Schokken bij plots gas geven

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 108953Bericht Tweety »

Tof... Ok... eh dat lassen van Gietijzer he... dat is interessant... heb je daar wat meer informatie over...
speciale electrodes enzo... als ik dat aan mijn lasvrouw vertel wil ze d'r zeker meer van weten...
grtz...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 108955Bericht RVIER »

@ bart,

goede zaak dat je het gevonden hebt.

Ik had nog willen voorstellen om een cilinderbalanstest te doen. Die bestaat eruit dat je aanneemt dat alle 4 clinders evenveel vermogen leveren.
Als je een voor een een de bougiekappen losneemt (met een geisoleerde tang) , moet het toerental telkens ongeveer evenveel zakken.
Als dat niet zo is weet je welke cilinder er kennelijk niet goed meedoet. Daarvan kun je dan de bougiekabel, bougie, klepspeling (en eventuele spriuitstuklekkage) controleren. Vooraf controleer je altijd de verdelerkap op scheuren of vervuiling.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 108967Bericht BVDP »

Tweety schreef:Tof... Ok... eh dat lassen van Gietijzer he... dat is interessant... heb je daar wat meer informatie over...
speciale electrodes enzo... als ik dat aan mijn lasvrouw vertel wil ze d'r zeker meer van weten...
grtz...
Gietijzer is normaal moeilijk te lassen omdat het meestal scheurt als de las afkoelt. Daarom wordt gietijzer vooraf verwarmt tot pakweg 300°C en dan gelast volgens het pelgrimsprincipe: een stuk van een centimeter of twee , dan weer niets en dan weer een centimeter of twee zodat het geheel geleidelijk opwarmt en afkoeld. De boog mag ook niet te heet worden dus de electrode kort bij het stuk houden ( maximum een drietal milimeter). Verder natuurlijk speciale electrodes voor gietijzer, net zolas je er hebt voor inox en andere materialen. Voor een klein stukje zoals mijn spruitstuk warm ik het geheel wat op met een gasbrander zodat er niet te grote spanningsverschillen in het materiaal komen tijdens het lassen en vooral het afkoelen. Mijn spruitstuk wordt nogal sterk belast door warmte zodat het heel veel uitzet en krimpt. Dat gaat sowieso al gepaart met grote spanningen in het materiaal, afgezien van de las die die spanningen nog zal doen verhogen.Ik verwacht dan ook dat de las terug zal scheueren en zoek daarom een vervanging voor het spruitstuk. Alle aanbiedingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door BVDP op zo jan 17, 2010 9:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 108990Bericht BVDP »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 108996Bericht roberto »

Ziet er goed uit complimenten!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109005Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb wel een spruitstuk liggen;
wat voor taart zal ik er nu weer eens voor vragen..... al heb ik dit jaar pas 1 taart daadwerkelijk gehad..... Over taarten gesproken... Fons, waar blijft die Christoffeltaart?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109006Bericht RVIER »

Fons, waar blijft die Christoffeltaart?
ha die Paul,

dacht dat die allen in de buurt van Roermond te krijgen was. Blijkt ook te koop op de Aalsterweg hier in het dorp.
Waar kan ik hem morgen afgeven?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109007Bericht R4F6GTX Automaat »

morgenmiddag ben ik aan de Reo aant klooien. Sinds vandaag loopt ie weer !!!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109008Bericht BVDP »

R4F6GTX Automaat schreef:Ik heb wel een spruitstuk liggen;
wat voor taart zal ik er nu weer eens voor vragen..... al heb ik dit jaar pas 1 taart daadwerkelijk gehad..... Over taarten gesproken... Fons, waar blijft die Christoffeltaart?
Ik heb er best een taart voor over. Even voor alle duidelijkheid. Het gaat om een spruitstuk van een 850cc motor met zenith 32IF7 carburateur; Het gat in het spruitstuk moet dus ook 32 mm zijn en de schroefdraadpennen om de carburateur te bevestigen staan ook wat verder uit elkaar dan bij een zenith of Solex 28 uitvoering. Van waar ben je trouwens?

mvg Bart
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109010Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik zal het sprtstk er eerst vanaf halen en meenemen. Opmeten zal ik ook doen ja...
Oud-Turnhout is niet zo ver van hier, omgeving Duckstad eh...Eindhoven..
Het motorblok waar het nog op zit is een 850cc (845 om precies te zijn) van 1984 dus volgens mij wel hetzelste...
Ge moogt het er ook zelf komen afvijsen; t ligt in Overpelt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109013Bericht BVDP »

R4F6GTX Automaat schreef:Ik zal het sprtstk er eerst vanaf halen en meenemen. Opmeten zal ik ook doen ja...
Oud-Turnhout is niet zo ver van hier, omgeving Duckstad eh...Eindhoven..
Het motorblok waar het nog op zit is een 850cc (845 om precies te zijn) van 1984 dus volgens mij wel hetzelste...
Ge moogt het er ook zelf komen afvijsen; t ligt in Overpelt...
Geef me een adres en telefoonnummer en ik ga het er wel af halen. Ik twijfel of in 84 de 32mm carburateur er al was maar dat zoek ik nog wel uit. Kom je de taart ook in overpelt ophalen :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109015Bericht R4F6GTX Automaat »

Ophalen? Jij wil toch dat ding hebben...? adres en foonnummer is moeilijk; het ligt op privégrond. Moet op afspraak met mij dus. Ik weet alleen niet wanneer ik daar ben en ik ga er niet speciaal voor rijden
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109027Bericht BVDP »

Ik stuur je wel ff en prive bericht met mijn gegevens zodat we verder de zaak kunnen regelen.

mvg Bart
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 109507Bericht Jakke »

Het voorkomen van een "dood gebied" bij gas geven, en dat voorkomt tussen stationair toerental en het hoger toerental wordt heel dikwijls veroorzaakt doordat de afstelling van de gasklep niet in orde is: ik weet niet vanbuiten maar de gasklep moet in "gesloten" stand nog "a mm" open staan (op te zoeken in handleiding ; voor de IF 28 carb heb ik dat wel ergens liggen).
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Schokken bij plots gas geven

Bericht: # 110124Bericht BVDP »

R4F6GTX Automaat schreef:Ik zal het sprtstk er eerst vanaf halen en meenemen. Opmeten zal ik ook doen ja...
Oud-Turnhout is niet zo ver van hier, omgeving Duckstad eh...Eindhoven..
Het motorblok waar het nog op zit is een 850cc (845 om precies te zijn) van 1984 dus volgens mij wel hetzelste...
Ge moogt het er ook zelf komen afvijsen; t ligt in Overpelt...

Kan je even contact met me opnemen om verder af te spreken? Al was het maar om me te melden welk soort taart het moet worden?

mvg Bart
bart.mie@belgacom.net
Plaats reactie