vijfbak info

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

vijfbak info

Bericht: # 113632Bericht Rudolf2 »

Heeft er nog iemand interesse in een vijfversnellingsbak uit de oervijf?
Past zoals enigen weten ook in een viertje. Het leek mij een goede optie om een bestellertje op te leuken, maar nu heb ik een bestellertje gekocht waarvan de vorige eigenaar hetzelfde idee had...
Ik had er zelf iets van 150 voor betaald.

Rudolf

PS: hoewel zeer smakelijk kom ik dus niet zo ontzettend verder met een stapel appeltaarten
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5196
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: vijfbak over

Bericht: # 113654Bericht Bertje »

Wel interesse, maar dan meer als "da's leuk om eens te doen als m'n viertje verder al helemaal af is"-project. Misschien zijn er andere geïnteresseerden?
Schiet je trouwens veel op met een vijfbak onder een R4? Als de verhoudingen voor de eerste tot en met de vierde versnelling hetzelfde zijn lijkt het me wel toegevoegde waarde hebben, maar anders moet je bij lagere snelheden dus een hele andere rijstijl gaan toepassen, of valt dat mee?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vijfbak over

Bericht: # 113658Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je er minstens een 1400 cc in hebt kan het verschil uitmaken, anders issie in de 5 niet op snelheid te houden....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: vijfbak over

Bericht: # 113660Bericht deutz »

past die bak dan zonder verdere uitbouw van de voorbalk?
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: vijfbak over

Bericht: # 113661Bericht roberto »

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vijfbak over

Bericht: # 113662Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo dus wel. Mooi gemaakt!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: vijfbak over

Bericht: # 113663Bericht Willem de Zwijger »

R4F6GTX Automaat schreef:Als je er minstens een 1400 cc in hebt kan het verschil uitmaken, anders issie in de 5 niet op snelheid te houden....
Daar ben ik het half mee eens:
- de GTL bak heeft bijna dezelfde (zelfs iets hogere) eindoverbrenging als de TS 5-bak dus daar kun je met de 1100 motor uit de voeten.
- de F6 bak heeft een lagere eindoverbrenging dan de TS 5 bak, dus daar schiet je er wel mee op qua eindoverbrenging. En dan loop je tegen het punt op: kan hij dat ook trekken? Vandaar dat ik naar de combinatie 1400 motor en 5 bak ben gegaan.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: vijfbak over

Bericht: # 113664Bericht Rudolf2 »

De overbrenging van de vijfde versnelling is (naar verluidt) vergelijkbaar met de (extra lange) vier die in de GTL zit.
In een GTL betekent het dus geen winst, alleen meer schakelen. In de bestellertjes krijg je een extra versnelling bovenop de vier, en dat kan bij weinig lading en geen windkracht acht tegen (vooral in combinatie met zo'n 859 cc-motortje) best wel wat schelen.
En dan zal het vast wel schelen of je een bagagebakje (F4) of een zeecontainer(F6) achterop habt staan!

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vijfbak over

Bericht: # 113666Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je die bak aan dat boven omschreven F4tje met die 859 cc hangt kun je lachen; dan heb je namelijk maar liefst 5 versnellingen achteruit maar slechts eentje vooruit....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vijfbak over

Bericht: # 113669Bericht RVIER »

Als je die bak aan dat boven omschreven F4tje met die 859 cc hangt kun je lachen; dan heb je namelijk maar liefst 5 versnellingen achteruit maar slechts eentje vooruit....
@paul,

Dan moet je wel de voorwielen toespoor geven anders hou je hem niet op de weg als je naar de vijf gaat schakelt :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: vijfbak over

Bericht: # 113719Bericht Tweety »

Rudolf2 schreef:De overbrenging van de vijfde versnelling is (naar verluidt) vergelijkbaar met de (extra lange) vier die in de GTL zit.
In een GTL betekent het dus geen winst, alleen meer schakelen.

Rudolf
Dat kan ook winst betekenen in de Bergen BV... zeker als je op Gas met wat minder vermogen rijdt, zou ik best wat versnellingen dichter op mekaar willen hebben... Let wel... In de Formule 1 ging men eind jaren 70 van 5 naar 6 versnellingen, met ong. dezelfde eindoverbrenging leverde dit winst op.. doordat men de motor dichter bij het toerental van het maximum vermogen, en maximum trekkracht kon houden...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vijfbak over

Bericht: # 113728Bericht RVIER »

@roberto,

je hebt de voorbalk platter gemaakt. Ik begreep laatst ergens dat de hele voorbalk ook naar voren moet, of los je dat op deze manier op?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: vijfbak over

Bericht: # 113733Bericht Rudolf2 »

Nee, dit is de enige aanpassing die nodig is.
Een andere oplossing is de originele voorbalk niet veranderen, en dan moet'ie wel een paar centimeter naar voren.
De derde optie is de originele versnellingsbaksteun vervangen door een aan de twee langsbalken vastgemaakte beugel die onder de bak doorloopt, en dan met een passend rubberblok een nieuwe steun te maken.

Mogelijkheden te over dus...

Rudolf

PS: het koppelingshuis zit er ook nog aan vast!
lordje
Berichten: 678
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: vijfbak over

Bericht: # 113741Bericht lordje »

Waar woont deze versnellingsbak? Ik heb wel intresse als hij niet te ver weg staat. 06-21845332
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5196
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: vijfbak over

Bericht: # 113744Bericht Bertje »

Willem de Zwijger schreef:
R4F6GTX Automaat schreef:de F6 bak heeft een lagere eindoverbrenging dan de TS 5 bak, dus daar schiet je er wel mee op qua eindoverbrenging. En dan loop je tegen het punt op: kan hij dat ook trekken? Vandaar dat ik naar de combinatie 1400 motor en 5 bak ben gegaan.
Ik heb zelf ook een F6, dus dan zou ik er wel wat mee opschieten. Moet je ook stevigere aandrijfassen e.d. gaan monteren als je van 1100 naar 1400 gaat?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie