vijfbak info
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
vijfbak info
Heeft er nog iemand interesse in een vijfversnellingsbak uit de oervijf?
Past zoals enigen weten ook in een viertje. Het leek mij een goede optie om een bestellertje op te leuken, maar nu heb ik een bestellertje gekocht waarvan de vorige eigenaar hetzelfde idee had...
Ik had er zelf iets van 150 voor betaald.
Rudolf
PS: hoewel zeer smakelijk kom ik dus niet zo ontzettend verder met een stapel appeltaarten
Past zoals enigen weten ook in een viertje. Het leek mij een goede optie om een bestellertje op te leuken, maar nu heb ik een bestellertje gekocht waarvan de vorige eigenaar hetzelfde idee had...
Ik had er zelf iets van 150 voor betaald.
Rudolf
PS: hoewel zeer smakelijk kom ik dus niet zo ontzettend verder met een stapel appeltaarten
Re: vijfbak over
Wel interesse, maar dan meer als "da's leuk om eens te doen als m'n viertje verder al helemaal af is"-project. Misschien zijn er andere geïnteresseerden?
Schiet je trouwens veel op met een vijfbak onder een R4? Als de verhoudingen voor de eerste tot en met de vierde versnelling hetzelfde zijn lijkt het me wel toegevoegde waarde hebben, maar anders moet je bij lagere snelheden dus een hele andere rijstijl gaan toepassen, of valt dat mee?
Schiet je trouwens veel op met een vijfbak onder een R4? Als de verhoudingen voor de eerste tot en met de vierde versnelling hetzelfde zijn lijkt het me wel toegevoegde waarde hebben, maar anders moet je bij lagere snelheden dus een hele andere rijstijl gaan toepassen, of valt dat mee?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: vijfbak over
Als je er minstens een 1400 cc in hebt kan het verschil uitmaken, anders issie in de 5 niet op snelheid te houden....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: vijfbak over
past die bak dan zonder verdere uitbouw van de voorbalk?
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: vijfbak over
Zo dus wel. Mooi gemaakt!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: vijfbak over
Daar ben ik het half mee eens:R4F6GTX Automaat schreef:Als je er minstens een 1400 cc in hebt kan het verschil uitmaken, anders issie in de 5 niet op snelheid te houden....
- de GTL bak heeft bijna dezelfde (zelfs iets hogere) eindoverbrenging als de TS 5-bak dus daar kun je met de 1100 motor uit de voeten.
- de F6 bak heeft een lagere eindoverbrenging dan de TS 5 bak, dus daar schiet je er wel mee op qua eindoverbrenging. En dan loop je tegen het punt op: kan hij dat ook trekken? Vandaar dat ik naar de combinatie 1400 motor en 5 bak ben gegaan.
Re: vijfbak over
De overbrenging van de vijfde versnelling is (naar verluidt) vergelijkbaar met de (extra lange) vier die in de GTL zit.
In een GTL betekent het dus geen winst, alleen meer schakelen. In de bestellertjes krijg je een extra versnelling bovenop de vier, en dat kan bij weinig lading en geen windkracht acht tegen (vooral in combinatie met zo'n 859 cc-motortje) best wel wat schelen.
En dan zal het vast wel schelen of je een bagagebakje (F4) of een zeecontainer(F6) achterop habt staan!
Rudolf
In een GTL betekent het dus geen winst, alleen meer schakelen. In de bestellertjes krijg je een extra versnelling bovenop de vier, en dat kan bij weinig lading en geen windkracht acht tegen (vooral in combinatie met zo'n 859 cc-motortje) best wel wat schelen.
En dan zal het vast wel schelen of je een bagagebakje (F4) of een zeecontainer(F6) achterop habt staan!
Rudolf
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: vijfbak over
Als je die bak aan dat boven omschreven F4tje met die 859 cc hangt kun je lachen; dan heb je namelijk maar liefst 5 versnellingen achteruit maar slechts eentje vooruit....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: vijfbak over
@paul,Als je die bak aan dat boven omschreven F4tje met die 859 cc hangt kun je lachen; dan heb je namelijk maar liefst 5 versnellingen achteruit maar slechts eentje vooruit....
Dan moet je wel de voorwielen toespoor geven anders hou je hem niet op de weg als je naar de vijf gaat schakelt
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: vijfbak over
Dat kan ook winst betekenen in de Bergen BV... zeker als je op Gas met wat minder vermogen rijdt, zou ik best wat versnellingen dichter op mekaar willen hebben... Let wel... In de Formule 1 ging men eind jaren 70 van 5 naar 6 versnellingen, met ong. dezelfde eindoverbrenging leverde dit winst op.. doordat men de motor dichter bij het toerental van het maximum vermogen, en maximum trekkracht kon houden...Rudolf2 schreef:De overbrenging van de vijfde versnelling is (naar verluidt) vergelijkbaar met de (extra lange) vier die in de GTL zit.
In een GTL betekent het dus geen winst, alleen meer schakelen.
Rudolf
Re: vijfbak over
@roberto,
je hebt de voorbalk platter gemaakt. Ik begreep laatst ergens dat de hele voorbalk ook naar voren moet, of los je dat op deze manier op?
vr gr Fons
je hebt de voorbalk platter gemaakt. Ik begreep laatst ergens dat de hele voorbalk ook naar voren moet, of los je dat op deze manier op?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: vijfbak over
Nee, dit is de enige aanpassing die nodig is.
Een andere oplossing is de originele voorbalk niet veranderen, en dan moet'ie wel een paar centimeter naar voren.
De derde optie is de originele versnellingsbaksteun vervangen door een aan de twee langsbalken vastgemaakte beugel die onder de bak doorloopt, en dan met een passend rubberblok een nieuwe steun te maken.
Mogelijkheden te over dus...
Rudolf
PS: het koppelingshuis zit er ook nog aan vast!
Een andere oplossing is de originele voorbalk niet veranderen, en dan moet'ie wel een paar centimeter naar voren.
De derde optie is de originele versnellingsbaksteun vervangen door een aan de twee langsbalken vastgemaakte beugel die onder de bak doorloopt, en dan met een passend rubberblok een nieuwe steun te maken.
Mogelijkheden te over dus...
Rudolf
PS: het koppelingshuis zit er ook nog aan vast!
Re: vijfbak over
Waar woont deze versnellingsbak? Ik heb wel intresse als hij niet te ver weg staat. 06-21845332
Re: vijfbak over
Ik heb zelf ook een F6, dus dan zou ik er wel wat mee opschieten. Moet je ook stevigere aandrijfassen e.d. gaan monteren als je van 1100 naar 1400 gaat?Willem de Zwijger schreef:R4F6GTX Automaat schreef:de F6 bak heeft een lagere eindoverbrenging dan de TS 5 bak, dus daar schiet je er wel mee op qua eindoverbrenging. En dan loop je tegen het punt op: kan hij dat ook trekken? Vandaar dat ik naar de combinatie 1400 motor en 5 bak ben gegaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd