Pagina 1 van 2

bokken tijdens optrekken

Geplaatst: wo jun 10, 2009 3:34 pm
door fidelio
Beste mensen,

Ik de topics over het bokken doorgelezen en wil graag even weten of jullie tot dezelfde conclusie komen als ik.

Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt :lol: ).

Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.

-ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
-Benzine filter is vervangen(was hoog nodig)
-Puntjes zijn gesteld
-bougies gechecked
-Als ik aan het vacuumslangetje zuig blijft het vacuum dus het membraam werkt ook nog.

Mijn conclusie is dat er, meest waarschijnlijk, onder de verdeler kap iets mis moet zijn met de vacuumvervroeger.

Delen jullie deze conclusie?

alvast bedankt

Geplaatst: wo jun 10, 2009 3:53 pm
door Mark4GTL
is je ontstekingstijdstip goed?

Geplaatst: wo jun 10, 2009 4:08 pm
door fidelio
Mark4GTL schreef:is je ontstekingstijdstip goed?
Die heb ik iets vroeger gezet zoals geopperd in een van de andere topics betreffende "bokken"

Geplaatst: wo jun 10, 2009 4:32 pm
door Mark4GTL
geeft de carburateur te veel of te weinig benzine? schroefje aan of losser draaien. (mengsel te rijk/te arm)

Geplaatst: wo jun 10, 2009 4:47 pm
door cees en jantine
condensator?
choke blijft hangen?

Re: bokken tijdens optrekken

Geplaatst: wo jun 10, 2009 6:33 pm
door Okido
fidelio schreef:Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt :lol: ).
Inderdaad op het moment dat de vacuumvervroeging zijn werk moet doen.
fidelio schreef:Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.
Op het moment dat deze dus niet meer vervroegt bij gedeeltelijk gas geven.
fidelio schreef:ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
Dat lijkt mij dus precies verkeerd om, je zou 'm eerder iets later moeten zetten.

Geplaatst: wo jun 10, 2009 6:46 pm
door fidelio
cees en jantine schreef:condensator?
choke blijft hangen?
Condensator ziet er goed uit, maar misschien toch maar even vervangen...

wat betreft de choke, als deze helemaal uitstaat loopt hij onregelmatig, met echt een heel klein beetje aan, loopt ie goed. Dus de choke blijft iets "hangen". Maar als ik de choke uitzet doet hij hetzelfde...

Re: bokken tijdens optrekken

Geplaatst: wo jun 10, 2009 6:47 pm
door fidelio
Okido schreef:
fidelio schreef:
fidelio schreef:ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
Dat lijkt mij dus precies verkeerd om, je zou 'm eerder iets later moeten zetten.
Mijn fout, heb ik gedaan, heb eigenlijk zelf beide geprobeerd en maakte geen verschil.

Geplaatst: wo jun 10, 2009 7:28 pm
door roberto
Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.

Geplaatst: wo jun 10, 2009 10:07 pm
door fidelio
roberto schreef:Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Ga ik morgen proberen

Geplaatst: di jun 16, 2009 11:26 am
door fidelio
roberto schreef:Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Heb dit vannochtend geprobeerd maar hij blijft bokken in een laag toerental (tijdens het optrekken)

Geplaatst: di jun 16, 2009 1:59 pm
door Tweety
Tja ik weet niet, je hebt eigenlijk zowat alles wel gedaan... nieuwe bougie kabels zou nog kunnen, evt. een keer wat carburateur reiniger bij de benzine gooien, dat zou ik eigenlijk eerst doen.. en misschien zuigt ie toch ergens valse lucht, maar dat klopt dan weer niet met die onverbrande benzine in de uitlaat, dat duidt eerder op een lekkende klep... of te wel.... Kleppen Stellen. alle draadjes nog 's langs lopen want het lijkt toch iets met de ontsteking te zijn, is alles goed afgeschermd, en bevestigd (zit er niet een moertje los ...) Je kan er natuurlijk ook gewoon een hele nieuwe m,otor in hangen :wink:

Geplaatst: di jun 16, 2009 3:56 pm
door roberto
Wat het nog kan zijn is de condensatorwat ik eigenkijk niet denk, dan heb je het electrische gedeelte gehad, dan zou het zoals Tweety al schreef het luchtmengsel zijn een lekke carburateur pakking of een lek spruitstuk pakking dit laatste is moeilijk met het bloote oog te zien probeer WD 40 op het spruitstuk te spuiten als de motor loopt mocht er dan verbetering zijn dan is de pakking lek.

Geplaatst: di jun 16, 2009 6:10 pm
door fidelio
Bedankt mannen! morgen weer een dag, Maar s beginnen met kleppen stellen denk ik. Al ik toch verwacht dat het iets met of het vacuumslangetje te maken heeft. Deze eenmaal los, dan loopt ie als een zonnetje.

Kunnen misschien de veertjes in de ontsteking verslappen of iets in die richting?

Bokken van de motor

Geplaatst: di jun 16, 2009 10:45 pm
door RVIER
enkele observaties tot nu toe


1. de motor loopt goed stationair --> met de kleppen zit het dan welk goed. Hij trekt dan ook geen valse lucht

2. tijdens het bokken is er onverbrand mengsel dat naverbrand-->ontsteking te laat of doorslag bv in de verdelerkap

3. als het vacuurmslangetje los lijkt het probleem opgelost-->tijdens het onheid staat de onsteking te vroeg.--> onsteking later zetten

2 en 3 lijken eeen beetje strijdig

heb je de verdelerkap, de rotor en kabels al gecontroleerd?

vr gr Fons