Willem-Jan stelt zich voor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Willem-Jan stelt zich voor
Hallo ik ben Willem-Jan uit Drachten.
Ik ben in het bezit van een Renault 5 GT Turbo en een Mégane Coupé voor dagelijks.
De GT Turbo ben ik momenteel aan het restaureren.
Ik heb me hier nu aangemeld om de openingsmeeting van de Renault Tuning Club neer te kunnen zetten.
Maar de interesse voor de Renault 4 zelf is er wel degelijk. Helaas heb ik op het moment veel te weinig ruimte, maar ik hoop wel ooit een Renault 4 te kunnen bezitten, te meer omdat mijn vriendin ook helemaal weg is van de Renault 4.
Ik ben in het bezit van een Renault 5 GT Turbo en een Mégane Coupé voor dagelijks.
De GT Turbo ben ik momenteel aan het restaureren.
Ik heb me hier nu aangemeld om de openingsmeeting van de Renault Tuning Club neer te kunnen zetten.
Maar de interesse voor de Renault 4 zelf is er wel degelijk. Helaas heb ik op het moment veel te weinig ruimte, maar ik hoop wel ooit een Renault 4 te kunnen bezitten, te meer omdat mijn vriendin ook helemaal weg is van de Renault 4.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Wees zeer welkom, en ik krijg het gevoel dat we met jou wellicht weer een R4 turbo project te zien gaan krijgen???!!!.....
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Poeh, eerst de GT Turbo maar eens afmaken, dan zien we wel weer eens verderWillem de Zwijger schreef:Wees zeer welkom, en ik krijg het gevoel dat we met jou wellicht weer een R4 turbo project te zien gaan krijgen???!!!.....
Al zat ik meer te denken richting 4 motorfietscarburateurs, dat gaat ook als de brandweer
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Eindelijk kan ik me fatsoenlijk voorstellen, ik heb gisteren een Renault 4F6 gekocht.
Technisch behoorlijk veel aan opgeknapt en weinig roest. Alleen het linker voorscherm heeft een gat, bodem ziet er goed uit incl. zwingarmbevestigingen.
Lakwerk is er erg slecht opgezet met een roller dus daar moet zeker wat aan gebeuren. Daarnaast is de 34 pk wel leuk, maar ik ga toch eens kijken wat ik met een 1.7 turbo kan die ik nog heb liggen.
Ik heb een tijdje geleden bij Dick al een incomplete bak opgehaald om te gaan passen.
Technisch behoorlijk veel aan opgeknapt en weinig roest. Alleen het linker voorscherm heeft een gat, bodem ziet er goed uit incl. zwingarmbevestigingen.
Lakwerk is er erg slecht opgezet met een roller dus daar moet zeker wat aan gebeuren. Daarnaast is de 34 pk wel leuk, maar ik ga toch eens kijken wat ik met een 1.7 turbo kan die ik nog heb liggen.
Ik heb een tijdje geleden bij Dick al een incomplete bak opgehaald om te gaan passen.
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Dat gaat spannend worden: er is eerder al eens geschreven dat het inbouwen van 1700 cc tamelijk bewerkelijk is...
Rudolf
Rudolf
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Yes en nog een F6 erbij.
Welkom en veel succes bij het inbouwen van die 1700 Turbo
Kijk eens op deze site http://jeffr4.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat veel info in over het aanpassen van het schutbord ed.
Groet, Robert
Welkom en veel succes bij het inbouwen van die 1700 Turbo
Kijk eens op deze site http://jeffr4.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat veel info in over het aanpassen van het schutbord ed.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Bedankt voor de tip. Ik heb de afgelopen weken het forum en de verschillende websites al aardig uitgespit en ik kan erg weinig vinden over de inbouw van een 1.7 (F2N, F3N, etc.). Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat een F3N gemonteerd is geweest in een Formule Renault met een NG3-bak. Dit is een lengtebak die veel lijkt op een bak van een 5 Alpine Turbo. Alleen ik ga toch eerst proberen een 4-bak van een Renault 4 er achter te krijgen, want dat scheelt een hoop aanpaswerk.
Als er eerst maar een bak achter zit met koppeling e.d. waar assen aan zitten die in de fusees passen dan lukt de rest vast ook wel
Als er eerst maar een bak achter zit met koppeling e.d. waar assen aan zitten die in de fusees passen dan lukt de rest vast ook wel
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Hopelijk gaat dat lukken Willem-Jan!!!
