Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154219Bericht Tweety »

Ik ben 't in principe met fons eens, de symptome duiden erop dat de onsteking verkeerd om zit heb ik bij m'n R16 een keer gedaan en dat zag er wel net zo uit. 180" gedraait, ik hoor ook aan je stem dat je het echt niet meer weet, d'r moet denk ik gewoon iemand langskomen die het wel weet... waar zit je ?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154220Bericht Tweety »

Werkendam is voor mij een beetje ver, maar nu vermoed ik eigenlijk een combinatie van 2 dingen waarvan de ontsteking d'r 1-tje is, is de aarde goed, ? maakt ie niet toch ergens sluiting ? want dan kan je condensator nog zo goed zijn, maar dan maakt dat allemaal niet uit. "t blijft lastig want je hebt bijna alles al een keer gecheckt natuurlijk. Had je de draad tussen de bobine en de onsteking al vervangen (dacht 't wel zag er goed uit geloof ik) meet 'm door ! geen weerstand in de draad, en geen kortsluiting met de massa. en leg een draad tussen de aarde van de condensator en ontsteking (als die er niet is, maar ook dan meet die door !) en verder denk ik dat ie een tikkie aan de rijke kant staat eventueel omdat de stationairsproeier geen peut krijgt, maar dat kanaaltje dat krijg je dan echt niet schoon (als het al lang genoeg is) probeer na het elctriek werk bij onvoldoende resultaat een andere carb (zet desnoods de hoofdsproeier wel over van deze naar die..) en ga wat meditatie doen en dingen waarvan je zeker weet dat 't wel lukt enzo, geloof me sinds ik electronica als hobby heb weet ik precies hoe dit soort dingen voelen, bij helpt googlen dan ontzettend. Weet je bv. waarom UTP kabel in gedraaide paren zit ? :D
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154221Bericht Tweety »

O Ja zag ik goed dat je de peut rechtsteeks uit de fles de carb in laat lopen dmv de zwaartekracht ? zet er ook gewoon een branbstofpomp tussen joh. 't is geen motorfiets ...!! ik denk dat 't zo wel ok is hoor, maar 't zou toch lullig wezen als ie hoger in de toeren gewoon te weinig brandstof in de vlotterkamer heeft... :roll:
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154222Bericht deutz »

Die fles met benzine op deze manier is voldoende toevoer! er zijn meerdere motorconstructie,s die zo voorzien worden van brandstof.
Maar een slechte massa bij de verdeler/condensator is wel aannemelijk.
Wel neem ik aan dat de bougiekabels goed zitten.
In mijn ogen blijft de condensator verdacht!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154240Bericht RVIER »

@Fons, ik heb de kabels inderdaad al eens omgedraaid. Resultaat was beroerder lopen.
Vandaag heb ik heel systematisch de complete werking gecontroleerd. Dwz. kleppendeksel open, boegies los, rondtornen tot de inlaatklep van cilinder 1 sluit, door boegiegat voelen of zuiger bovenin zit, check positie rotor, boegiekabel volgen of deze naar de juiste cilinder loopt. En dat voor alle cilinders, respectievelijk 1,3,4,2. (De slinger kwam goed van pas). Gelijk ontstekingstijdstip en klepspeling nog eens controleren. Er is echt geen speld tussen te krijgen.
, rondtornen tot de inlaatklep van cilinder 1 sluit, door boegiegat voelen of zuiger bovenin zit, check positie rotor, boegiekabel volgen of deze naar de juiste cilinder loopt.
en welke bougie moet dan volgens jouw vonken?

Je weet zeker dat je in de goede draairichting hebt getornd?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Roest
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 10:13 pm

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154241Bericht Roest »

en welke bougie moet dan volgens jouw vonken?

Je weet zeker dat je in de goede draairichting hebt getornd?

vr gr Fons

Hi Fons,

Ja hoor, de slinger werkt maar 1 kant op. (Weer een voordeel van de slinger :D ) De andere kant draait tie los, om gebroken polsen en andere lichamelijke ongemakken te voorkomen.
Na inlaatslag komt arbeidslag en daartussen moet er ergens een knal komen, dus als cilinder 1 net voor het BDP staat, na de inlaatslag, moet de rotor naar de boegiekabel wijzen de naar cilinder 1 gaat. ..Toch, of zie ik iets heel essentieels over het hoofd?

