stroom

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

stroom

Bericht: # 112058Bericht R4F6GTX Automaat »

Aan de dynamo (alternator) van de 4 zitten 4 aansluitingen. B+ en - en twee stekkertjes met L en +
wie kan bij een schema zien waar die L aan moet of een schema plaatsen zodat ik het zelf kan uitvogelen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: stroom

Bericht: # 112068Bericht RVIER »

welk jaar ongeveer?
ingebouwde of externe regelaar?


is de L niet van het controle lampje?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: stroom

Bericht: # 112074Bericht R4F6GTX Automaat »

Geen idee van welk jaar, GTL of F6, ik heb er beide gesloopt. Het zit nu op mijn windmolen ...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stroom

Bericht: # 112079Bericht Tweety »

hoe was het ook weer... het kleine boutje is de massa... die grote de + en volgens mij zitten er op een windmolen verder geen draden...voor die andere ga ik zo even naar beneden om het boek te pakken...en dan ga ik ff puzzelen...d'r is geen haast bij hoop ik... 8)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stroom

Bericht: # 112082Bericht Tweety »

oK... 'T WAS FF ZOEKEN... ik ga de afbeelding zo ff inscannen, maar de L... is bij mij een gele draad en die komt via een kontakt blok terecht bij het accu lampje... op R zit een rode die als het goed is verbonden is met zekering 3 en 1 waarvan de laatste direct op de + van de auto zit... gezekert + dus..
het lampje gaat dus branden als als de L een verbinding heeft met de massa...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stroom

Bericht: # 112083Bericht Tweety »

Eh ja voor een afbeelding van het bedradingsschema heb ik een gewoon E-mail adres nodig... 640x460 is onvoldoende resolutie...als je dat echt wil hebben stuur me dan ff een PB
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stroom

Bericht: # 112084Bericht Tweety »

Nog FF een correctie op dat verhaal over de L.(gele draad) dit is de daadwerkelijke laadstroom zonder balast..
is deze te laag of 0 dan brand het lampje, als deze erg hoog is 16v + ofzo dan gaat het lampje ook branden d'r is dan een potentiaal verschil immers...
soms verzin ik in de nastoot ook nog wat...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: stroom

Bericht: # 112086Bericht R4F6GTX Automaat »

Maar als ik die L gewoon niet aansluit moet het ook werken? En de - (min), is het draadje alleen voldoende of moet het hele ding ook aan de(zelfde) min (massa) zitten? De muur van mijn schuur is weinig massa....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stroom

Bericht: # 112087Bericht Tweety »

Als je de L en de R (de stekkertjes) niet aansluit moet ie het volgens mij gewoon doen... Dikke bout is plus dunne boutje is min.. Min hoeft niet op het schuurtje ofzo, als er maar een stroomkring is..Bij auto's nam men vroeger voor het gemak gewoon de carrosserie als min draad (schijnt bij nieuwere auto's ook niet altijd meer zo te zijn )
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: stroom

Bericht: # 112090Bericht R4F6GTX Automaat »

nee, dat + stekkertje moet ook aangesloten worden want een alternator (wisselstroomdynamo) moet 'verteld' worden dat ie aan het werk moet dus daar moet pik op staan. (in de auto doet dat de contactsleutel) Volgens mij kan ik m gewoon doorverbinden met de laadstroomdraad die dus op de accu + komt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: stroom

Bericht: # 112092Bericht R4F6GTX Automaat »

hmmm, wat doe ik verkeerd... molen draait erg soepel. Beetje wind zet 'm aan de gang. Zodra ik de accu aansluit stopt de molen en gaat niet meer draaien. Accu is zo goed als vol.... :-?
ik zal eens een windmolenforum gaan zoeken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: stroom

Bericht: # 112093Bericht Mark4GTL »

als je de polen omdraait doet ie het dan nog wel?

mischien dat de dynamo nu verkeerd om aangesloten is en als "aandrijver" werkt?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stroom

Bericht: # 112094Bericht Tweety »

Als je 'm aansluit of de accu nu vol of leeg is (maakt wel wat uit ) komt er balast op de dynamo... dus ik denk dat 't 'm in de overbrengings verhuiding zit... of misschien zit ie verkeerd om... van de kant van de aansluitingen gezien moet ie met de klok mee draaien....... probeer anders eerst een lampje das een kleinere balast dan een accu.. een auto dynamo + regelaar blijft proberen te laden ook als de accu al vol is ... dynamo levert 13.5 v een accu is vol bij 12.5-12.7 v Ik zou ook wel een accu met dikke platen gebruiken, een VMF(start) accu met dunne platen kan er slecht tegen als er langdurig klein vermogen wordt gevraagt.. dan trekken de platen krom... De + R zit overigens niet achter het contactslot (bij een r4) maar is wel gezekerd...
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: stroom

Bericht: # 112099Bericht brecht »

Als ik het goed begrijp:

Als de accu niet aan gesloten is kan de molen vrij lopen. Als de draden aangesloten worden kan er stroom naar de accu en moet de molen vermogen gaan leveren dan geeft de dynamo meer weerstand. Het zou best kunnen dat hij als het harder waait wel gaat draaien als hij aangesloten is.

Ik zal het voor de zekerheid een s na vragen aan de heren windmolenspecialisten op mijn werk.
Plaats reactie