Lekkende accu TL

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Lekkende accu TL

Bericht: # 104585Bericht unger »

Vorige week een keiharde TL uit 1979 gescoord afkomstig uit Belgie en door de eigenaar destijds hiernaar(Zuid Afrika) toe gereden.
Het laat zich raden dat de ophangeing wat revisie nodig heeft :lol:
Ik heb haar al wel aan de praat maar tot mijn grote schrik begon te accu zuur te spugen,De accuplaat was al ernstig verrot dus waarschijnlijk was dit probleem al een tijdje aan de gang.
Alternator is tiptop,accu is gloednieuw en voor zover ik weet zitten alle kabels goed.Alleen is de zwarte draad(die met dat blokje op de alternator) verrot.
De spanningsregelaar(los op het schutbord) lijkt in orde maarrrr de lokale autoelectricien verzekerde mij dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn.
Is zo'n regelaar autospecifiek ? of kan ik er ook een ander tegenaan plakken.
R4 Onderdelen zijn hier niet verkrijgbaar,helaas
Alvast bedankt voor de moeite!
Jeroen Unger
Pretoria
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 104590Bericht Rik »

heb geen antwoord op je vraag maar wel leuk om te lezen dat een belgisch 4tje in Z-afrika komt! rijden er daar meer?
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 104592Bericht brecht »

als je accu zuur spuugt lijkt me dat het probleem... :D

Start ie met een nieuwe accu nog niet? dat moet niet aan de spanningsregelaar liggen. Als je spanningsregelaar niet goed is laad je accu niet goed op, die moet je dus wel vervangen, maar hij zal er heus wel mee starten als je accu vol is.

Een spanningsregelaar is niet helemaal autospecifiek, maar zal wel aan de specifieke eisen van je auto moeten voldoen. Zomaar een willekeurig er op plakken kan dus niet.

Als ie met een neiuwe accu niet start zoou ik eerst kijken naar de circel contactslot/startrelais/startmotor.
Wat gebeurd er als je start? hoor je wel een "klik"? zo nee: startrelais kapot of niet/niet goed aangesloten zo ja: draait dan de startmotor wel? enz enz

Een leuke puzzel, langzaam dingen uitsluiten totdat je weet wat het dan wèl is.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 104604Bericht R4F6GTX Automaat »

brecht schreef:...

Start ie met een nieuwe accu nog niet? .....

Een leuke puzzel, langzaam dingen uitsluiten totdat je weet wat het dan wèl is.
Hij zegt toch helemaal niet dat ie niet start?

als je allemaal dingen op gaat noemen wat niet aan de orde is krijg je inderdaad een flinke puzzel.. :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Bericht: # 104607Bericht unger »

De motor loopt als een naaimasjientje.
Het probleem is dat de nieuwe accu overladen wordt en dan gaat ie spugen(zó op die mooie harde stalen balkjes :cry: ).
Ik heb die regelaar open gemaakt maar ik kon er niks ernstigs aan zien
Nee Rik veel rijden er hier niet rond dus dat maakt het onderdelen probleem wat groter.
Wat hier wel veel rijdt zijn r5jes dus dat maakt het onderdelen zoeken dan weer wat kleiner.
10 jaar geleden heb ik een tijdje in Zimbabwe gewoond en daar als eerste auto(ooit) een r4 gehad,ook keihard,het klimaat hier is wat zachter voor de 4.In Zimbabwe reden er toen heel veel rond vooral als taxi en dan helemaal afgeragd:fantastisch!
Anyhoo ik hoop dat er nog een freak :lol: is die een antwoord heeft op mijn probleem,we zullen wel zien.
Thanx.
Jeroen
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 104610Bericht roberto »

Heb je er een Alternator op zitten of een dynamo, een alternator heeft meestal zelf de regelaar aan boord een dynamo heeft een aparte regelaar.
Tip: maak een paar foto's van de problemen dan hebben wij er beter zicht op en wellicht kunnen wij je helpen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 104618Bericht Hanz »

Als de nieuwe accu overladen wordt dan is dus de spanningsregelaar kapot (want die hoort ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt).
Ze worden regelmatig aangeboden op ebay (vooral in Frankrijk, zoek dus op trefwoord 'regulateur renault'.
Als je een fotootje kan plaatsen van wat er nu in zit dan kan ik in mijn onderdelenboek wel even kijken wat het bestelnummer van Renault is (die worden op ebay namelijk wel genoemd).
Heb je een 845cc TL of 954cc? Een foto van de motor is ook wel handig (of in ieder geval het identificatieplaatje aan de rechterkant, links onder de verdeler).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

storingzoekboom laadsysteem

Bericht: # 104622Bericht RVIER »

hierbij fotos van de zoekboom bij problemen aan het laadsysteem uit het boek van regie Renault

kun je vaststellen of de regelaar werkelijk defect is!


http://img504.imageshack.us/img504/5881/img2495um2.jpg
http://img504.imageshack.us/img504/5038/img2496te2.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/2225/img2497tx6.jpg

http://img61.imageshack.us/my.php?image=img2498ke4.jpg

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: storingzoekboom laadsysteem

Bericht: # 104623Bericht Hanz »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

laatste link werkt niet
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

blz c-56

Bericht: # 104627Bericht RVIER »

Afbeelding
Afbeelding

hierbij blz 4

vr gr Fons

ps ik kan ook en scan maken en die mailen
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 104632Bericht jbeekmann »

Heb je al eens spanning gemeten bij draaiende motor?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Bericht: # 104633Bericht r4f8 »

jbeekmann schreef:Heb je al eens spanning gemeten bij draaiende motor?
wel even beschermende kleding aandoen ivm spugende accu 8)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 104635Bericht Tweety »

Ja eh... zet er in godsnaam snel een regelaar tussen die het vermogen van de dynamo/alternator aan kan.... straks is alles stuk! als ie zuur spuugt is ie stuk hoef je niet te meten... straks is je bobine ook nog stuk... (hoewel die kan wel wat hebben) hoe dan ook een te zware regelaar is geen probleem... een te kleine wel...
veel succes...
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Bericht: # 104672Bericht unger »

Okay,genoeg info voor nu lijkt mij zo.
Doormeten met draaiende motor is een probleempje op dit moment,aangezien het een lege boel is onder de motorkap.
Ik kwam nog wat anders tegen maar daar begin ik maar een nieuw topic over.
Ik heb een bestellings-emailtje gestuurd naar het magazijn voor onder andere een spanningsregelaar,en ik hoop dat ze verzenden na vooruitbetaling want voorlopig kom ik niet in Nederland.
En inderdaad Tweety,ik laat de motor niet meer lopen(tzt) zonder degelijke regelaar.
Thanks guys!
Jeroen.
Plaats reactie