driehoekjes lassen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Roestige exemplaren zover mogelijk weggeslepen daarna kaal gemaakt en in de owatrol gezet. Daarna het stuk met de hamer op maat geklopt gelijmt en het bovenste stukje de aaanluiting met tin vol laten vloeien en daarna flink geschaafd en geverfd vrijwel niets van te zien! Stuk sneller dan lassen en op een zaterdag ochtend buiten te doen aan beide kanten
Project rodeo6b schiet op.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Mijn foto's zijn ontwikkeld. Ik hoop dat ze niet te veel kB zijn.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 21:50 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 21:51 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 22:02 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 22:03 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 21:50 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 21:51 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 22:02 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-13 22:03 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Dank je Erik voor je compliment. Ja, toen ik dit deed was ik de vertinningstechnologie nog niet de baas. Inmiddels heb ik bij Rustbuster van die smeertin gekocht, en heb ik mijn eerste werkstuk (rot stuk bumper in mijn GTL)ermee gedaan, en daar was ik erg van onder de indruk. Sindsdien kijk ik overal of ik er geen smeertin tegenaan zou kunnen gooien. Hier zit dus polyester plamuur op. Aan de andere kant had er eerst nog Sikaflex op zitten, van die naden kit, die is wel overspuitbaar, maar kreeg ik niet mooi glad. Daar heb ik toen ook polyesterplamuur op gedaan. Nou ja, als het gaat scheuren brand ik de boel schoon en ga ik alsnog vertinnen.
In feite gebruik je tin als plamuur, Dat heeft bepaalde voordelen, maar het is vrij duur en je moet even de techniek onder de knie krijgen. Om naden zoals deze dicht te maken is het wel ideaal, maar om deuken op te vullen lijkt polyesterplamuur met toch nog steeds de betere oplossing, eventueel met glasvezels erin. Uiteraar moet je wel voor een goede hechting zorgen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Nee vertinnen is heel makkelijk. Alleen dekunst is het schaven van het tin! en bij een deuk is dit zeer goed te doen Je doet de auto in de kantelbrug of legt hem op de kant of takelt hem scheef Wat maar mogelijk is. Deukt zoveel mogelijk uit en vertint het nu ga je met lange halen schaven en daarna een groot oppervlak schuren tweede derde meer en resultaat gelijk verzekerd. Alleen Tin is redelijk duur. Maar Da Goof jij kunt het zeker als ik al je foto's zo zie.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Zoals gezegd, het is eigenlijk plamuren met metaal. De truc is dat het niet gebeurt met 'normale'80/20 (=tin/lood verhouding) maar met 25/75, oftewel lood met een kwart tin. Dit heeft een langer smelttraject waardoor het minder snel van vast naar vloeibaar gaat, het heeft een soort brei als tussen fase. En dat stelt je in staat om het als plamuur te gebruiken. Je koopt het in dikke staven zie Rustbuster.nl of zo.Op 2003-12-16 15:48, schreef Jan-San:
Vertinne??? Is dat op het nieuwe laswerk een laag tin aanbrengeng tegen het roesten? Of hoe moet ik dat zien? En hoe werkt dat dan? Waar koop je dat en is het zo'n goed spul?
Wie kan mij enige info hierover verschaffen? Willem? Bijvoorbaat dank.
Daarvoor smeer je er een sappie op waarin ook tin zit, zodat je je oppervalk voor vertint. Ik heb het gedaan op een horizontaal stuk, wat fijn is want dan loopt de boel niet zo snel weg als je het te heet hebt gemaakt en het dus vloeibaar is geworden. Ik had de indruk dat als je het echt in de vingers zou hebben, dat je dan ook op horizontale stukken zou moeten kunnen werken, maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. UIt de mail van Erik te lezen is dat niet zo makkelijk, want hij gooit de auto op z'n kant. Iemand met verticale tin-ervaringen ?
Ja Willem ik gooi het op zijn kant maar het zou in theorie best megelijk zijn horizontaal vertinnnen. Maar dan word het voor mij te specialistisch. Wat betreft zo'n "scheur" die jij voor handen had dat kun je gewoon horizontaal doen blijft het wel in zitten. Maar een deuk is ovaal en het vloeid dan makkelijker weg.
Erik
Erik
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Heel goeie vraag. Ik begon dit avontuur 2 jjar geleden toen iemand mij vertelde dat het met een elektrische bout kon, die heb ik toen besteld (500 Watt), en een diepe teleurstelling maakte zich van mij meester want het lukte voor geen meter. S39 gebruikte ik toen als vloeimiddel, en ik probeerde het tussen naden te krijgen op de hoeken van de laadvloer van een F6.
Vervolgens was ik bij meneer rustbuster die zei: gewoon een brander natuurlijk, hij had nog nooit gehoord dat iemand het met een bout kon. Inmiddels heb ik wel mensen gesproken die zeggen dat 'men' het vroeger met een gloeiende bout deed, maar zelf kan ik het niet. Met de brander maak je eerst het werkstuk lekker warm, en daarna zou een beetje lokaal warmte moeteen toevoeren om niet alles weer vloeibaar te krijgen.
En bang voor in de fik vliegen ben ik ook al lang niet meer.
Vervolgens was ik bij meneer rustbuster die zei: gewoon een brander natuurlijk, hij had nog nooit gehoord dat iemand het met een bout kon. Inmiddels heb ik wel mensen gesproken die zeggen dat 'men' het vroeger met een gloeiende bout deed, maar zelf kan ik het niet. Met de brander maak je eerst het werkstuk lekker warm, en daarna zou een beetje lokaal warmte moeteen toevoeren om niet alles weer vloeibaar te krijgen.
En bang voor in de fik vliegen ben ik ook al lang niet meer.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
By the way, het is niet alleen de 'plamuur' functie, maar het kruipt ook tussen spleetjes en kiertjes, die daardoor ontoegankelijk zijn voor water (voor als je dubbellaags dingen hebt). Dat vullen van de kieren geeft ook sterkte, ik heb me laten vertellen dat schaatsen ook gepuntlast + gesoldeerd worden, het glijijzer in die wat dikkere ronde dinges zeg maar.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Er is mij verteld dat je geen S-39 mag gebruiken omdat dit een of andere reactie maakt waar de verf dan weer niet op hecht of het was een andere belangrijke reden. Er is ander spul voor maar dat weet ik niet meer.
Zoek dat effe uit voor je begint, lijkt me.
Zoek dat effe uit voor je begint, lijkt me.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"