contactpuntjes verlopen steeds

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

contactpuntjes verlopen steeds

Bericht: # 105140Bericht ronny »

al 2 keer achter elkaar in 2 dagen tijd sta ik langs de kant omdat de puntjes niet meer open gaan, daarvoor nooit problemen mee gehad :(

het is een magneti marelli ontsteking die je afsteld met een imbussleuteltje, de eerste keer een uur zoeken waarom die maar op 3 poten liep ,de tweede keer (30 km verder) vanochtend had ik het imbussleuteltje dus al in de hand voor de motorkap open was maar het zit me niet lekker.

voorzover ik weet kun je na het afstellen de boel niet vastdraaien, toch? heeft iemand anders dit ook al eens gehad?

Ik was zo blij met m'n marelli omdat je 'm kunt afstellen terwijl de motor loopt en je er een contacthoekmeter aan hebt hangen, dat begint nu langzaam weg te zakken geloof ik
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 105141Bericht cees en jantine »

dit had ik volgens mij ook met mijn originele blok.
volgens mij was toen iets afgebroken.(maar dat zie je heel slecht) van het gegoten frame.
heb er toen een nieuwe cassette besteld,

http://start.mijngrossier.nl/images/thu ... =750&jpg=1

30 euro volgens hbase.nl
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105143Bericht ronny »

gewoon alles vervangen dus
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 105144Bericht brecht »

na het stellen kan je zeker vastdraaien!

er zit een stelschroefje op die los moet om te kunnen stellen en dus ook weer vast om het niet te laten verlopen!

Een foto zou en hoop verduidelijken, maar die ga ik nu op mijn werk niet zoeken :-)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105145Bericht ronny »

@ brecht, cees of jantine hebben hierboven al een linkje naar een foto gezet,

maar wáár zit dat vastschroefschroefje dan ??? :o
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 105147Bericht brecht »

De rest was waarschijnlijk iets sneller met reageren :-)

Ik ken deze specifieke puntjes niet, maar ik gok dat het schroefje wat bij de "a" van all rights reserved het schroefje is waarmee je de puntjes bevestigd en borgt
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 105153Bericht roberto »

vet op het nokje gedaan? anders blijf je aan het stellen
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105247Bericht ronny »

Tja het lijkt erop dat die draak overwonnen gaat worden MAAR
die andere draak in de ontsteking heeft zich nog niet laten zien

gisteren oude puntjes eruit gehaald en daar was geen minnetje aan te ontdekken, het zag eruit zoals het eruit hoort te zien ( z.g.a.n.)
maar toch een nieuw contactpuntsetje erin,afstellen en toen....niets meer,niet starten ,helemaal dood

zoeken ,zoeken, dan ook maar nieuwe verdelerkap erop en rotor (je weet maar nooit ) en de binnenkant van de kap zag er niet zo fris meer uit.

nog niks ....2,5 uur later kom ik er dan eindelijk achter dat de verbinding tussen het hamertje van de puntjes en het draadje met stekkertje geen verbinding maakt, dus van 2 setjes 1 goeie gemaakt en toen deed ie het eindelijk weer, de vrouw kan naar d'r werk toe rijden.

blijft natuurlijk de vraag waarom die puntjes steeds verlopen, ik ben bang dat dit weer een leermoment gaat opleveren maar ik heb het voorlopig eigenlijk wel een beetje gehad met sleutelen maar er is me geen rust gegunt

word vervolgt......
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105307Bericht Willem de Zwijger »

Altijd fijn om weer ergens achter te komen...
Dat verlopen: veel meer dan 'misschien lag het aan het lossige contactje', 'het zit niet goed vast' en 'doe een beetje olie op de as daar waar het nokje erover glijdt' kan ik er ook niet op verzinnen.

