Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 112758Bericht roberto »

Het is een aardig klusje maar met veel geduld moet het lukken belangrijk 10 keer meten en 1 keer slijpen.

http://renault4.weebly.com/r4-l-roel.html
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113055Bericht Bertje »

Ziet er geweldig uit! Heb je de nieuwe stukken zelf gemaakt? En hoe zorg je dat de boel mooi uitgelijnd is zodat je kar na de revisie ook weer goed spoort? Heel vaak en heel goed nameten en het pas écht vastlassen als je 100% tevreden bent? Kartonnen mallen om de symmetrie te vergelijken?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113060Bericht Tweety »

interressante vraag inderdaad... ik zag ze wel bij de fransose.de...
viel me toen ook op dat ze aan de achterkant dicht zitten... dus dat van die verluchting, nou ja dat hoeft tegenwoordig kennelijk niet meer....
martijnT
Berichten: 60
Lid geworden op: do jun 18, 2009 7:06 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113199Bericht martijnT »

Heel mooi gedaan, prima voorbeeld (nw) , ik ben bang dat ik dit jaar exact dezelfde reparaties uit moet voeren (heb 2 rotte swingarm bevestigingen 2 keer hetzelfde gat aan de voorkant en 1rotte balk achter.) alleen mijn chassis is los, dus dat zal het wel wat makkelijker moeten maken.
Hoe zit het nu met die uitlijning, want daar ben ik wel erg benieuwd naar.
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113206Bericht roberto »

Hoi Martijn er veranderd eigenlijk niet zo veel als je de balken vernieuwd anders zou de achteras niet passen wel moet je haar even laten uitlijnen maar dat moet je ook al als je tegen de stoep aan bent gereden .
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113207Bericht Tweety »

Hoe lijn je 'm uit eigenlijk, 't is iets met die torsiestaaf ofzo... bij de kwik-fit hebben ze geen flauw benul dat weet ik wel....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113208Bericht RVIER »

@martijn

als het chassis los is, is het vervangen van de achtersteunen juist gemakkelijker, omdat je de boven- en zijkant van de chassisbalk als referentie kunt nemen. Vooraf moet je de gaten van de swingarmsteun, naar voren bv op een afstand van 600 mm aantekenen. Als je dan het rotte deel hebt weggeslepen, zet je de 600 mm weer naar achter uit en weet je waar het gat moet zitten.

piece of cake :-)

vr gr Fons

ps er valt overigens maar weinig uit te lijnen aan de achteras. Het buitenste rubber lager scharniert om het middelste gat en je kunt het dus omhoog (toespoor?) of omlaag (uitspoor?) bewegen.
Ik zal de tekening met de bodemrichtmaten eens scannen.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113212Bericht roberto »

Belangrijk is dat je niet alles in een keer met de slijptol alles er onderuit slijpt want dan heb je geen maten meer dan moet je de boeken in duiken en dat kost weer tijd, je werkt alles een voor een af dus dan heb je alle maten aan gehouden en de achteras staat perfect ten opzichte van de auto, het uitlijnen gebeurt met de voor wielen er zit aan de stuurkogel een schroefdraad waarmee je richting van de auto kunt stellen (alles op een lijn zetten) en je kunt hiermee toe en uit spoor stellen achter kun je alleen de vlucht van de wielen stellen m.a.w. de wielen staan boven naar binnen en onder naar buiten of omgekeerd dit gebeurd met de zwingarm daar zit een gat in die zit vast op een vast punt en de andere twee hebben een sleuf waar de stelling mee gedaan word (zie foto geleend van Ruud) dit laatste weten veel bandenbedrijven niet te vinden begrijpelijk het is dan ook geen allerdaagse auto
Afbeelding
Laatst gewijzigd door roberto op wo dec 23, 2009 1:20 am, 2 keer totaal gewijzigd.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113217Bericht deutz »

