En langzaam verder maar weer.
In het afgelopen jaar is er wel weer een aantal zaken gebeurd maar vlot gaat het niet.
Tussen alle andere bezigheden door ben ik bezig geweest om alle onderdelen van de carroserie netjes te plaatsen en uit te lijnen.
Als je alles aardig in lijn wil hebben kan je daar behoorlijk in verdwalen met een Renault 4.
De replica voor-spatborden passen uiteraard niet meteen helemaal zoals de originele.
Als daarbij dan ook nog de binnenschermen voorzien zijn van nieuwe bovenste lasranden dan kan je al gauw een millimeter of twee kwijt zijn.
De bedoeling was toch om alles weer netjes uitgelijnd te krijgen waardoor de motorkap ook netjes op de juiste hoogte en gelijk aan de spatborden in het slot valt.
De plaatwerker/spuiter die de carrosserie voor mij heeft afgemaakt is zo netjes te werk gegaan dat ik natuurlijk niet zelf de boel mag verprutsen.
Zo kom je dan tot de ontdekking dat in het verleden iemand waarschijnlijk al eens de driehoek bij de bestuurdersdeur opnieuw heeft geplaatst waardoor daar ook al enige afwijking aanwezig is.
Dat is heel lastig als het replica-spatbord ook al niet op de mm nauwkeurig gemaakt is.
De boog in de wielkast sloot dus voor geen meter aan op de straal van de carrosserie en de kitnaad liep daardoor ook niet netjes parallel.
Om dat aan beide zijden goed te krijgen zitten er toch ook alweer een hoop avondjes denk- en plaatwerk in.
Het eindresultaat is uiteindelijk wel zo dat de beide voorspatborden nu wel netjes aansluiten op de carrosserie en ook de naden tussen de spatborden en de motorkap acceptabel recht zijn.
Daarna was het de beurt aan de achterdeur met girafon.
Ook daar zit, doordat het onderste scharnier opnieuw geplaatst is en ook de achterste balk van de laadvloer er opnieuw in gezet is, wat verloop in.
Maar met wat gericht van de scharnieren van de deur en de girafon zijn de lijnen voor het zicht weer acceptabel.
Als het goed is moet het bovenste scharnier van de achterdeur los te halen zijn zodat de deur te richten is maar in dit geval lijkt het of iemand in het verleden dat scharnier definitief aan de deur heeft bevestigd.
Ik heb er in ieder geval geen beweging in gekregen en heb daarom de scharnieren aan de carrosserie maar met grof geschut iets in de juist richting gebogen.
Het vervolg van het project laat even op zich wachten, de spuiter heeft niet eerder tijd dan eind juli.
Dat geeft mij de tijd om de dozen met onderdelen te doorzoeken.
Toen ik de auto kocht had iemand er een 1100 motor in gezet met schijfremmen maar die zat er origineel niet in.
Ik heb er ondertussen een 845 motor ingeplaatst en al een eeuwigheid geleden trommelremmen bij Harry gekocht en er in gebouwd.
Daarbij wil ik er het tweede type dashboard in zetten i.p.v. het laatste type omdat ik dat gewoon mooier vind.
Dit levert nu wat kopzorgen op.
Van Han heb ik al enige tijd geleden een kabelboom en een dashboard geregeld maar dat vergt enige aanpassingen.
Ik heb mijn onderdelen dozen doorzocht en geinventariseerd en hou nu toch een aantal vragen over.
Ik zoek het afdichtingsrubber die de doorgang van de handrem door het schutbord afdicht.
Ik ben de juiste veer kwijt die zorgt dat de handremhendel netjes in de juiste stand blijft staan. Daarbij komt dat ik geen goed beeld meer heb waaraan die veer bevestigd zit bij de motor.
De kabelboom vanuit het schutbord naar voren, kan iemand mij foto's bezorgen hoe die loopt bij dit type motor. Dit ook i.v.m. de lengte van de kabels van het achteruitrijlicht.
De zekeringkast moet bij dit dashboard en deze kabelboom in het motorcompartiment komen maar de juiste plaats weet ik niet helemaal want ik denk dat de bevestigingsgaten hiervoor niet in het schutbord zitten.
Wat is de plaats waar de spanningsregelaar bevestigd zit? Ik kan even geen plaats bedenken en vinden op foto's die ook nog klopt met hoe de kabelboom er momenteel uitziet.
Ik weet waar de bobine komt (denk ik) en ik vermoed dat de spanningsregelaar daar toch ook in de buurt hoort te zitten.
Ik zoek nog een goeie accubak die bij deze motor hoort, de accubak die ik nu heb is voor een 1100 motor en kan ik niet plaatsen i.v.m. de Radiator die nu niet meer helemaal vooraan zit.
Als iemand mij nog wat verder kan helpen met foto's van de diverse situaties dan kan ik de komende tijd mij weer concentreren op het voorbereidende werk.
Hopelijk doet de spuiter dan in de zomer zijn werk, kan ik in het najaar lekker de boel afmaken en kan de auto na de winter naar de APK en de weg weer op.