Schokken bij plots gas geven
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Schokken bij plots gas geven
Ik heb een TL 850cc van 1986. Ik heb de wagen vorig jaar aangeschaft en hij liep voor geen meter. Al het achterstallig onderhoud gedaan en hij loopt nu goed. Eén probleem echter blijft. Als ik het gaspedaal plots indruk hapert de motor even voor ie in toeren gaat. Het lijkt of ie stil gaat vallen. Als ik de gasklep rechtstreeks bedien heeft ie het zeker en nogal sterk. Als je er mee rijdt merk je er enkel wat van als je vanuit stilstand vertrekt. Dan moet je inderdaad opletten om niet stil te vallen. Bij de andere vitessen speelt het minder maar het is er wel.
Wat is er allemaal aan gedaan. Alle filters , olie, bougies vervangen, kleppen gesteld, contactpunten gesteld, ontsteking afgesteld met stroboscoop (10mm voorontsteking), carburateur (Zenith 32IF7) volledig gereinigd en de afstellingen na gelopen. Enkel het spuitstukje van de acceleratiepomp op de carburateur lijkt me niet echt goed maar dat is maar een indruk. Het kogeltje dat onderaan zit glijdt niet echt lekker. Ik weet niet of het pijpje los te krijgen is. Verder ook geen idee hoeveel speling er op de as van choke en gasklep mag zitten maar het lijkt me niet echt overdreven. Wat me verder nog opvalt is dat mijn bougies vrij zwart zien. Regelen van de arm/rijk schroef geeft echter weinig effect? Enkel bijna dicht reageert de motor er op. Het lijkt me wat met de acceleratiepomp op de carburateur. Iemand wat meer ervaring of inzicht?
Zijn er bedrijven gespecialisserd in het afstellen van carburateurs en eventueel een kleine revisie. Liefst in een straal van 50 kilometer rond Oud-Turnhout (Belgie).
Al vast bedankt voor jullie reacties al vermoed ik dat er met dit mooie weer weinig R4 liefhebbers achter hun pc te vinden zijn maar des te meer op terrasjes(beer)
mvg Bart
Wat is er allemaal aan gedaan. Alle filters , olie, bougies vervangen, kleppen gesteld, contactpunten gesteld, ontsteking afgesteld met stroboscoop (10mm voorontsteking), carburateur (Zenith 32IF7) volledig gereinigd en de afstellingen na gelopen. Enkel het spuitstukje van de acceleratiepomp op de carburateur lijkt me niet echt goed maar dat is maar een indruk. Het kogeltje dat onderaan zit glijdt niet echt lekker. Ik weet niet of het pijpje los te krijgen is. Verder ook geen idee hoeveel speling er op de as van choke en gasklep mag zitten maar het lijkt me niet echt overdreven. Wat me verder nog opvalt is dat mijn bougies vrij zwart zien. Regelen van de arm/rijk schroef geeft echter weinig effect? Enkel bijna dicht reageert de motor er op. Het lijkt me wat met de acceleratiepomp op de carburateur. Iemand wat meer ervaring of inzicht?
Zijn er bedrijven gespecialisserd in het afstellen van carburateurs en eventueel een kleine revisie. Liefst in een straal van 50 kilometer rond Oud-Turnhout (Belgie).
Al vast bedankt voor jullie reacties al vermoed ik dat er met dit mooie weer weinig R4 liefhebbers achter hun pc te vinden zijn maar des te meer op terrasjes(beer)
mvg Bart
Re: Schokken bij plots gas geven
Hier kun je een revisie set voor je carburateur bestellen waarschijnlijk is dan het probleem op gelost na zoveel jaren slijt dit natuurlijk ook en een paar duizendste millimeter speling heeft in de carburateur al een uit werking
http://www.franzose.de/de/Renault/Alle/ ... chtsaetze/
http://www.franzose.de/de/Renault/Alle/ ... chtsaetze/
Re: Schokken bij plots gas geven
De dichtingsset staat op mijn lijstje maar de dichtingen die er in zitten zijn nog niet echt oud of verduurden nog goed. Ze moeten nog recent vervangen zijn. Zou ie valse lucht aanzuigen of wat vermoed je?
mvg Bart
mvg Bart
Re: Schokken bij plots gas geven
Het is waarschijnlijk een caburateur probleem de acceleratiepomp geef bij het gas geven een kleine extra hoeveelheid benzine, je kunt dit ook eerst proberen deze af te stellen er zit aan de onderkant van het asje een stel schroefje probeer het gewoon even en kijk tot je het beste resultaat heb gekregen (draai niet gelijk een paar slagen maar telkens een beetje),zo een revisie setje is volgens mij geen luxe bij een carburateur zijn spelingen en kleine lekkages funest om de motor optimaal te laten draaien succes!!