Goed, dat je begint met een GTL bak, want gezien de eindoverbrenging en de sterkte van deze bak, maakt het qua rendement niet zoveel uit, dus heb ook ik hiervoor gekozen, temeer daar je anders al met de bak met enkele aanpassingen zit, hoop werk en weinig rendement :
schakelmechanisme is anders van een NG-bak ( jammer ,deksel past niet en geen leuke karakteristieke R4 pook) , veel te lange bak( steekt een eind uit) , aandrijfassen en dus fusees zijn anders, maar als de F type motor op deze bak past , dan kun je nog altijd 5AT fusees gebruiken.
De toepasbaarheid op een GTL bak , zijn toch de afgeleide doorontwikkelde motoren van de Cleon versie en wat ik tot nu toe heb gezien zijn de Energy-motoren met ook zoals door mij gebruikt de kleinere type triggerwheel voor in de bak,
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Energy_engine
of de daar weer verder doorontwikkelde K-type.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_K-Type_engine
De K7M-745 ( 1600) uit een Clio , of die uit een Megane is,weliswaar weer met nog wat aanpassingen, door Hotze in zijn R4 ingebouwd .
https://www.youtube.com/watch?v=yB1q-Pu8e7k
Ik had met mijn inbouw een andere doelstelling, enerzijds een zo goedkoop mogelijke inbouw ( de Super5 met 1400 injectie motor koste maar 100 euro) en anderzijds een wat modernere, zuinige, goed geregelde en milieuvriendelijke inbouw, dus ook de katalysator geplaatst.
Maar de R4 gaat naar mijn gevoel al rap en hard genoeg.( veeeel te hard, als je continue 150 km rijdt) Daarnaast heb ik ook het e.e.a. gedaan aan de stabiliteit....nu nog het speciale opstaande verenpakket achter aan het chassis en de armen monteren....dan wordt-ie hopelijk nog stabieler en geen deining.
Goed, dat je begint met een GTL bak, want gezien de eindoverbrenging en de sterkte van deze bak, maakt het qua rendement niet zoveel uit, dus heb ook ik hiervoor gekozen, temeer daar je anders al met de bak met enkele aanpassingen zit, hoop werk en weinig rendement :
schakelmechanisme is anders van een NG-bak ( jammer ,deksel past niet en geen leuke karakteristieke R4 pook) , veel te lange bak( steekt een eind uit) , aandrijfassen en dus fusees zijn anders, maar als de F type motor op deze bak past , dan kun je nog altijd 5AT fusees gebruiken.
De toepasbaarheid op een GTL bak , zijn toch de afgeleide doorontwikkelde motoren van de Cleon versie en wat ik tot nu toe heb gezien zijn de Energy-motoren met ook zoals door mij gebruikt de kleinere type triggerwheel voor in de bak,
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Energy_engine
of de daar weer verder doorontwikkelde K-type.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_K-Type_engine
De K7M-745 ( 1600) uit een Clio , of die uit een Megane is,weliswaar weer met nog wat aanpassingen, door Hotze in zijn R4 ingebouwd .
https://www.youtube.com/watch?v=yB1q-Pu8e7k
Ik had met mijn inbouw een andere doelstelling, enerzijds een zo goedkoop mogelijke inbouw ( de Super5 met 1400 injectie motor koste maar 100 euro) en anderzijds een wat modernere, zuinige, goed geregelde en milieuvriendelijke inbouw, dus ook de katalysator geplaatst.
Maar de R4 gaat naar mijn gevoel al rap en hard genoeg.( veeeel te hard, als je continue 150 km rijdt) Daarnaast heb ik ook het e.e.a. gedaan aan de stabiliteit....nu nog het speciale opstaande verenpakket achter aan het chassis en de armen monteren....dan wordt-ie hopelijk nog stabieler en geen deining.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Ik heb jouw website al uitgebreid doorgelezen. Het geeft me een duidelijk beeld wat er ongeveer aangepast moet worden. Ik kies tot nu toe puur voor de 1.7 turbo omdat ik er een heb staan.
Als deze niet achter een GTL-bak past dan ga ik waarschijnlijk voor de 1.6 energy uit een Mégane. Ik denk dat de aanpassingen ongeveer gelijk zijn aan de aanpassingen die jij hebt gedaan.
Intussen is de dwarsbak van de 1.7 turbo af. Vliegwiel e.d. is te groot dus ik zal ook naar een AT vliegwiel op zoek moeten. Eerst dit spul er maar eens af en de bakhelft van de vierbak passen. Zo op het oog komen de boutgaten aardig overeen, dus de kans dat het past bestaat nog steeds. Komend weekend maar eens verder.