Achter afstellen heb ik als volgt gedaan: de buitenste 3 bouten(aan de swingarm kop) opgelost,per kant werken,dan iemand van ong.100kg achter in de bagage ruimte zetten en de 3 bouten weer vastdraaien. als je de auto even een paar km rondrijdt dan even : zichten: langs de zijkant van het achterwiel naar het voorwiel aan de zelfde kant kijken,de vlakken moeten zo goed als gelijk vallen,is niet helemaal gelijk te krijgen. Als de a.sporing goed staat :vreten : je banden ook niet,bij een verkeerde a.sporing heb je een scherp loopvlak als je van de voorkant van de band naar achteren voelt.de wielen dan ook na het afstellen recht onder de auto. succes ermee. (baai)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113218Bericht roberto »

Dat is de manier!, iets naar buiten (onder) kan geen kwaad rijd wat prettiger.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113219Bericht Tweety »

Ja ja ok.... rechts staat bij mij iets naar binnen ( 1 graad) maar dat is nog wel ok... ree ook best lekker hoor..
't probleem zit links, aangezien het silentblok niet meer helemaal ok de juiste plek zit (althans 't beweegt dus ...eh nou ja...) maar dat met die 6ocm kan ik ieder gaval doen das een goeie... dat moet met een marge van minder dan een mm wel te doen zijn... ergens vermoed ik dat als ik ze bij kwik-fit vertel waar ze kunnen stellen dat 't ze misschien nog wel lukt ook....zeker als ze die bouten nog los kunnen krijgen....
volgende vraag... hoe zit dat met de (de-)montage van het silentblok op de zwingarm .. het is al eerder ter sprake gekomen... maar nog 1 keer een heldere uitleg zou ik toch wel blij mee zijn...
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113224Bericht roberto »

Zoals je ziet op de foto is deze aan beide kanten op gesloten, ik zelf haal altijd de achteras eraf leg goed vast onder welke hoek hij erop gezeten heeft dan voorzichtig met een slijptol door slijpen, dan monteren hééél goed kijken en meten want je hebt maar een kans anders kun je hem weer door slijpen dan klop je het geheel op de as en maak je de remdrukverdeler even goed gangbaar en monteer je de as weer onder de auto kijk of de vlucht van de achter wielen goed staat en dan rijden maar. ( vergeet de schokbrekers niet)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113226Bericht Tweety »

okay ff kijken of ik het goed begrepen heb... op de balk de afstand van de bouten aftekenen (op 60cm ofzo)
silentbloc loshalen van de balk... goed de hoek afteken daar verzin ik wel wat voor... ik neem aan dat ik wel wat afwijking mag hebben... silentbloc doorslijpen.... en dan tik je het geheel d'r op met een stuk hout en een mokertje ofzo... klinkt als mecano... eh heb ik ook nieuwe van deze nodig ?? http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Hi ... /ANR83033/" onclick="window.open(this.href);return false;
zal haast wel he....
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113240Bericht roberto »

Misschien is dit een betere uitleg:
Let wel er zijn verschillende type's silentblocs

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Foto uitleg voor het vernieuwen van de Zwingarmbevestiging.

Bericht: # 113242Bericht Bertje »

Tweety schreef: eh heb ik ook nieuwe van deze nodig ?? http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Hi ... /ANR83033/" onclick="window.open(this.href);return false;
zal haast wel he....
Als je de nieuwe zwingarmbevestigingen bij Ruud koopt (zie foto Roberto) dan heb je die bussen niet nodig; dit zitten er namelijk al in. Zoals je bij Franzose kunt zien zijn die bussen niet symmetrisch, dus als je de nieuwe zwingarmbevestigingen bij Ruud haalt moet je een linker en een rechter bestellen (zal hij dan vast wel aan je vragen).

Heb deze reparatie zelf ook al eens gedaan (zoals je weet heb ik ook een F6) en is te doen (zie avatar). Ik heb alleen niet zo goed op de aangegeven hoek gelet (mijn referentie was de avatarfoto i.p.v. dat ik het na heb gemeten), maar dat is dus typisch zoiets waar ik de tweede keer wél op zou letten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie