happend naar adem...

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12136Bericht David »

Geacht forum!
Ik heb een vraagje over de "ademhaling" van mijn GTL (1108cc, zenith 28 IF-caburateur). Ik heb gemerkt dat als ik de choke helemaal dichtdruk (bij warme motor) dat mijn viertje dan een beetje naar ader snakt: te weinig benzine. Als ik de chokeklep iets dichtdruk (minder lucht dus) loopt hij wel goed en dat scheelt aanzienlijk aan vermogen! Je zou dus zeggen dat hij een grotere sproeier nodig heeft, want hij krijgt te veel lucht voor de hoeveelheid benzine die hij binnenkrijgt. Onze vriend van Wind Classics heb ik eens horen zeggen dat GTL-blokjes daar allemaal last van hebben en beter lopen met geopende choke (ca. 1 cm opengetrokken.Ik neem dus aan dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel. Is een grotere hoofdsproeier de oplossing of misschien een carurateur van een (super)cinq??
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 12138Bericht Goof »

Buiten het feit dat de choke de luchttoevoer regelt, regelt deze ook een beetje de benzine toevoer, kijk maar eens goed onder de kap. Hier zit je probleem. Als je je choke namelijk helemaal open zet (dicht drukt in het interieur) dan staat de benzine toevoer ook op minimaal en blijkbaar is dat iets minder als benodigd voor een soepel stationair toerental.
Kijk nog een keer goed naar die choke constructie en ontdek dat er een stelmogelijkheid op zit in de vorm van een stangetje naar je gasklep dat je kunt verstellen. Ik zou zeggen, rommel daar eens wat mee en het zal wel opgelost zijn. Houdt er wel rekening mee dat ie dan meer gaat verbruiken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12139Bericht David »

Alvast erg bedankt voor de snelle reactie!! Maar is het niet zo dat als ik die choke vanuit het interieur bedien het verbruik ook stijgt? Ik rij nu (al 2 jaar) met licht opengetrokken choke (1cm dus). Klopt het dat als ik nu dat stangetje verstel het verbruik ongeveer hetzelfde is als bij geopende choke (dus dichtere smoorklep en meer benzine)?
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12141Bericht David »

(had ik nog vergeten te vermelden!!) Het probleem zit hem niet in het mooi stationair draaien, want dat doet-ie wel, maar in het gasgeven! Met dichte choke (binnen in de auto) "wil hij niet", pas als ik die choke iets uittrek krijgt-ie benzine/lucht in de goede verhouding en wil hij lekker vooruit!Dat kleine stukje opentrekken van de choke (1cm)heeft trouwens geen invloed op het stationaire toerental (is dat niet raar?!)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 12143Bericht Goof »

In feite is een choke klep gewoon een tweede gaspedaal. Als je de choke opentrekt, gaat de smoorklep iets verder open (ipv dicht) en krijgt de motor meer lucht maar heeft een rijker mengsel nodig om te kunnen blijven draaien en daarom komt er ook meer benzine bij. Het verstellen van de choke is idd in principe hetzelfde als hem een beetje uittrekken.
De verklaring waarom je wagen niet optrekt als je gas geeft ligt hem in het feit dat carburateurs altijd traag zijn en haperen in het overnemen van stationair naar hoger toerental. Probeer maar eens om heeeeeeel langzaam wat gas bij te geven en je zult zien dat het dan wel lukt.
Echter, als ik jou verhaal zo hoor dan heeft je r4 er meer als normaal last van. Ik denk dat dit wel eens zou kunnen zitten in een gedeeltelijk dichtgeslibte verstuiver van je carburateur. Omdat met viertjes vaak veel kleine stukjes worden gereden, droogt zo'n verstuiver iedere keer weer op en zelfs benzine laat na opdrogen altijd een fijne film achter op metaal. Doe dit vaak genoeg en je krijgt problemen vanwege een te kleine opening. Als dit het geval is bij jou, dan raad ik je aan een middeltje in je tank te gooien dat die dingen reinigt, die zijn volgens mij gewoon in de handel.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12144Bericht David »

Dat een caburateur traag is klopt inderdaad. Maar het probleem is niet het "oppakken" maar het kracht leveren. Als ik bijvoorbeeld bergop (rondom Maastricht zijn genoeg bulten voor handen) de choke helemaal dichtdruk zakt de snelheid echt! Hij trekt dan gewoon minder!! Langzaam gasgeven brengt niets in dit geval, gebeurt ook bij constant gas! Maar als ik de choke helemaal uittrek ("aanzet" dus) gaat die luchtklep die meteen bovenaan in de cab. zit toch echt dicht en niet open!! Dit is toch de smoorklep?!? Van die "benzine-aanslag" is wel aannemelijk ja, ik ga de caburateur eens helemaal schoonmaken!
Gast