Re: Schokken bij plots gas geven
Hier een foto van een Zenith 28 dan heb je een idee hoe het in elkaar zit en hoe het een beetje werkt, het is in Portugees maar dat moet je maar op de koop toe nemen.
Laatst gewijzigd door roberto op wo aug 19, 2009 10:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schokken bij plots gas geven
Waarschijnlijk zuig je ergens valse lucht aan inderdaad en heb je dat gecompenseerd door een te rijk mengsel... vandaar die zwarte bougies...'t kan ook voorbij de carbi zitten ergens...
Re: Schokken bij plots gas geven
Bij welk toerental stel je stel je 't af...?BVDP schreef:Regelen van de arm/rijk schroef geeft echter weinig effect? Enkel bijna dicht reageert de motor er op.
Re: Schokken bij plots gas geven
Gewoon stationair. Volgens het boekje zou dat 625 moeten zijn nmaar ik zit op 1000 tot 1100 t/minTweety schreef:Bij welk toerental stel je stel je 't af...?BVDP schreef:Regelen van de arm/rijk schroef geeft echter weinig effect? Enkel bijna dicht reageert de motor er op.
Re: Schokken bij plots gas geven
afstellen van de carb:
-zorg dat de motor warm is
- draai de mengselschroef geheel in en daarna 3 slagen uit
(dit is de basisafstelling)
- start de motor weer
-draai het stationair toerental naar ongeveer 1100 toeren (met de gasklep schroef)
draai nu voorzichtig de mengselregelschroef in of uit totdat de motor het max toerental haalt.
daarna met de gasklepschroef de moter weer op 1100 toeren zetten.
- kijk of je het toerental met de mengselschroef nog verder kunt verhogen.
als dat niet meer lukt zet je de motor met de gasklepschroef op startionair toerental van 625-650 toeren. Daarna van de mengeselschroef afblijven!
Het is niet ondenkbaar dat hij het toch nog moeilijk heeft bij plotseling gasgeven. Het is de vraag of er een accelleratie pomp op de moter zit en of dat hij het doet.
Als er geen acceleratiepomp opzit en met een beetje choke hij het wel goed doet is de sproeier te klein. Dit komt omdat er sinds 2006 enkele % alcohol bij de benzine wordt gemengd. Je moet de sproeier dan bv 0,1 mm opboren
succes fons
-zorg dat de motor warm is
- draai de mengselschroef geheel in en daarna 3 slagen uit
(dit is de basisafstelling)
- start de motor weer
-draai het stationair toerental naar ongeveer 1100 toeren (met de gasklep schroef)
draai nu voorzichtig de mengselregelschroef in of uit totdat de motor het max toerental haalt.
daarna met de gasklepschroef de moter weer op 1100 toeren zetten.
- kijk of je het toerental met de mengselschroef nog verder kunt verhogen.
als dat niet meer lukt zet je de motor met de gasklepschroef op startionair toerental van 625-650 toeren. Daarna van de mengeselschroef afblijven!
Het is niet ondenkbaar dat hij het toch nog moeilijk heeft bij plotseling gasgeven. Het is de vraag of er een accelleratie pomp op de moter zit en of dat hij het doet.
Als er geen acceleratiepomp opzit en met een beetje choke hij het wel goed doet is de sproeier te klein. Dit komt omdat er sinds 2006 enkele % alcohol bij de benzine wordt gemengd. Je moet de sproeier dan bv 0,1 mm opboren
succes fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Schokken bij plots gas geven
Fons, probeer ik.
Re: Schokken bij plots gas geven
Ja dat stationair dat dacht ik al... ik zit dan trouwens op ongeveer 850 (bij warme motor) en draai 'm dus op tot ongeveer 1300... maar ik vond de beschrijving erg goed !
