motor zit vast>>is opgelost

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

motor zit vast>>is opgelost

Bericht: # 113500Bericht RVIER »

heren,

de motor van mijn vertraagde R4 project blijkt na 8 jaar (in gedachten was het uiteraard korter) vast te zitten.
In de versnelling, (zonder bougies) krijg ik er geen beweging in, met een sleutel op de nokkenas een heel klein beetje (maar ik ben bang dat ik de bout verniel).
Ik heb hem destijds weggezet met nieuwe olie en filter, nieuwe antivries etc.
Het geheel heeft altijd droog gestaan, zodat ik roest eigenlijk uitsluit.
Stel als de olie romdom de zuigers gedroogd is dan heb je al heel veel kracht nodig om hem los te maken, dus hoop ik dat het zo iets is.
Ik heb nu maar veel wd40 in de cilinders gespoten en hoop dat een en ander wat oplost.

Mijn vraag is eigenlijk heeft iemand wel eens zo'n motor uit elkaar gehaald en vastgesteld waarom hij vastzat?

vr gr Fons

ps. ja, ja, ik weet dat ik hem eigenlijk af en toe had moeten tornen maar het ging eigenlijk ook zo snel :roll:
Laatst gewijzigd door RVIER op zo feb 28, 2010 5:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: motor zit vast

Bericht: # 113503Bericht deutz »

zuiger oxidatie, door vocht?,doet de zuigerveren naar buiten drukken!! roest op de zuigerveren en cil. wand laat de boel niet meer glijden!! wd 40 zal wel helpen,maar dan moet je wel de motor gaan tornen! b.v in een hogere versn. zeg 3, en dan maar naar voren en achteren duwen, komt-ie vanzelf los!! :roll:
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: motor zit vast

Bericht: # 113511Bericht p304c »

als je toch al denkt over het uit elkaar halen zou ik eerst eens met ingetrapte koppeling kijken of je versnellingsbak zo los wel wil draaien, misschien zit daar iets fout in.Als volgende optie de motor er maar eens uithalen en de versnellingsbak en motor scheiden, dan kan je de motor proberen te draaien op de krukas, lijkt mij effectiever dan via de nokkenas.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: motor zit vast

Bericht: # 113512Bericht Mark4GTL »

ik zou het eens proberen door in z`n 3 te zetten en dan te duwen. Denk dat de motor dan wel los wil.

(niet op sneeuw proberen, dan ga je onderuit)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: motor zit vast

Bericht: # 113513Bericht roberto »

Doorspoelen met zeer heet water in het blok dus de slangen er af dan zet de cilinder bussen iets uit ten opzichte van de zuigers er zit dan een fractie beweging in en de olie wordt door de warmte nog dunner, een wiel op krikken wiel er af grote sleutel op de moer van de aandrijfas zetten in de 4e versnelling en dan maar wrikken voor en naar achter is er iets beweging opnieuw in spuiten met WD40 en een tijd laten staan dan het proces herhalen Let op niet forceren dan beschadig je de schraap en zuiger veren.
Wat in 8 jaar is vast gaan zitten krijg je niet in 5 minuten los.
Moet lukken Fons!!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor zit vast

Bericht: # 113519Bericht RVIER »

Heren,

eigenlijk ben ik niet van plan de motor te demonteren. Ik vroeg me alleen af of iemand dat al eens gedaan heeft en weet waarom hij vastzit (droge olie, passingroest etc).
De bak is ook orde wel zit de koppeling vast
Ik heb hem natuurlijk al in de versnelling staan en heen en weer geduwd. Ik hoop nu dat de WD40 doet waarvoor het gemaakt is en dat kost denk ik tijd.

Dacht zoals Roberto ook aan nog aan het opwarmen van de motor via het koelwater tot bv 100 graden. De cilinderbussen zullen dat het eerst uitzetten en mogelijk de zuigers vrijgeven.

