Aandrijfas issue

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Aandrijfas issue

Bericht: # 110877Bericht unger »

Hallo Dames en Heren,
De situatie:
-Ik heb een 334 versnellingsbak
-Ik heb 2 aandrijfassen.
Deze aandrijfassen zijn afkomstig uit een 4tje met een 7 procent fuseelangshelling
Ik wil de hele boel in een 4tje zetten met een 13 procent fuseelangshelling.

Vraag 1: Past dit? (qua lengte)
Vraag 2:kan ik die gigantische rubberhoezen van de aandrijassen ongestraft hervullen met vet of slechts met olie?
Vraag 3:Is die dubbele conische lager in de 334-bak in Nederland makkellijk te krijgen?

Alvast bedankt voor de reakties,en de garoeten uit een bloedheet Zuid Afrika (hoe is ie daar? :lol: )

Jeroen Unger
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111264Bericht unger »

Kom op mensen!
Iemand weet toch wel iets?
Of is iedereen die iets weet op vakantie of zoiets?
Grtn.
Jeroen
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111267Bericht R4F6GTX Automaat »

Dank je Fons, voor betere uitleg
Laatst gewijzigd door R4F6GTX Automaat op wo okt 21, 2009 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111271Bericht RVIER »

dag Unger,

1. volgens het onderdelenboek is het kegellager in de 334 bak (vertikaal deelbaar) een "gewoon" Kegellager 35x62x18 mm. Ik denk dat je deze in Zuid Afrika ook moet kunnen krijgen.
Als ze lawaai maken kun je ze opstellen door de vulringen te monteren. Gebruikte lagers mogen spelingvrij worden gesteld.

2. voor de keering geven ze geen maten op, maar die moet je eigenlijk ook altijd vervangen

3. Met betrekking tot de aandrijfassen: er zijn veel verschillende typen assen gemonteerd met soms verschillende lengten.
Volgens mij heeft de vergroting van de fuseehellingshoek geen invloed op de lengte van de aandrijfassen.
Maar dat moet je gewoon controleren door opmeten.

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111335Bericht unger »

Okay,
Bedankt tot zover.
Iedereen die ik de lager liet zien hier krapte op z'n/haar hoofd.
Even voor de duidlijkheid: het is dat grote lager op de secundaire as die bestaat uit 1 grote buitenring en 2 conische lagers aan de binnenkant met daartussen een afstandsring.

Het probleem met het opmeten van die assen is dat ik een goeie 334 heb en een goeie 354,
Ik heb alleen geen goeie assen(want versleten) die in die 354 moeten,alleen goeie assen voor die 334,maarja om te meten moet ik eerst die 334 inbouwen om echt goed te kunnen meten.
De assen zo uitgebouwd opmeten heeft geen zin,aangezien het natuurlijk 2 verschillende modellen zijn( de 1 met 2 steekassen en de ander met 1,als u begrijpt wat ik bedoel)
Voorlopig heb ik nog plenty te doen voordat ik bij de versnellingsbak ben dus ik ga er nog even over denken.
Nogmaals bedankt!
Groeten,
Jeroen Unger
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111336Bericht RVIER »

@unger,

ik zie dat ik me vergist heb, ik het de differntieel lager opgegeven.
Het lager op de secundaire as ziet er inderdaad wel complex uit (20x52x29,2 mm)
Misschien even mailen met het R4 magazijn, mogelijk hebben ze het liggen.

Heb je wel een 334 bak waar je de aandrijfassen met en stomp in de differentieel moet steken?
?
ik zal maandag een scan maken van de 334 bak en je die mailen. Er zitten zo te zien nog meer lagers in zijn die wel nog goed?


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111360Bericht unger »

He daar Fons!
Dit is een bak met van die stompjes die eruit steken aan de zijkant als de assen eraf zijn.
Alle lagers en oliekeeringen kon ik redelijk makkellijk krijgen,dus alles ligt schoongemaakt te wachten op die ene grote lager.
De oude is zo slecht nog niet maarja:alles nieuw en dan die ene niet...mmmh.
Ik heb welles wat gemaild naar het magazijn maar ik geloof niet dat dat door is gekomen,ik heb er in ieder geval nooit wat op gehoord,wie moet ik mailen bij de club?
Bedankt voor de moeite alvast!
Groeten,
Jeroen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111644Bericht RVIER »

he Jeroen,

volgens Renault zijn de assen verschillend qua lengte (die van de 13 fuselangshelling is 10 mm langer)

in de MR 175 blz H-10 en H-11 staat letterlijk:

In geen geval mag een korte aandrijfas ipv aeen lange aandrijfas worden gemonteerd en omgekeerd. (nono)

Je kunt natuurlijk wel de homokyneten van de "nieuwe"assen overzetten als je die van je oude assen versleten zijn. :lol:

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111714Bericht unger »

Kijk!
Daar heb ik wat aan.
Ik vermoede al zoiets.
Bij de demontage van een ander r4,ook met een 334 bak, haalde ik eens 2 assen eruit die bij de opname in het fuseestuk ongeveer 1 cm te kort leken,maw ik zag een "bloot" stuk as aan de achterkant van het fuseestuk.
Gelukkig heb ik nooit gereden in die kar :(
Dank voor de info en ik geloof dat ik de 2 te korte assen maar even bewaar voor een ander project.
Thanks guys!
Jeroen
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111715Bericht cees en jantine »

betreffende het lager, zit er geen skf dealer/handelaar in de buurt?
http://www.skf.com/portal/skf_za/home/s ... 48&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

er staat standaard een nummer op het lager, iets van L32... of L600.
daarmee moet het wel te vinden zijn, zelf in zuid afrika.

zonde om de bak met een oud lager in elkaar te zetten.

succes
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Re: Aandrijfas issue

Bericht: # 111824Bericht unger »

Bedankt Cees en Jantine voor het meedenken,
dit is een bekend adres voor mij waar ze de meeste lagers/oliekeerringen en lagersets wel op vooraad hebben tegen een stuk betere prijs dan in Nederland trouwens.
Helaas deze dubbele conische lager zonder nummer of identificatie komt niet in het systeem voor.
Ik geloof dat ik maar even wacht met in elkaar zetten,inderdaad zonde van al die moeite en dan een ouwe lager erin gooien.Zoals boven beschreven kan ik deze bak toch nog even niet gebruiken met die te korte assen.
Groetjes,
Jeroen
Plaats reactie