Bericht: # 12145Bericht Gast »

Op 2002-12-06 14:53, Maar als ik de choke helemaal uittrek ("aanzet" dus) gaat die luchtklep die meteen bovenaan in de cab. zit toch echt dicht en niet open!! Dit is toch de smoorklep?!?
hmm, volgens mij maak ik ergens een foutje in m'n redenering en herinnering, maar idd, je verhaal is logisch.
Wat is overigens je topsnelheid?
Heb je al eens gechecked op het aanzuigen van valse lucht, want dat zou het verschijnsel ook kunnen verklaren...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 12192Bericht jbeekmann »

ik heb het probleem met m'n vorige GTLletje ook gehad, toen ik er op de weekenden naar informeerde was het antwoord meerdere malen dat de sproeier idd iets dichtgeslibt was. Remedie: sproeier iets groter maken. Koop een boortje dat 0,1 mm groter is dan je sproeier en jas die er een keer voorzichtig doorheen
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12229Bericht David »

David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12231Bericht David »

Vasle lucht...Zou altijd kunnen, maar daar kom ik wel achter als ik de caburateur er afschroef (in de kerstvakantie heb ik daar mooi tijd voor!)Ik heb sinds mijn vorige bericht trouwens mijn ontsteking eens nagekeken: de electrodeafstanden van de bougies stonden veel te groot (0,9mm!!)Teruggezet naar o,6 en het ding LOOPT super!!Alleen nog het probleem met de geopende choke, maar dat kan ik wel afstellen met dat stangetje tussen chokemechanisme en gasklep... Opboren van de sproeier lijkt me een beetje een "cowboyoplossing". Zal zeker werken, maar dan ben ik bang dat je al snel een tankwagen achter het viertje moet hangen...(hihi)
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 12232Bericht David »

Op 2002-12-10 13:16, schreef Davidov:
Vasle lucht...Zou altijd kunnen, maar daar kom ik wel achter als ik de caburateur er afschroef (in de kerstvakantie heb ik daar mooi tijd voor!)Ik heb sinds mijn vorige bericht trouwens mijn ontsteking eens nagekeken: de electrodeafstanden van de bougies stonden veel te groot (0,9mm!!)Teruggezet naar o,6 en het ding LOOPT super!!Alleen nog het probleem met de geopende choke, maar dat kan ik wel afstellen met dat stangetje tussen chokemechanisme en gasklep... Opboren van de sproeier lijkt me een beetje een "cowboyoplossing". Zal zeker werken, maar dan ben ik bang dat je al snel een tankwagen achter het viertje moet hangen...(hihi)
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12242Bericht Ron »

Goed om te lezen dat mijn F6 dus niet de enige is waarbij altijd en eeuwig dat oranje lampje brandt in het dashboard.
Ik rij al drie jaar zo en ben nog steeds te lui om de carb even schoon te blazen. Ik denk dat ik dat ook maar eens in de kerstvak ga doen.
Gast

Bericht: # 12435Bericht Gast »

Zolang je niet om vol vermogen vraagt: dicht die choke! Alleen maar slecht voor het brandstofverbruik (uitgaande van goede verbranding bij dichte choke!)
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12438Bericht Ron »

En aan dat laatste schort het waarschijnlijk, wellicht gecombineerd met een mechanisch probleem.
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 13235Bericht David »

HAAAAAAAAAA JA, ik ben eruit!!!!
Gelukkig is het geen mechanische probleem maar een constructiefoutje van Renault! De (originele) zenith 28 IF-caburateur is af-fabriek te schraal afgesteld, dat wil dus zeggen dat hij te weinig benzine kan vernevelen t.o.v. de hoeveelheid "beschikbare" lucht wanneer de smoorklep geheel is geopend, wat weer resulteerd in een te arm mengsel dat niet in staat is goed te verbranden. Om kort te gaan: de sproeier is te klein!

Een oplossing zou natuurlijk zijn: een grotere sproeier nemen. Nadeel hiervan is dat het verbruik stijgt.

Een tweede oplossing is om de hoeveelheid beschikbare lucht te verminderen: de smoorklep iets sluiten dus. Dit doe je door de choke een tikkie uit te trekken. Bij mij verandert het stationaire toerental de eerste centimeter "choke" nog niet, pas daarna gaat de motor sneller draaien. Deze centimeter is juist genoeg om het probleem van het slechte oppakken etc. op te lossen, zonder een hoger benzineverbruik!

Al deze wijsheid heb ik van onze vriend van Wind Classics in Gaanderen. Volgens hem is "mijn" probleem iets dat bij (vrijwel) elke GTL-motor voorkomt en als hij een GTL verkoopt vertelt hij dat er altijd bij! Niets dus om je zorgen over te maken!! End good, all good!!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Plaats reactie