Moeilijke elektrische vraag ??
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Moeilijke elektrische vraag ??
Hallo,
Ik zal mijn probleem een beetje uitleggen zoals ik als leek het ervaar
Tijdens het rijden, bij verschillende snelheden, voel ik de motor af en toe iets inhouden.
Niet heftig, maar wel net merkbaar.
Soms doet hij het een hele tijd niet en dan soms weer vrij veel.
Nu brand al sinds ik hem heb het accu-lampje.
De vorige eigenaar zei dat die altijd brande.[ verkeerde sluiting??]
Hij laad goed op, want ik sta nooit met een lege accu.
Nu regende het vandaag voor het eerst en gebruikte ik mijn ruitenwissers.
Nu gingen die af en toe sneller op en neer.
Mijn Vraag...
Kan er teveel worden opgeladen [ hogere spanning] waardoor de ruitenwissers sneller gaan en daardoor ook het inhouden van de motor??
Kan dit liggen aan de dynamo of eventueel spanningsregelaar??
Ik hoop dat ik het als leek een beetje duidelijk heb aangegeven wat ik bedoel.
Ik zal mijn probleem een beetje uitleggen zoals ik als leek het ervaar
Tijdens het rijden, bij verschillende snelheden, voel ik de motor af en toe iets inhouden.
Niet heftig, maar wel net merkbaar.
Soms doet hij het een hele tijd niet en dan soms weer vrij veel.
Nu brand al sinds ik hem heb het accu-lampje.
De vorige eigenaar zei dat die altijd brande.[ verkeerde sluiting??]
Hij laad goed op, want ik sta nooit met een lege accu.
Nu regende het vandaag voor het eerst en gebruikte ik mijn ruitenwissers.
Nu gingen die af en toe sneller op en neer.
Mijn Vraag...
Kan er teveel worden opgeladen [ hogere spanning] waardoor de ruitenwissers sneller gaan en daardoor ook het inhouden van de motor??
Kan dit liggen aan de dynamo of eventueel spanningsregelaar??
Ik hoop dat ik het als leek een beetje duidelijk heb aangegeven wat ik bedoel.
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
ho,j Hans ik heb ongeveer het zelfde gehad en het bleek de dinamo tezijn, en de condencator had het opgegeven, ik heb dinamo laaten reviceren. gr/ herman.
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
de condencator? dat onderdeel ken ik niet (maar ik ben de laatste die hier wat over typefouten zou mogen zeggen)
Bij lage toeren komt er niet zo veel prik van je motor, lampen zullen iets minder fel branden, kachelfan's wat langzamer draaien, ruitenwissers misschien ook wel wat langzamer gaan. Als de motor op toeren komt zou de rest dat ook moeten doen. Je accu wordt ook dan pas echt goed opgeladen. Te veel opladen kan niet, daar zorgt de spanningsregelaar voor (als ik het goed heb). Dus op zich is het af en toe sneller gaan van de ruitenwissers geen probleem. zeker als er een realtie met het toerental van je motor lijkt te zijn.
Af en toe inhouden zou ook ergens anders aan kunnen liggen (vuiltje in de benzine waardoor carb even in houd, vuile bougies die een vonkje overslaan... dat soort dingen) dat zou ik logischer vinden dan een electrische storing.
antwoord op vraag 1: te veel spanning naar het oplaad circuit waardoor electronische randapparatuur vanuit de accu harder werkt en je motor niet genoeg meer krijgt en daardoor inhoud? (dat was je vraag toch?) lijkt me uitgesloten
antwoord op vraag 2: kan de dynamo of de spanningsregelaar het opladen van de accu en het lopen van de motor beinvloeden: ja dat zou kunnen.
Ik hoop dat ik als leek je vragen goed geinterpreteerd heb.
