belastingsweerstand

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

belastingsweerstand

Bericht: # 112331Bericht Jakke »

Twee auto elektriciteitsvraagjes: men spreekt wel eens van de "belastingsweerstand" bij een auto, en dan bedoelt men blijkbaar de elektrische weerstand die men meet tussen de losgekoppelde + aan de hoogspanningsbobijn en de + aan de losgekoppelde batterij, bij ingeschakeld contact. Ik heb dat eens gedaan en met de multimeter meet ik dan 1 Ohm; met het contact af meet ik 1.338 Ohm. Weet iemand of dit normale waarden zijn, en staat daar iets over in de technische specificaties van de R4? Mijn viertje is een 4L van 1984 (845cc).

Primaire ontstekingsspanning: Hier volgende verbindingen losmaken: de + en de - draden op de hoogspanningsbobijn, en de - pool op de HS bobijn verbinden met de massa. Vervolgens met de multimeter de spanning meten tussen de + van de HS bobine en de + van de batterij. Contact van de auto opzetten en de spanning aflezen op de multimeter. Bij mijn auto is dat dan 0,51V. Voor alle duidelijkheid: de batterij is in zeer goede conditie en geeft ca. 12,6V. volgens documentatie van een autotesttoestel zou de gemeten spanning tussen de 4,5V en de 7,5V moeten zitten ... Klopt dit? Wie kent hier iets van?

Een en ander zou dus ook te maken hebben met de kwaliteit van de ontsteking naar het schijnt???
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112350Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben geen specialist op dit gebied, maar het onderwerp intrigeert me al wel een tijdje. Vervolgens had ik even een rustig uurtje op mijn werk en ben ik even gaan googelen. De belastingsweerstand die jij omschrijft komt denk ik overeen met de zgn voorschakelweerstand, soms ook ballastweerstand genoemd. Deze weerstand zit buiten de bobine, en wordt tijdens starten omzeild omdat tijdens starten de boordspanning in elkaar zakt omdat de startmotor heel veel stroom trekt. Om dan toch voldoende spanning op de bobine te krijgen voor goed functioneren ga je dan even om de weerstand heen en krijg je alle spanning die nog voorhanden is. Tijdens normaal bedrijf is de weerstand dan actief en krijgt de bobine dus minder spanning. Ik heb me al jaren afgevraagd of er inderdaad zoiets in mijn R4's zit maar nog nooit de moeite genomen om te gaan meten, ik ben benieuwd of anderen weten of dit op de 12 V R4-tjes van de jaren 80 zit, en zo ja, waar dan, want ik ben nog nooit een ding met onbekende functie tegen gekomen tijdens sleutelen. En ik ben ook nog nooit op het Forum een pechgeval ermee tegen gekomen.
Uit jouw eerste meting zou je kunnen concluderen dat er iets dergelijks zit, want het zou een ding moeten zijn met een weerstand van ongeveer 1 Ohm wat elektrisch gezien voor de bobine zit. Je meet dan tussen de + van de accu tot daar waar de + draad op de bobine vastzit right? Aan de andere kant: met je tweede meting krijg je als ik het goed begrijp de spanningsval voor de bobine, en die is maar heel klein (< 1V), dus zou ik concluderen dat er geen voorschakelweerstand zit.
Daarnaast heb je ook nog de weerstand in de primaire spoel van de bobine, te meten over de + en - aansluiting. In de bobine zit in de primaire winding alleen maar koperdraad met heel weinig weerstand waardoor er heel erg hoge stromen zouden gaan lopen. Om dit te vermijden wordt er inwendig een weerstand geplaats. Deze zou 3.5 Ohm moeten zijn; er zijn bobines met lagere weerstand (1 Ohm) maar die zijn voor elektronische ontstekingen. Met die 3.5 Ohm krijg je dan maximaal 4 Ampere wat altijd nog een slordige 50 Watt is waar het ding aardig warm van wordt.
Dan de primaire spanning: Deze zou je kunnen meten door de auto op contact te zetten en op de plus van de bobine de spanning te meten. Heb je een voorschakel weerstand van 1 Ohm, een bobine van 3.5 Ohm en een accuspanning van 12 V dan zou er ongeveer 9 V op de plus van de bobine moeten staan. Het is niet zo dat hogere primaire spanning per definitie beter is, het gaat er maar om of de bobine een 9V of een 12 V uitvoering is. Ik las in een ander topic dat er op jouw bobine een sticker zit om geen voorschakelweestand te gebruiken, dus dat is dan zeker een 12 V uitvoering. Blijft alleen nog de vraag: zit die voorschakelweerstand er toch niet stiekum...
Als je toch aan het meten bent: ik las dat er ook discussie is over de weerstand van de hoogspanningskant van de bobine, deze moet het liefst in de buurt van 8kOhm liggen, heb je minder (zeg 4 kOhm) dan valt daar nog winst te halen voor een betere vonk cq hogere spanning.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112362Bericht brecht »

mmm

Ik heb nog nooit van het fenomeen, maar het lijkt me logisch: Al je bedrading etc heeft een zekere weerstand, met het contact aan worden er meer circuits ingeschakeld en is er dus meer weerstand... Logisch

Of de gemeten 1 en 1,338 ohm dan normale waardes zijn, dat zou ik echt niet weten.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112367Bericht Tweety »

brecht schreef:mmm

Ik heb nog nooit van het fenomeen, maar het lijkt me logisch: Al je bedrading etc heeft een zekere weerstand, met het contact aan worden er meer circuits ingeschakeld en is er dus meer weerstand... Logisch

Of de gemeten 1 en 1,338 ohm dan normale waardes zijn, dat zou ik echt niet weten.
Ehhh Met het contact aan worden er meer paralel geschakelde circuits ingeschakeld....dus zou de weerstand lager worden, maar ik geloof dat het hier om specifieke circuits gaat... trouwens Als je vermoed dat de hoogspannings bobine evt. de oorzaak is van je slecht lopende motor is het misschien het handigst om een andere te proberen... d'r zijn vast wel mensen die nog zo'n ding hebben liggen...
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112374Bericht brecht »

:oops: :oops: :oops:
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112409Bericht Jakke »

Willem, bedankt voor de alvast heldere toelichting! Ik zit inderdaad ook met de vraag of er nu een "voorschakelweerstand" op de R4 zit?
Ik heb ondertussen ook nog een paar zaken nagemeten:
1) Weerstand primaire wikkeling bobine: 3 Ohm
2) Weerstand secundaire winding bobine: 8,18 Ohm
3) Weerstand tussen - pool en aarding: 12 Ohm

Wordt vervolgd!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112421Bericht Willem de Zwijger »

Die secundaire winding is zeker in kiloOhm?
Ik heb nog even de elektrische schema's in de Haynes nageplozen (na 1983), daar zie je wel een voorschakelweerstand maar dan zijn er twee draadjes naar de + pool van de bobine.
Toen heb ik even bij mijn eigen GTL de spanning gemeten op de + pool van de bobine met stilstaande motor, op contact: 10.2 V terwijl de accu 12.0 V gaf (hij wordt wat minder....). Oftwel, daar lijkt een weerstand voor de bobine te zitten, maar er komt maar 1 draadje naar de + pool...
De zoektocht gaat voort.
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: belastingsweerstand

Bericht: # 112443Bericht Jakke »

Ja natuurlijk: 8,18 kOhm!
Plaats reactie