Fuseekogels voor vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Voor de keuring moet ik de onderste fuseekogels voor vervangen.
Na wat rondneuzen hier blijven wat vragen over:
Als de bevestiging in de draagarm geklonken is deze dan losboren/slijpen en door moeren/bouten vervangen??
Er wordt nogal gerept over een kogelbouttrekker. Heb ik die echt nodig of gaat het met olie geduld en zinvol geweld ook?
Als ik het spul toch uitelkaar haal dan ook gelijk rubbers o.i.d. vervangen?
Verdere tips zijn ook welkom. Ik heb al heel wat auto's gerepareerd. Dit wordt evenwel het eerste setje kogels.
Oh ja: Zit er eigenlijk verschil in de kogels boven of onder?
Na wat rondneuzen hier blijven wat vragen over:
Als de bevestiging in de draagarm geklonken is deze dan losboren/slijpen en door moeren/bouten vervangen??
Er wordt nogal gerept over een kogelbouttrekker. Heb ik die echt nodig of gaat het met olie geduld en zinvol geweld ook?
Als ik het spul toch uitelkaar haal dan ook gelijk rubbers o.i.d. vervangen?
Verdere tips zijn ook welkom. Ik heb al heel wat auto's gerepareerd. Dit wordt evenwel het eerste setje kogels.
Oh ja: Zit er eigenlijk verschil in de kogels boven of onder?
Ja, er zit verschil in de kogels boven en onder. Ik zou ze allemaal meteen vervangen.
Als ze geklonken zitten, de koppen kapot boren. Hiernaa de gaten vlak maken en opboren tot m5 (geharde boutjes zitten bij de kogels)Dan de hele handel monteren met kit ertussen en lekker afsmeren met een stroperig tectyl goedje. Klaar is kees.
Soms gaan die dingen na losboren nog steeds niet lekker los, dan gewoon de hamer hanteren.
Als ze geklonken zitten, de koppen kapot boren. Hiernaa de gaten vlak maken en opboren tot m5 (geharde boutjes zitten bij de kogels)Dan de hele handel monteren met kit ertussen en lekker afsmeren met een stroperig tectyl goedje. Klaar is kees.
Soms gaan die dingen na losboren nog steeds niet lekker los, dan gewoon de hamer hanteren.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Waarbij vermeldt wordt dat boven en onder inderdaad verschilt, maar dat links en rechts bij één van de twee ook nog eens verschilt. Je hebt dus drie verschillende kogels voor een 4. Ik geloof dat onder hetzelfde was voor L en R.
Buiten een grote hamer is een kogeltrekker toch wel prettig. Of je moet heel goed kunnen mikken als je het een beetje zat bent want je slaat een hele mooie deuk in je spatbord.
Buiten een grote hamer is een kogeltrekker toch wel prettig. Of je moet heel goed kunnen mikken als je het een beetje zat bent want je slaat een hele mooie deuk in je spatbord.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Persoonlijk vond ik zo'n schattig kogeltrekkertje (als ik me goed herinner voor iets in de orde van 10 Euro bij Brezan) een ware aanwinst: geen kans meer op verwoesting van schroefdraad omdat je hamer scheef op de kop terecht is gekomen, geeft zo'n fijn professioneel gevoel. En de kogels (en rubbertjes) hebben ze daar ook nog met zo'n groot boek waarin ze op te zoeken zijn zodat je met de goede spullen naar huis gaat.(in Amsterdam tenminste).
Het is gelukt!
De bovenste fuseekogels waren al eens vervangen en alleen de onderste dus maar ter hand genomen. Die zijn links en rechts inderdaad verschillend (bouwjaar'85, 280.000Km) en zitten VAST. Een hamer is niet gauw te groot en om een beetje een slag te kunnen maken heb ik aan een kant zelfs het hele fusee van de auto gehaald.
Vermeldenswaardig is ook dat je de onderste kogel er alleen uit krijgt als je eerst de drijfas verwijderd, dat je die dus EERST los moet draaien, dat je die er vervolgens alleen uitkrijgt als je het komplete fusee ruim kunt bewegen en dat daarvoor dus het bovenste fusee los zou moeten.
Dat heb ik niet gedaan. Eenvoudiger is het de bovenste arm van de auto los te maken en de kogel te laten zitten.
De tweede vervangen ging best vlot maar bij de eerst hebben we (in je eentje lukt ook niet alles) enorm zitten rommelen. De volgorde is echt belangrijk. Drijfas lossen (geen poelietrekker nodig maar de moer zit héél vast), onderste kogel lossen, bovenste draagarm losmaken, het geheel loswurmen en kogel "lostikken". Overigens wel oppassend de drijfas NIET uit de versnellingsbak te trekken!
"Monteren in omgekeerde volgorde". Aanhaalmoment voor alle onderdelen: Tot je handen zeer doen.
