 30 x 42 x 8
bak aandrijfas 36 x 54 x 7,5 (maar die had je al)
krukas 80 x 100 x 13

Die prise-as keerring ligt voor zover ik me herriner vrij diep en je moet de metalen plaat voorzichtig losnemen van de bak zonder de pakking te beschadigen om de keerring te kunnen (de-monteren)
(zoe Kluwer, blz 263)

Als je de keeringen van de aandrijfassen vervangt (een voor een) mag je de lagers spelingvrij afstellen. Volgens mij is het best als je de spelingcorrectie over de beide kanten verdeelt.

succes

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: koppeling

Bericht: # 114317Bericht deutz »

Fons,goed voor elkaar! nokkenas/krukas keerringen,gaan die vaak lek? als het allemaal goed droog is ,is het onzin om ze te vervangen! maar ja,die dingen kosten de wereld ook niet! bedankt voor de informatie. gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koppeling

Bericht: # 114649Bericht RVIER »

@deutz,

klaar?

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: koppeling

Bericht: # 114650Bericht deutz »

Fons,nog niet aan gewerkt,nog een hoop anderte dingen te doen.En ik moet nog 2x naar s,Bosch naar de fysio therapie. Ik ben nog aan het revalideren na een ernstig auto ongeluk vorig jaar mei! dus alles gaat op z,n gemak,een paar uurtjes per dag. gr.Jan. (ehh)
niet geschoten is altijd mis!
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: koppeling

Bericht: # 114768Bericht deutz »

Fons,gepiept!!09.15uur begonnen en om 15.30uur liep hij weer!!en nog wat pauze,s (korte) gemaakt.Wel op een brug gedaan.maar het stuurhuis losmaken gaat wel effe beter!met de bak eruit halen ging de pook bijna door de radiateur heen,zo schuin moest hij om eruit te kunnen.De price-as keerring,daar zat de bovenste helft van de lip gewoon dubbel!!verder was alles goed.Ik vond het wel gek dat ik de kopp.kabel een eind moest opstellen!? maar alles werkt weer perfect!!gr.Jan. (ehh)
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie