tips bij aanschaf lasapparaat?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

tips bij aanschaf lasapparaat?

Bericht: # 107033Bericht Barth »

Krijg net voor een prikkie (zegt de verkoper; 298 euro) een lasapparaat apparaat aangeboden. Het is een zo goed als nieuwe Co2 halfautomaat MIG MAG lasapparaat geschikt voor grote flessen met gratis 10L gasfles(zelf: dus ook voor kleine????). Ik ben nu nog niet zelf aan 't lassen, maar heb het wel ooit op school geleerd (MTS werktuigbouw). Dus misschien leuk om weer te beginnen. Waar moet ik bij aanschaf op letten?
Ik wil, na oefenen, natuurlijk zelf een beetje kunnen lassen aan m'n R4 (als nodig). Heeft iemand tips als min en max amperages e.d.
Of heeft iemand een betere aanbieding?
Helaas sinds kort R4 loos
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

lasapparaat

Bericht: # 107037Bericht RVIER »

- moet kunnen werken op 220 volt en een 16 ampere zekering
- er moet een grote rol draad op passen. Die zijn goedkoper
- liefst een euroslang aan het handvat

- gratis gasfles? of is het een huurfles. Een 10 l fles in eigendom kost volgens mij al 200 euro

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 107038Bericht hankleinjan.nl »

Ik heb er eentje van de Rustbuster aangeschaft, een ContiWeld apparaat met zo´n grote gasbel eraan. www.rustbuster.nl
Die apparaten die de Rustbuster verkoopt zijn prima en geschikt voor dun plaatwerk.

Han
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 107043Bericht G12 »

ik heb zelf een kemppi kempomat 1500 op 230 volt en geheel traploos verstelbaar met 0.6 mm draad.
Kost behoorlijk veel(kocht hem destijds voor inkoop prijs) maar last perfect. Verder een eigen fles(lage druk).

Eigenlijk is dit een professionele machine maar ik was het zat na alle lasproblemen met goedkope machines.

Kennis van me heeft een machine bij rustbuster weg, goed en fijne service.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 107051Bericht Le Car »

Ik heb ook de kemppi kempomat 1500 op 230 volt.(150A)
De mijne was nog te koop in 2002 voor 1600 euro als uitloopmodel.

wel veel geld maar last ,zoals g 12 al meld, 100x beter als mijn "goedkope" Concept van 180A.

Momenteel gaan er veel garagebedrijven op de fles.
Soms is daar wel iets te koop via veilingsites.

Mijn advies koop liever een goed of midelmatige machine gebruikt dan een goedkope nieuw.

http://servlas.nl

http://www.lorch.biz/

http://www.stvnet.nl
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Bedankt voor de reacties

Bericht: # 107068Bericht Barth »

Bedankt voor alle reacties, maar wat ik nog graag zou weten wat zijn goeie richt prijzen?
Helaas sinds kort R4 loos
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 107071Bericht GijSsie »

Voor duizend euro heb je een leuk setje voor 1500-2000 euro heb je een heel leuk setje :wink: .
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 107089Bericht brecht »

je hebt het zelf alover min-max emparages. Voor een R-4 die uitcnservenblik-dikte plaatmateriaal bestaat is een laag emparage juist belangrijk. 32 of liefst nog iets lager dacht ik. Maar de heren lasexperts mogen me daarin verbeteren.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107100Bericht roberto »

Bij de goedkope lasapparatuur is de transformator niet van koper maar van lichtmetaal legering en zal naar een tijd bezwijken als je er een koop moet je vooral kijken of ze gemaakt worden in eigen beheer dus niet ergens onderdelen gekocht inelkaar gezet en een mooie stikker er op geplakt, als er later wat mee is dan zal de garantie ook problematisch zijn,ze zullen je dan als het goed is een nieuwe geven maar de problemen zullen spoedig weer daar zijn een goede machine die hier wel aan voldoet is Metabo hier een link naar de 140 de 170 is zwaarder maar ook duurder
http://www.bosstools.nl/index.php?productID=292
wouter24
Berichten: 34
Lid geworden op: di nov 04, 2008 10:38 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht: # 107105Bericht wouter24 »

Nu we het toch over lassen hebben, hoe zijn de meningen over gevuld lasdraad, bijvoorbeeld volgend machientje:

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... asloos.htm

Ik ben een beginneling (heb wel eens gelast) maar ook gezien mijn budget, is er met een dergelijk apparaat een beetje goed te lassen, of is het "weg gegooid geld"? Ik ben erg benieuwd, want de vakantie komt eraan en wat is er dan leuker dan lassen :P
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 107106Bericht p304c »

ik heb een cebora bravo 155 en die werkt uitstekend, als je bij rustbuster op de site kijkt dan zie je dat het grote verschil ook de kosten van het lasdraad zijn. als je veel gaat lassen kan je net zo goed iets langer doorsparen voor een versie met gasfles want lasdraad gaat er toch wel redelijk vlot doorheen.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 107110Bericht G12 »

Goedkope lasapparaten zijn altijd opgebouwd met goedkopere onderdelen en dan kan er wel metabo op staan maar dat is volgens mij geen gerenomeerd lasapp. merk.
Maar aan de andere kant hoef je er ook niet elke dag 8 uur mee te lassen.
Meestal koop je wel waar naar geld, dus verwacht van een app. van 400,- geen top prestaties als de top zoals bv Kemppi 1600,- kost.
Let overigens wel op dat veel machines niet traploos zijn in te stellen en de duurdere wel(zoals mijn Kemppi) en dat is verrekte handig!
4 GTL 1992, 5 L 1984
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 107174Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb 10 jaar geleden een Telwin gekocht voor zoiets als 700 gulden. 4 standen. De laagste stand is theoretisch het best voor dunne plaat, maar in de praktijk heb ik geleerd dat het fijner gaat door kort te pulsen met een stapje hogere stroom.
Ik kan me goed voorstellen dat traploos regelbaar een hele vooruitgang is, maar ik heb geen ervaring met betere apparatuur. Ik ben er met dit ding in geslaagd om heel wat plaatjes en platen in R4-tjes gelast te krijgen dus wat dat betreft is het geen miskoop geweest.
Wat ik onlangs gemerkt heb: bij de hoogste stroom trekt hij de zekering in de meterkast om. Dat is vervelend, daar zou je bij aanschaf op kunnen letten.
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 107181Bericht G12 »

ik neem aan dat er een automaat in de meterkast zit, staat hier een b of c op? C is namelijk een tragere dan B.
Zelf heb ik de zaak aangepast en las nu achter 20 ampere d-patroon traag.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 107210Bericht Willem de Zwijger »

Ja, in mijn meterkast zit een b-stotz. Ik heb hem vervangen omdat ik dacht dat hij mischien kapot was, maar dat maakte niks uit.
Ik heb vervolgens zitten kijken of ik een c-stotz kon krijgen. Die dingen zijn weliswaar te koop maar dan moet de aansluitwaarde van het huis omhoog (en dat is prijzig) anders ben je illegaal bezig. Heb ik me laten vertellen. Ik geloof dat je dan in theorie de hoofdzekering onderuit zou kunnen trekken (?). Die 20 A is toch ook al meer dan normaal?
Is jouw 'patroon' een eenmalige stop of een automaat?
Collega's hebben me geadviseerd om er een zo lang moglijk verlengsnoer tussen te zetten om de startpiek zoveel mogelijk te dempen, ik heb nog niet getest of het daarmee net goed gaat.
Plaats reactie