Om het hele fusee van de auto te halen moest ook nog de remklauw eraf en de stuuraskogel die ik gelukkig met een paar klappen los kon slaan.
Maar dank voor de tips! Het was lastig genoeg.
De bovenste fuseekogels waren al eens vervangen en alleen de onderste dus maar ter hand genomen. Die zijn links en rechts inderdaad verschillend (bouwjaar'85, 280.000Km) en zitten VAST. Een hamer is niet gauw te groot en om een beetje een slag te kunnen maken heb ik aan een kant zelfs het hele fusee van de auto gehaald.
Vermeldenswaardig is ook dat je de onderste kogel er alleen uit krijgt als je eerst de drijfas verwijderd, dat je die dus EERST los moet draaien, dat je die er vervolgens alleen uitkrijgt als je het komplete fusee ruim kunt bewegen en dat daarvoor dus het bovenste fusee los zou moeten.
Dat heb ik niet gedaan. Eenvoudiger is het de bovenste arm van de auto los te maken en de kogel te laten zitten.
De tweede vervangen ging best vlot maar bij de eerst hebben we (in je eentje lukt ook niet alles) enorm zitten rommelen. De volgorde is echt belangrijk. Drijfas lossen (geen poelietrekker nodig maar de moer zit héél vast), onderste kogel lossen, bovenste draagarm losmaken, het geheel loswurmen en kogel "lostikken". Overigens wel oppassend de drijfas NIET uit de versnellingsbak te trekken!
"Monteren in omgekeerde volgorde". Aanhaalmoment voor alle onderdelen: Tot je handen zeer doen.
Om het hele fusee van de auto te halen moest ook nog de remklauw eraf en de stuuraskogel die ik gelukkig met een paar klappen los kon slaan.
Maar dank voor de tips! Het was lastig genoeg.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Bij de meeste front aangedreven auto's ligt het differentieel in een oliebad dat leegloopt als je de steekasjes eruit trekt. Bij een 4 niet dus die kan je er zo uitsjorren.
Ik heb mijn kogels ook vervangen met een hamer omdat ik toen nog geen kogeltrekker had. Maar dat kan veel eenvoudiger: Je moet niet met je hamer op de schroefdraad tikken (wat dus alleen wil als je idd eerst de aandrijfas verwijdert) maar met een flinke hamer van opzij tegen het gietstuk waarin de kogel vastzit. Na een minuutje of wat flink tikken komt ie los door de trilling.
Als je de kogel niet wilt hergebruiken (da's meestal) kan je het gietstuk ook verwarmen met een soldeerbrander en daarna weer afkoelen met een flinke klets water. Een paar keer herhalen, 1 keer flinke tik geven en los is tie. Wel oppassen dat je het rubber om de aandrijfas niet verbrand.
Ik heb mijn kogels ook vervangen met een hamer omdat ik toen nog geen kogeltrekker had. Maar dat kan veel eenvoudiger: Je moet niet met je hamer op de schroefdraad tikken (wat dus alleen wil als je idd eerst de aandrijfas verwijdert) maar met een flinke hamer van opzij tegen het gietstuk waarin de kogel vastzit. Na een minuutje of wat flink tikken komt ie los door de trilling.
Als je de kogel niet wilt hergebruiken (da's meestal) kan je het gietstuk ook verwarmen met een soldeerbrander en daarna weer afkoelen met een flinke klets water. Een paar keer herhalen, 1 keer flinke tik geven en los is tie. Wel oppassen dat je het rubber om de aandrijfas niet verbrand.
Ook al zit de onderste fuseekogel helemaal los dan nog is hij er niet uit te wurmen zonder eerst de drijfas te verwijderen.
Die moet echt weg.
Ik wou die drijfas niet uit de versnellingsbak trekken omdat dat alleen maar meer werk geeft. Maar het is goed te horen dat je ze er zo weer in zou kunnen steken.
En ja.. Er is geen ontkennen meer aan: Ik ben geweldig! helemaal zonder kogelbouttrekker gedaan!
Die moet echt weg.
Ik wou die drijfas niet uit de versnellingsbak trekken omdat dat alleen maar meer werk geeft. Maar het is goed te horen dat je ze er zo weer in zou kunnen steken.
En ja.. Er is geen ontkennen meer aan: Ik ben geweldig! helemaal zonder kogelbouttrekker gedaan!
Nou zit ik even heel hard na te denken maar weet toch vrij zeker dat ik het gedaan heb zonder de as eruit te halen. Wellicht zit het verschil erin dat mijn kogels al met boutjes vastzaten aan de draagarm ipv met klinknagels.Op 2002-11-25 17:39, schreef Leo:
Ook al zit de onderste fuseekogel helemaal los dan nog is hij er niet uit te wurmen zonder eerst de drijfas te verwijderen.
Die moet echt weg.
Hoe dan ook: Gefeliciteerd met je prestatie en welkom bij de club der bikkels