Probleem startmotor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

M.a.c
Berichten: 8
Lid geworden op: vr feb 13, 2009 11:46 am

Probleem startmotor

Bericht: # 107876Bericht M.a.c »

Sinds kort start onze R4 TL uit 84 niet meer. De lampjes gaan branden op het dashbord en verders gebeurt er niets.
Nu heb ik de contact puntjes al vervangen. Dit heeft niet geholpen.
Het zit waarschijnlijk in de startmotor. Nu heb ik gekeken maar kan dat ding nergens vinden. Kunnen jullie mij vertellen waar deze bij een R4 0,8 uit 84 zit? :oops:

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107878Bericht roberto »

De start motor zit onder het spruitstuk (onder de carburateur) tik er eens met een hamer op als hij start dan vrees ik dat de koolborstels versleten zijn, je kunt hem uibouwen met of zonder demontage van het spruitstuk het laatste is een friemel klus omdat je er bijna niet bij kunt
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107879Bericht Rudolf2 »

Zoek voor de demontage eens hier in het forum, er staat een goede beschrijving online
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107880Bericht Tweety »

ja eh, na verwijderen van het spruitstuk moet er wel een nieuwe pakking tussen a E20,--
en er kan ook ergens een draadje loszitten natuurlijk.. of een relais-tje stuk...
Ik weet ook van die truck met die klap d'r op van een toyota corola, echter daar kon ik er wel gewoon bij.. ach het komt wel goed denk ik...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3135
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107883Bericht Hanz »

je kan een koevoet of een (auto-)bandenlichter op de startmotor zetten en daar een ram op geven
alles beter dan de startmotor uitbouwen
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107884Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je de sleutel draait (om te starten) hoor je dan ergens (onder de motorkap) een klik?

Enne Hanz, wat geef jij nou weer voor oplossing? Dat is toch alleen een noodoplossing en dat kun je niet te vaak doen, wil je nog iets van je startmotor overhouden...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
M.a.c
Berichten: 8
Lid geworden op: vr feb 13, 2009 11:46 am

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107885Bericht M.a.c »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga er eerst eens een klap op geven. Kijken ofdat er nog leven in zit. Mocht er helemaal geen leven meer inzitten dan wordt het toch uitbouwen.
Zal zo eens opzoek gaan naar een uitbouwhandleiding die hier ergens op de site moet zwerven.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3135
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107886Bericht Hanz »

R4F6GTX Automaat schreef:Enne Hanz, wat geef jij nou weer voor oplossing? Dat is toch alleen een noodoplossing en dat kun je niet te vaak doen, wil je nog iets van je startmotor overhouden...
Dit is de no nonsense oplossing bij een versleten startrondsel, die je, als het dat is, in staat snelt snel weer te rijden. Bijvoorbeeld naar het magazijn of een startmotorenboer om een niet versleten startmotor te halen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 107887Bericht R4F6GTX Automaat »

M.a.c schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga er eerst eens een klap op geven. Kijken ofdat er nog leven in zit. Mocht er helemaal geen leven meer inzitten .....
dan kan het ook zijn dat er ergens een draadje los zit. Als hij een klik geeft zit het draadje niet los.... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
M.a.c
Berichten: 8
Lid geworden op: vr feb 13, 2009 11:46 am

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 108050Bericht M.a.c »

Nou heb de startmotor weer aan de praat. Naar een klap erop doet deze het weer.
De motor wil alleen nog niet aanslaan. Hij gooit m rond, maar hij wil niet aanslaan.

Waarschijnlijk toch de startmotor defect denk ik.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 108051Bericht cees en jantine »

(uhm) als de startmotor ronddraait en de motor draait rond, dan is de startmotor niet kapot.

je het zoeken in de ontsteking of in de benzinetoevoer.
de startmotor gooit alleen de motor rond, verders heeft ie niet met het aanslaan van de motor te maken.

ontsteking kan je checken door een bougie eruit te halen, op je kleppendeksel leggen(NIET vasthouden) en starten. zie je een vonk dan is het goed.

voor de benzine toevoer zou je het benzineslangetje eraf kunnen halen en even loslaten met starten. zie je benzine is het goed. geen benzine -> niet goed

het zijn misschien een beetje rigozeuze methoden, maar als je in je eentje bent werkt het wel makkelijk.

suc6
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 108058Bericht Willem de Zwijger »

Blijven de lampjes branden als je de contactsleutel doordraait? Zo niet,dan loont het de moeite om de polen van de accu schoon te maken.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 108061Bericht R4F6GTX Automaat »

M.a.c schreef:Nou heb de startmotor weer aan de praat. Naar een klap erop doet deze het weer.
De motor wil alleen nog niet aanslaan. Hij gooit m rond, maar hij wil niet aanslaan.

Waarschijnlijk toch de startmotor defect denk ik.
cees en jantine schreef:(uhm) als de startmotor ronddraait en de motor draait rond, dan is de startmotor niet kapot.
Nou, kan toch de startmotor zijn. Als bv de startmotor binnenin wat versleten is en de koolborsteltjes raken niet goed dan helpt de truuk met de klap erop prima (voor een tijdje). Kan ook zijn dat een lager van de startmotor versleten is waardoor het binnenwerk te dicht tegen de kant komt en daardoor alle stroom wegneemt die nodig is om te starten, dus dan krijgt de bobine niks of te weinig.
Zou het kunnen proberen om de bobine op een extra accu aan te sluiten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
M.a.c
Berichten: 8
Lid geworden op: vr feb 13, 2009 11:46 am

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 108075Bericht M.a.c »

We zijn er achter wat het probleem is. Het waren de contactpuntjes. Deze stonden niet goed meer afgesteld.

Nu loopt ie weer als een zonnetje. (oioi)
Bedankt voor jullie reacties
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Probleem startmotor

Bericht: # 108082Bericht Tweety »

Kan zijn dat je toch ook aan een andere/revisie van de startmotor toe bent.. als je er een klap op moet geven zijn de koolborsteltjes meestal wel versleten, maar dat gaat vast wel lukken...
Plaats reactie