Als deze niet achter een GTL-bak past dan ga ik waarschijnlijk voor de 1.6 energy uit een Mégane. Ik denk dat de aanpassingen ongeveer gelijk zijn aan de aanpassingen die jij hebt gedaan.
Intussen is de dwarsbak van de 1.7 turbo af. Vliegwiel e.d. is te groot dus ik zal ook naar een AT vliegwiel op zoek moeten. Eerst dit spul er maar eens af en de bakhelft van de vierbak passen. Zo op het oog komen de boutgaten aardig overeen, dus de kans dat het past bestaat nog steeds. Komend weekend maar eens verder.
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Omdat ik de 1400 injectie motor wilde laten zoals deze is en geen aanpassingen qua waterpomp en dynamo,
moest er ruimte komen in het schutbord en met het wegslijpen van de onderste gietijzeren nokken van het blok, kon ik met de iets hogergeplaatste R4 steunen de motor plaatsen.( dit alleen vanwege het grote spruitstuk)
Ik ben benieuwd of de 1.7 ook aan de onderblok deze mogelijkheid heeft en of het blok past, in die zin, dat er ook ruimte gemaakt moet worden aan het chassis en niet alleen aan het schutbord.. Er loopt daaronder een remleiding, die dan anders moet lopen....
moest er ruimte komen in het schutbord en met het wegslijpen van de onderste gietijzeren nokken van het blok, kon ik met de iets hogergeplaatste R4 steunen de motor plaatsen.( dit alleen vanwege het grote spruitstuk)
Ik ben benieuwd of de 1.7 ook aan de onderblok deze mogelijkheid heeft en of het blok past, in die zin, dat er ook ruimte gemaakt moet worden aan het chassis en niet alleen aan het schutbord.. Er loopt daaronder een remleiding, die dan anders moet lopen....
Laatst gewijzigd door jeffr4 op wo aug 20, 2014 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Hoi Willem-Jan
Dit was zelfs een Auto van Dick zie onderwerp 4F6Orange.
was oranje later overgeschilderd met de roller,
ik meende dat ik er een 1300cc ingebouwd had?
Groet dick
Dit was zelfs een Auto van Dick zie onderwerp 4F6Orange.
was oranje later overgeschilderd met de roller,
ik meende dat ik er een 1300cc ingebouwd had?
Groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Ik zal eens foto's posten van de motorruimte. Die is inderdaad nog mooi oranje. De vorige eigenaar (die hem niet zo lang heeft gehad, alleen technisch klaargemaakt) had het er wel over dat er mogelijk een turbomotor in had gezeten o.i.d.
Maar aangezien ik het verschil niet onmiddellijk kan zien tussen de originele motor en een 1300 kan het zomaar zijn dat de 1300 er nog in ligt. Jammer trouwens dat de foto's in het topic allemaal niet meer zichtbaar zijn.
Ik kan hem ook wel een keer meenemen naar het werk en na het werk even bij je langs rijden als je dat leuk vindt.
Maar aangezien ik het verschil niet onmiddellijk kan zien tussen de originele motor en een 1300 kan het zomaar zijn dat de 1300 er nog in ligt. Jammer trouwens dat de foto's in het topic allemaal niet meer zichtbaar zijn.
Ik kan hem ook wel een keer meenemen naar het werk en na het werk even bij je langs rijden als je dat leuk vindt.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Ik heb de motorcode even bekeken en het is nog steeds hetzelfde 1.3 R5 automaatblok dat Dick gemonteerd heeft . Motorcode is 810/H7. Dat is toch wel weer even een positieve verrassing. Inmiddels ongeveer 100 km gereden en dat gaat prima
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Willem-Jan stelt zich voor
leuk kom Maar eens langs!
tot in franeker
tot in franeker
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am
Re: Willem-Jan stelt zich voor
Vandaag bezig geweest de velgen op te knappen, maar nu knapte er achter een wielbout bij het vastzetten van de moeren.
Ik vrees dat mijn momentsleutel niet meer helemaal nauwkeurig is... maar wat nu?
Nieuwe achterplaat of een van die bouten er weer opnieuw inpersen?
Ik vrees dat mijn momentsleutel niet meer helemaal nauwkeurig is... maar wat nu?
Nieuwe achterplaat of een van die bouten er weer opnieuw inpersen?