Re: Schokken bij plots gas geven
trouwens als je 'm staionair niet onder 1000 krijgt denk ik nog steeds dat je valse lucht aan zuigt, kan ook bij het spruitstuk zitten hoor ...
Re: Schokken bij plots gas geven
Ik heb mijn carburateur geregeld zoals Fons hierboven opgaf. Het inhouden bij snel gas geven is er beter mee maar het is niet weg.
Wat me wel zorgen baart is dat ik de menggasschroef er bijna uit moet draaien om tot het maximumtoerental te komen. Dus nog flink wat uitdraaien bovenop de drie toeren die fons aan gaf. Als de wagen stationair loop en ik geef enkele scheuten gas zie ik de roet uit de uitlaat komen. Veel te rijk afgesteld zou ik dan denken.
Echt mooi lopen doet ie ook nog niet.
De contacthoek staat momenteel op 60°. In mijn documentatie vind twee waarden terug 63+/- 3° of 60-54°. 60 zou dus altijd goed moeten zijn.De voorontsteking staat op 10mm ongeveer.
Iemand nog een idee?
Wat me wel zorgen baart is dat ik de menggasschroef er bijna uit moet draaien om tot het maximumtoerental te komen. Dus nog flink wat uitdraaien bovenop de drie toeren die fons aan gaf. Als de wagen stationair loop en ik geef enkele scheuten gas zie ik de roet uit de uitlaat komen. Veel te rijk afgesteld zou ik dan denken.
Echt mooi lopen doet ie ook nog niet.
De contacthoek staat momenteel op 60°. In mijn documentatie vind twee waarden terug 63+/- 3° of 60-54°. 60 zou dus altijd goed moeten zijn.De voorontsteking staat op 10mm ongeveer.
Iemand nog een idee?
Re: Schokken bij plots gas geven
deze namiddag verder gesleuteld. Ik heb het spruitstuk eraf gehaald. Bleek dat de inlaat van cilinders 1 en 2 afgescheurd was. Een stuk zat gewoon los. Ik heb het gelast met een speciale electrode voor gietijzer. Ik had een tweede spruitstuk van een 800cc motor tegen het mijne geschroefd om alles netjes pas te houden tijdens het lassen. De fotos ervan krijg ik hier niet op het forum. De las binnenin netjes bijgewerkt met een dremel, het pasvlak terug netjes vlak gemaakt en terug gemonteerd. Een oen had vroeger blijkbaar reeds het euvel proberen te herstellen met een kit. De stukken zaten verhard in het spruitstuk. Je mag er niet aan denken wat er gebeurd als een brok meegaat naar kleppen en cilinder.
De carburateur terug geplaatst, wel met de oude dichtingen want de nieuwe zijn in bestelling. Dit maal kon ik de mengregelschroef volledig in draaien zonder dat de motor uit viel. Ze zit nu ongeveer 2.5 toeren terug. Dat is dus in de buurt van de 3 die fons opgaf. De motor is nu ook mooi stationair te regelen op 650 toeren en daar kan met de regelschroef eventueel nog wat af; Dat was voordien zeker niet, toen moest ie minstens op 850 staan om nog redelijk te lopen. Het lijkt dus opgelost. Toch maar best een ander spruitstuk zoeken want gelast gietijzer wil wel eens scheuren.
Al vast bedankt voor de gemaakte opmerkingen en raadgevin
mvg Bart
De carburateur terug geplaatst, wel met de oude dichtingen want de nieuwe zijn in bestelling. Dit maal kon ik de mengregelschroef volledig in draaien zonder dat de motor uit viel. Ze zit nu ongeveer 2.5 toeren terug. Dat is dus in de buurt van de 3 die fons opgaf. De motor is nu ook mooi stationair te regelen op 650 toeren en daar kan met de regelschroef eventueel nog wat af; Dat was voordien zeker niet, toen moest ie minstens op 850 staan om nog redelijk te lopen. Het lijkt dus opgelost. Toch maar best een ander spruitstuk zoeken want gelast gietijzer wil wel eens scheuren.
Al vast bedankt voor de gemaakte opmerkingen en raadgevin
mvg Bart
Laatst gewijzigd door BVDP op zo jan 17, 2010 9:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schokken bij plots gas geven
Goed dat je het gevonden hebt en dat het is opgelost!