Bij lage toeren komt er niet zo veel prik van je motor, lampen zullen iets minder fel branden, kachelfan's wat langzamer draaien, ruitenwissers misschien ook wel wat langzamer gaan. Als de motor op toeren komt zou de rest dat ook moeten doen. Je accu wordt ook dan pas echt goed opgeladen. Te veel opladen kan niet, daar zorgt de spanningsregelaar voor (als ik het goed heb). Dus op zich is het af en toe sneller gaan van de ruitenwissers geen probleem. zeker als er een realtie met het toerental van je motor lijkt te zijn.
Af en toe inhouden zou ook ergens anders aan kunnen liggen (vuiltje in de benzine waardoor carb even in houd, vuile bougies die een vonkje overslaan... dat soort dingen) dat zou ik logischer vinden dan een electrische storing.
antwoord op vraag 1: te veel spanning naar het oplaad circuit waardoor electronische randapparatuur vanuit de accu harder werkt en je motor niet genoeg meer krijgt en daardoor inhoud? (dat was je vraag toch?) lijkt me uitgesloten
antwoord op vraag 2: kan de dynamo of de spanningsregelaar het opladen van de accu en het lopen van de motor beinvloeden: ja dat zou kunnen.
Ik hoop dat ik als leek je vragen goed geinterpreteerd heb.
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Condencator staat verkeert gespeld maar ze weeten wel wat er bedoeld wordt gr/ herman.
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Maar dan zou de fout nog in de spanningsregelaar kunnen zitten en eventueel toch teveel opladen??
Bougies en kabels zijn pas vervangen en carb is pas helemaal schoongemaakt en afgesteld.
De ruitenwissers gaan echt op een gegeven moment op dubbele snelheid.
Zet ik die dan op dubbele snelheid, stijg ik bijna op van de snelheid
En welke condensator bedoelen jullie dan??
Maar dan zou de fout nog in de spanningsregelaar kunnen zitten en eventueel toch teveel opladen??
Bougies en kabels zijn pas vervangen en carb is pas helemaal schoongemaakt en afgesteld.
De ruitenwissers gaan echt op een gegeven moment op dubbele snelheid.
Zet ik die dan op dubbele snelheid, stijg ik bijna op van de snelheid
En welke condensator bedoelen jullie dan??
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
hoj hans de condencator zit aan het ontstekings huis gemonteert,wordt vaak onderschat, maar het is heel belangrijk . gr/ herman.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Bij een beetje onregelmatig inhouden denk ik het eerst aan elektrische oorzaken. Als je de bougies en kabels al gedaan hebt, neem dan vervolgens de de contactpuntjes, de reeds genoemde condensator, de verdelerkap en de rotor onderhanden. Tenzij die jonger dan een jaar zijn. Daarna uiteraard weer goed afstellen.
Dat snelle ruitenwissen: dubbel zo snel is wel een beetje veel van het goede. Je kunt de laadregelaar vervangen in de hoop dat dat helpt, het kan mi ook nog in de ruitenwisser(motor) zitten. Als de laadregelaar 'echt' stuk was had je last gekregen van een accu die z'n inhoud door je motorruimte spuit...
Dat snelle ruitenwissen: dubbel zo snel is wel een beetje veel van het goede. Je kunt de laadregelaar vervangen in de hoop dat dat helpt, het kan mi ook nog in de ruitenwisser(motor) zitten. Als de laadregelaar 'echt' stuk was had je last gekregen van een accu die z'n inhoud door je motorruimte spuit...
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
vandaar ook deherman.r4 schreef:Condencator staat verkeert gespeld maar ze weeten wel wat er bedoeld wordt gr/ herman.
Hans: te veel opladen kan ik me echt niet voor stellen. spanningsregelaar zit hoogst waarschijnlijk ingebouwd in je dynamo. Je zou eens een andere dynamo kunnen lenen van iemand en kijken of hij dan anders reageerd. Het zijn lastige dingen om vast te stellen dit. zeker zo op afstand. Een beetje trial and error en je moet er uit komen.