Groet,
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154242Bericht RVIER »

@ Roest

tornen: OK

Code: Selecteer alles

Na inlaatslag komt arbeidslag en daartussen moet er ergens een knal komen, dus als cilinder 1 net voor het BDP staat, na de inlaatslag, moet de rotor naar de boegiekabel wijzen de naar cilinder 1 gaat. ..Toch, of zie ik iets heel essentieels over het hoofd?
als de inlaatklep sluit (de zuiger staat dan onderin!) volgt de compressieslag (zuiger naar boven) dan vonk , dan arbeidsslag (zuiger weer naar beneden) en daarna uitlaatslag waarbij het uitlaatgas wordt uitgedreven door de omhoog lopende zuiger. Je hebt dus twee volledige omwentelingen nodig voor een arbeidslag. De verdeler maakt slechts een omwenteling

Als je nu helemaal zeker wilt zijn dat het goed gaat torn je de motor zonder bougies totdat zuiger 1 (vliegwielzijde) in het bovenste dode punt staat en de uitlaat en inlaatklep gesloten zijn. De tuimelaars hebben hier de klepspeling. Je weet nu zeker dat dit het punt is waar de vonk moet komen. Immers als de bougie erin gezeten had was het mengsel nu gecomprimeerd. zorg nu dat de rotor naar bougie nr 1 wijst! zo loop je alle cilinders even langs.
Dan moet hij vervolgens goed lopen!

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154250Bericht Okido »

Roest schreef:
en welke bougie moet dan volgens jouw vonken?

Je weet zeker dat je in de goede draairichting hebt getornd?

vr gr Fons

Hi Fons,

Ja hoor, de slinger werkt maar 1 kant op. (Weer een voordeel van de slinger :D ) De andere kant draait tie los, om gebroken polsen en andere lichamelijke ongemakken te voorkomen.
Na inlaatslag komt arbeidslag en daartussen moet er ergens een knal komen, dus als cilinder 1 net voor het BDP staat, na de inlaatslag, moet de rotor naar de boegiekabel wijzen de naar cilinder 1 gaat. ..Toch, of zie ik iets heel essentieels over het hoofd?

Groet,
Alleen even voor de volledigheid. De slinger draait de kant op van de motor. Dat is dus de andere kant op als de stroomverdeler. Draait de motor rechtsom, dan is de volgorde bougiekabels linksom.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154286Bericht deutz »

Tjonge jonge, wat moeilijk allemaal!!
Als je even start met de verdelerkap eraf zie je welke kant de rotor op draait.
Zal Roest denk ik wel gecontroleerd hebben, en anders doet ie dat alsnog. (oioi)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154289Bericht R4F6GTX Automaat »

Gaan de plannen van naar Dakar rijden met dit ding nog door? k hoop dat je het vertrouwen erin terug krijgt... Ikzelf had allerlei wilde plannen met die Goelette van mij, Schotland, Zweden... de vorige eigenaar is er mee naar Kroatië geweest, meerdere keren; maar hij staat nu al een tijdje stil vanwege de koppelingsbediening. Ik kan er zo niet mee rijden. Als ik het veranderd krijg is het een leuk ding om in de buurt mee rond te kachelen maar lange reizen zie ik niet meer zitten... en als ik het niet veranderd krijg gaat ie er uit!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
lordje
Berichten: 684
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154349Bericht lordje »

Tweety had het over een verstopte uitlaat.Ik heb daar ooit eens een verhaal over gehoord, waarbij een gedeelte van het binnenwerk was losgeroest en de uitlaat verstopte. Proberen kan geen kwaad dacht ik zo. Groeten Lordje
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154353Bericht Tweety »

Inderdaad, komt bij 2-takten heel vaak voor maar dan door verbrande 2-takt olie, maar zoals jij 't beschijft kan, en de symptomen kloppen ongeveer, ik vermoed eerder een verstopte stationair sproeier, maar 't gaat bij diagnoses om het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154363Bericht deutz »

Ik zie geen reactie.s meer van Roest, Goelette loopt?
Of Goelette dood?
Misschien moet ik wel een keer naar Werkendam...............!? :roll:
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154369Bericht Tweety »

't is vandaag zondag, of we horen vanavond wat of hij slaat een weekje over... kan ook, ontspanning en hij heeft nu weer zo veel te doen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154479Bericht RVIER »

@
Ik wordt eigenlijk ook wel benieuwd :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie