voorwiellagers

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11442Bericht Willem de Zwijger »

Hebben ze me bij de APK even fijntjes gewezen op teveel speling in de voorwiellagers. De garagist suggereerde nog hoopvol dat je speling eruit zou kunnen draaien door de wielmoer aan te halen maar daar had ik al weinig goed gevoel over. Terecht, naar ik zojuist merkte. Dus: andere lagers. Ik had nog een stel liggen (met Fl 89 op het doosje) en kocht bij Brezan nu nog een set voor ....26 Euro. Wie zei er ook weer dat het leven duurder is geworden door de Euro ? Affijn, ik zit nu even voor de keus: zelf aan beginnen of uitbesteden (ik neig naar het laatste gezien de koude donkere avonden). Maar toch ben ik benieuwd: is dit zelf te doen ? Heb je een pers nodig ? Waar haal je zo'n ding ? Zijn er trucs ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11443Bericht Goof »

hoe het voor zit weet ik niet percies, maar ik heb zelf pas de achterwiellagers vervangen en dat is een heel gekloot, dat kan ik je wel vertellen. De hel remmerij moet eraf en zo en je hebt minimaal een poelietrekker nodig om de oude eruit te krijgen. Ook zul je de buitenschalen die in je fusee geperst zitten eruit moeten halen en ook dat is niet echt makkelijk.
Als je zelf handig bent dan kun je het proberen, lukt het niet, dan is er nog niks aan de hand, want dan kost het alleen 12 euro per set.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11449Bericht Ron »

Aan de voorkant moet je ze gewoon kunnen verstellen. Ik weet niet meer bij welke auto het was (TL of L, trommelremmen in ieder geval), maar dat ging reuze makkelijk. Voordat je gaat lopen draaien moet je eerst de splitpen en het fixeerdopje verwijderen, of heb je die niet gezien? Waffoor remmen hebbie?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11460Bericht Willem de Zwijger »

Ja, ik heb ook een keer een achterwielllager vervangen (op een mmoie zomerdag), en dat was een groot geklooi, toen heb ik het oude lager met de haakse slijper eruit gefrot, en besloten dat ik ooit een mooie poelitrekker voor dit doel ga aanschaffen (daar is het nog niet van gekomen). Het fijne van de achterwiellagers is dat je ze kan nastellen(konisch). De voorwiellagers zijn gewoon rechte kogellagers dus aannaaien van de wielmoer helpt niet. Ik heb trouwens schijfremmen voor en trommeltjes achter (1985).
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11475Bericht Folkert »

Als je geen fatsoenlijke pers hebt: niet aan beginnen voor...
(overigens is mijn mening dat het degelijk aannaaien van de steekasmoer (geen wielmoer) best een beetje kan helpen (die houdt de lagers bij elkaar) en zou maar zo het proberen waard kunnen zijn...)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11481Bericht Willem de Zwijger »

Nou, de nieuwe wiellagers zijn erop gezet door deskundige Hindoes die ook gelijk de APK geregeld hebben, dus ik kan er weer even tegen. Ik ga trouwens toch eens kijken of er zo'n persje te organiseren valt voor de volgende lagers.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11485Bericht Ron »

Deskundige Hindoes....:lol:
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11494Bericht Folkert »

Maakt nix uit. Het klinkt alsof hij het voor weinig gefixt heeft!!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 11499Bericht jbeekmann »

handig! waar wonen/werken die Hindoes van jouw?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11502Bericht Goof »

india? :lol:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11508Bericht Willem de Zwijger »

Genoemde Hindoes zijn de heren van autobedrijf Gopal te Diemen. Ze wilden de door mij meegebrachte lagers monteren, dat lukt ook niet overal. Ik heb bij Kwik Fit eens geprobeerd of ik meegebrachte remschoenen gemonteerd kon krijgen maar dat lukte dus niet, iets als 'strijdig met beleid' of zo.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11545Bericht Ron »

Dat beleid is nogal strak daar. Daarmee al gauw strijdig.
Plaats reactie