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
meet de spanning die je dynamo afgeeft eens na want die van mijn had een soortgelijk probleem omdat de dynamo 29volt gaf
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Dag Hans4
je neemt vrij snel aan dat het inhouden een elektrich probleem is (mogelijk omdat het laadcontrolelampje blijft branden). Ik heb op vr maart 13, 2009 2:18 pm de storingzoekboom voor dynamo's ingevoegd. Loop die maar eens door, dan weet je in ieder geval wat er elektrich aan de hand is.
Een dumbo-proof test voor de dynamo is de volgende: Zet bij stationair toerental het licht aan. Als je gas geeft moeten de lampen feller gaan branden. Je kunt overigens best lang met een accu rondrijden die niet bijlaadt, zeker met deze temperaturen en als je het licht niet veel gebruikt.
Is het voorlager van de de dynamo mogelijk slecht??. Het loopt dan af en toe vast, de mechanische weerstand neemt sterk toe en dat voel je aan de motor
Persoonlijk zou ik beginnen het goed schoonmaken van de verdelerkap met een droge doek gevolgd door het schoonmaken van de vlotterkamer en het controleren van de vlotternaald.
vr gr Fons
Maakt de dynamo ook geluid
je neemt vrij snel aan dat het inhouden een elektrich probleem is (mogelijk omdat het laadcontrolelampje blijft branden). Ik heb op vr maart 13, 2009 2:18 pm de storingzoekboom voor dynamo's ingevoegd. Loop die maar eens door, dan weet je in ieder geval wat er elektrich aan de hand is.
Een dumbo-proof test voor de dynamo is de volgende: Zet bij stationair toerental het licht aan. Als je gas geeft moeten de lampen feller gaan branden. Je kunt overigens best lang met een accu rondrijden die niet bijlaadt, zeker met deze temperaturen en als je het licht niet veel gebruikt.
Is het voorlager van de de dynamo mogelijk slecht??. Het loopt dan af en toe vast, de mechanische weerstand neemt sterk toe en dat voel je aan de motor
Persoonlijk zou ik beginnen het goed schoonmaken van de verdelerkap met een droge doek gevolgd door het schoonmaken van de vlotterkamer en het controleren van de vlotternaald.
vr gr Fons
Maakt de dynamo ook geluid
Laatst gewijzigd door RVIER op do okt 01, 2009 6:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Of de ontsteking en dergelijke goed zijn afgesteld weet ik niet maar het lijkt mij een kapotte spanningsregelaar !!! dat weet ik bijna zeker...zou ik wel zo snel mogelijk wat aan doen want echt goed voor je accu is het niet als je teveel spanning hebt... vandaar dat dat accu lampje brand... en ook voor andere elektrische onderdelen kan dat schade opleveren (oa de bobine...toch weer een onderdeel van de onsteking...en die condensator zit dan toch ook in de hoek waar de klappen vallen...) ook nu !! meten is weten... multimeter d'r op en als bij langere tijd toeren op rijsnelheid de spanning boven de 13.5 volt komt is de spanningsregelaar stuk !! 29 volt lijkt mij een uitzonderings geval, maar 16 volt is ook teveel !
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
De motorische problemen hoeven trouwens niet samen te hangen met electrische, kan bv ook zijn dat je toe bent aan een nieuw luchtfilter ofzo...
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Bedankt voor al jullie reacties!!
Ik ga vandaag even de dynamo door laten meten, misschien weet ik dan meer.
WORDT VERVOLGT ........
Ik ga vandaag even de dynamo door laten meten, misschien weet ik dan meer.
WORDT VERVOLGT ........
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
Vanmiddag de boel doorgemeten en met gasgeven schoot de meter helemaal naar het eindpunt.
Dus veel teveel oplaad-spanning.
Nieuwe spanningsregelaar erop gezet en hij is weer als nieuw
Dus veel teveel oplaad-spanning.
Nieuwe spanningsregelaar erop gezet en hij is weer als nieuw
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Moeilijke elektrische vraag ??
gelukkig zijn sommige dingen simpel op te lossen, maar kijk uit dat je niet te ver doorschiet met zoeken anders wordt het een eindeloze zoektocht