Mogelijk dat de combinatie het gaat doen.
Over een maand weten we meer

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: motor zit vast

Bericht: # 113522Bericht roberto »

Fons,
Misschien is dit een goed alternatief voor WD40.

http://www.lare.nl/spuitbus.html
lordje
Berichten: 679
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: motor zit vast

Bericht: # 113542Bericht lordje »

Bij een motor welke lang had stilgestaan heb ik wel eens een vastzittende klep ontdekt, waardoor deze ook niet meer rond ging. Wel nog een stukje op en neer, veel wd 40 lijkt mij geschikt om de roest op te lossen en dan in de versnelling heen en weer duwen, de startmotor is niet sterk genoeg voor zulke actie. Groet Lordje
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor zit vast

Bericht: # 113783Bericht RVIER »

update,

Klep bediening gedemonteerd, alle kleppen lopen mooi vrij.
Ook onsteking gedemonteerd
Heb nu ook kruipolie in de nokkenasgallerij gespoten ivm de zuigertjes waarin de klepstoters rusten.
De cilinders zijn van binnen niet geroest......

Er staat nu een laag kruipolie op de zuigers, de 4 staat in de versnelling en ik duw hem af en toe voor en achteruit.

Over een maand ga ik hem denk ik maar eens warmmaken.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: motor zit vast

Bericht: # 113784Bericht roberto »

Dat is volgens mij de beste therapie voor de oude dame Fons, een borrel en een maand een beetje gymnastiek
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: motor zit vast

Bericht: # 114634Bericht Jakke »

Ik heb dit ook al meegemaakt met twee motoren van de 845cc. Eén (met ca. 10.000km gereden; maar had 14j stilgestaan!) en één met 170.000km gereden (5j stilgestaan)!
De motor met 10.000km heb ik ook met kruipolie en wrikken op het vliegwiel al snel losgekregen (motoren waren allebei gedemonteerd uit de wagen), en daar heb ik daarna z'on 6.000km mee gereden, totdat de wagen na een ongeval weer voor z'on 5j gedwongen stil heeft gestaan (en ja ook nooit meer rondgedraaid ...). Toen ik hem na reparatie deze zomer terug wou starten bleek al snel dat door een defekte waterpomp de koppakking lekte. Toen heb ik de cylinderkop gedemonteerd voor een nieuwe koppakking, en tot mijn blijde verrassing bleek dat de cylinderwanden in perfecte staat waren. Zelfs de dwarsgroefjes van het honen waren nog zichtbaar. Sindsdien weeral een 4.000km gereden zonder olieverbruik! Ik ben nog wel eens van plan om de compressiedruk te meten, maar ik herinner mij van vóór de 5j stilstand, dat die in alle cylinders rond de 10 bar lag.
Conclusie: blijkbaar kan een heel dun laagje roest op de zuigerveren al voldoende zijn om de motor te blokkeren, tenminste dat is mijn conclusie ...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor zit vast>>is opgelost

Bericht: # 115441Bericht RVIER »

heren,

de motor is weer los,

Na twee maanden weken met kruipolie was de motor nog steeds niet te tornen als hij in de versnelling stond. Ik heb daarom de zaak toch maar losgemaakt door de startmoter te gebruiken.
Uiteraard sloeg ook de startmoter direct vast op de moter. Ik heb hem daarom na 1 sec al weer uitgeschakeld zodat hij niet verbrandt. Na een keer of 10 draaide de motor een klein stukje, en daarna liep hij weer goed rond zonder gekke geluiden.
Kan nu weer alles terug moteren en hem met verse benzine eens laten lopen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: motor zit vast>>is opgelost

Bericht: # 115442Bericht roberto »

Gefeliciteerd Fons!!!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: motor zit vast>>is opgelost

Bericht: # 115443Bericht Mark4GTL »

prima (beer)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor zit vast>>is opgelost

Bericht: # 115444Bericht harbourseal »

Dus toch gelukt, zonder hem op te persen.
gefeliciteerd (nw)
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie