bougies met 4 electroden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
bougies met 4 electroden
Heeft iemand hier ervaring mee? Zag dit op het spaanse forum, en daar waren ze wel enthousiast. Luchtglijvonk, lijkt me geweldig om dat in je cilinder te hebben.
luchtglijvonk? heel boeiend...
Het lijkt positief. vier electroden dus er staat er altijd wel 1 goed. Je zou het ook anders kunnen bekijken: 4 electroden om af te stellen. als er 1 verkeerd staat heb je altijd een verkeerde vonk...
Ik kende ze wel al met twee electrodes trouwens, 4 had ik nog nooit gezien. Hoe werkt dat met die Alfa twin-sparks. Hebben die twee electroden of twee bougies? van dat lattste zie ik dan weer wel de voordelen in.
Het lijkt positief. vier electroden dus er staat er altijd wel 1 goed. Je zou het ook anders kunnen bekijken: 4 electroden om af te stellen. als er 1 verkeerd staat heb je altijd een verkeerde vonk...
Ik kende ze wel al met twee electrodes trouwens, 4 had ik nog nooit gezien. Hoe werkt dat met die Alfa twin-sparks. Hebben die twee electroden of twee bougies? van dat lattste zie ik dan weer wel de voordelen in.
Misschien een stapje in de goede richting, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat er bijna 100 jaar geleden een ding is uitgevonden wat op en neer gaat om een wiel rond te laten draaien erger nog het gaat naar boven stopt het gaat naar beneden stopt enz,enz en dit proces willen we nog verbeteren!?!? de Wankel motor was al in de goede richting maar daar horen we bijzonder weinig meer van
glijvonken en bolbliksems
bougies met veel massa electroden bestaan al lang. Volgens mij is de belangrijkste reden voor gebruik dat je reserve hebt bij vervuiling.
Onze R4 is niet bepaald en high performance motor en met een gewone sterke vonk moet hij het goed doen.
Vier electrodes vragen ook meer energie om vier sterke vonken te geven.
De vonk moet eerst de lucht ioniseren Daarvoor heb je relatief veel energie nodig. Daarna zakt de noodzakelijke spanning tot de helft.
Ik vraag me af hoe dat verloopt bij een conventionele ontsteking en een bougie met 4 massaelectroden, met name bij hoge toerentallen.
Ik denk dat als je erin gelooft je de motor merkbaar beter loopt. Het is zoiets als dat hij op ingestraalde benzine ook beter loopt.
Voor psychologen is de autoliefhebber danook een gewillig object.
Je R4 verdient toch gewoon deze bougies!!
Lijkt me iets voor een dubbel blind onderzoek of is dat in Spanje al gedaan Hanz?
vr gr Fons
p.s. 1
Ik kan me voorstellen als je en high performance electronische ontsteking hebt met een bobine per cilinder er wel een effect zal zijn
p.s.2
een dubbele bougie, gekoppeld aan een dubbele onafhankelijke onsteking bestaat ook al erg lang. In de jaren 30 haddden de vliegtuigmotoren dat al. Kan rustig een systeem uitvallen vlieg je gewoon door ipv zweven naar een noodveld.
Onze R4 is niet bepaald en high performance motor en met een gewone sterke vonk moet hij het goed doen.
Vier electrodes vragen ook meer energie om vier sterke vonken te geven.
De vonk moet eerst de lucht ioniseren Daarvoor heb je relatief veel energie nodig. Daarna zakt de noodzakelijke spanning tot de helft.
Ik vraag me af hoe dat verloopt bij een conventionele ontsteking en een bougie met 4 massaelectroden, met name bij hoge toerentallen.
Ik denk dat als je erin gelooft je de motor merkbaar beter loopt. Het is zoiets als dat hij op ingestraalde benzine ook beter loopt.
Voor psychologen is de autoliefhebber danook een gewillig object.
Je R4 verdient toch gewoon deze bougies!!
Lijkt me iets voor een dubbel blind onderzoek of is dat in Spanje al gedaan Hanz?
vr gr Fons
p.s. 1
Ik kan me voorstellen als je en high performance electronische ontsteking hebt met een bobine per cilinder er wel een effect zal zijn
p.s.2
een dubbele bougie, gekoppeld aan een dubbele onafhankelijke onsteking bestaat ook al erg lang. In de jaren 30 haddden de vliegtuigmotoren dat al. Kan rustig een systeem uitvallen vlieg je gewoon door ipv zweven naar een noodveld.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Nog een geloofskwestie:
Van mijn recent geopereerde Fourgonnette kwamen er 2 bougies los. Dat waren beide bougies met dubbele massa-elektrode. Ik geloof dus dat elektrodes met meer massa-elektrodes minder vast gaan zitten. Dat komt vermoedelijk omdat de vonk per ontsteking naar een willekeurige massa-elektrode overspringt, waardoor een geringe onbalans ontstaat in de elektromagnetische tegenkracht op de bougie, die de voor het losmaken onontbeerlijke microcracks in de koolafzetting reeds tijdens het gebruik veroorzaakt. Het moge a priori triviaal zijn dat er daarbij een oneven aantal massa-elektrodes wordt gebruikt, zodat er een an-orthogonaal krachtenspel optreedt. De keus voor een priemgetal ligt in deze het meest voor de hand, waarbij om productietechnische redenen drie electrodes een economische, en aldus bij de R4 passende keus kan zijn. Dit kan dus echt niet meer:
Van mijn recent geopereerde Fourgonnette kwamen er 2 bougies los. Dat waren beide bougies met dubbele massa-elektrode. Ik geloof dus dat elektrodes met meer massa-elektrodes minder vast gaan zitten. Dat komt vermoedelijk omdat de vonk per ontsteking naar een willekeurige massa-elektrode overspringt, waardoor een geringe onbalans ontstaat in de elektromagnetische tegenkracht op de bougie, die de voor het losmaken onontbeerlijke microcracks in de koolafzetting reeds tijdens het gebruik veroorzaakt. Het moge a priori triviaal zijn dat er daarbij een oneven aantal massa-elektrodes wordt gebruikt, zodat er een an-orthogonaal krachtenspel optreedt. De keus voor een priemgetal ligt in deze het meest voor de hand, waarbij om productietechnische redenen drie electrodes een economische, en aldus bij de R4 passende keus kan zijn. Dit kan dus echt niet meer:
an-orthogonaal krachtenspel
Ik denk dat je hier een serieus punt benoemt. Deze informatie is bij meer mensen bekend maar wordt vermoedelijk geheim gehouden door de garagemaffia, die hun inkomsten zien teruglopen als dit algemeen bekend wordt.Dat komt vermoedelijk omdat de vonk per ontsteking naar een willekeurige massa-elektrode overspringt, waardoor een geringe onbalans ontstaat in de elektromagnetische tegenkracht op de bougie, die de voor het losmaken onontbeerlijke microcracks in de koolafzetting reeds tijdens het gebruik veroorzaakt. Het moge a priori triviaal zijn dat er daarbij een oneven aantal massa-elektrodes wordt gebruikt, zodat er een an-orthogonaal krachtenspel optreedt.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Die dingen bestaan al 'eeuwen' . Bij vervuiling heb je er absoluut geen voordeel aan. Als één pootje door vervuiling contact maakt zal daar de stroom door gaan lopen dus die andere 3 gaan dan echt niet vonken hoor. Als je een grote vonkspanning hebt kan het natuurlijk wel wat extra's opleveren. (4 vonken tegelijk, hoewel of dat echt gebeurt........)
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Re: bougies met 4 electroden
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;