Persoonlijk werd ik gek toen ik op een koude decemberdag puntjes moest verwisselen in zo'n van buiten verstelbare ontsteking, en ik in al mijn wijsheid meende dat de enige manier om de boel gemonteerd te krijgen lag in het inkorten van het veertje. Dat leidde na een wintersportreis waarbij ik net iets te vaak stilstond uiteindelijk tot de overgang naar een elektronische ontsteking. Of dat trouwens lag aan het veertje, of een overdaad aan vet die een wegenwachter op de as smeerde zal nooit meer duidelijk worden. Zie http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4694
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105380Bericht ronny »

willem, de ontsteking die jij bedoeld is toch anders, bij m'n marelli-ontsteking 'zweven' de puntjes op het asje met de nokjes. ze hangen er als het ware over de nokjes.
Het armpje van de vacuumvervroeger houdt het boeltje op z'n plek.
Als je de vervroeger loswipt kun je de puntjes ook helemaal ronddraaien in het huis om het asje heen(mits de draadjes los zijn natuurlijk)

en na een paar slechte nachten begin ik mijn probleem ( de draak)
te doorgronden, in de oude puntjes is het glijlagertje wat over de nokjesas zit, aan de binnenkant ingesleten.
dit heeft tot gevolg dat het draaiende asje af en toe de puntjes wat 'meeneemt' en dus de boel onbedoelt vervroegt/verlaat.
daardoor loopt ie stationair ook al een tijdje niet zo lekker.
en ik maar sleutelen aan m'n carburateur terwijl het probleem dus in m'n ontsteking zat. de boel was dus langzaam aan vast aan het lopen.

binnenkort dus weer maar eens de boel uit elkaar trekken en controleren of het asje ook slijtageplekken heeft.
wel al gekeken of ik het glijlagertje kan vervangen voor een rollagertje of naaldlager maar de maten zijn niet hoopgevend. Het asje is 8 mm en de buitenmaat van het glijlagertje 12,5 mm, niet echt een doorsneemaatvoering, dat word uitboren.
nu kost een nieuw setje 5 euro dus kan ik er nog eens eentje aan wagen.

al bij al weer een project erbij, het houdt nooit op lijkt het wel :-?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105387Bericht Willem de Zwijger »

Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'het glijlagertje wat over de nokjesas zit', maar zo lezen maakt het deel uit van een setje puntjes die je voor 5 Euro koopt. In dat geval zou ik nevernooit aan het boren gaan, het risiko om daarmee de mist in te gaan zou mij te groot zijn. Dan zou ik liever het gedeelte vervangen waar het asje bijhoort om alles weer in nieuwstaat te krijgen. Hoe lang zaten die oude puntjes erin?

En die nieuwe verdelerkap en rotor is heel verstandig, ik doe er uit voorzorg elk jaar een nieuwe set in, die koolstofstiftjes hebben nog wel eens problemen, blijven steken of slijten weg. Heb je er meteen ook nieuwe bougies en condensator in gedaan? Elektriek is foutenoorzaak nummer 1, dus daar loont het om extra liefde te geven.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105597Bericht ronny »

hé Willem, die 'oude' puntje zaten er een half jaar in, en met een Velleman ontsteking zagen ze er nog als nieuw uit.

Dat 'glijlagertje'zit precies in het midden van de foto die Cees in het begin van het topic heeft gezet.
In tegenstelling tot bijv. Ducellier-puntjes zit de grondplaat van deze puntjes niet vastgeschroefd aan het huis, maar zitten over de as geschoven die ook de puntjes bediend (doormiddel van de nokjes (vandaar 'nokjes-as'))
Doormiddel van een draadje met stekkertje worden ze elektrisch aan het huis verbonden,
Alléén de vacuumvervroeger houdt de puntjes op de juiste plek, voordeel is dat de vacuumvervroeger minder snel kapot kan gaan omdat de krachten erop nihiel zijn
(integenstelling tot Ducelier omdat daar de vacuumvervroeger flink aan de boel moet trekken om te vervroegen als alles een beetje droog begint te worden)
Nadeel is dat de ontsteking wat onrustiger word omdat alles nog directer op elkaar reageert.


Het gedonder onder de kap is trouwens opgelost inmiddels:
speling op het wormwiel wat de ontsteekklok aandrijft was een oorzaak
interne lekkage in de carburateur ( houder hoofdsproeier zat 'los')
te slappe/verbogen veertjes op de puntjes ter hoogte van waar de vacuumvervroeger vast zit deden de boel ook geen goed
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Plaats reactie