Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133165Bericht harbourseal »

Dag Zwergje,
Ik heb even een Quote uit het topic van een jaar geleden geplukt Schakelproblemen heet dit.
Daarin staan ook de Quotes op dit topic met daarin 2x aan jou gericht het antwoord op jouw zelfde vraag. Dit voor de duidelijkheid.
harbourseal schreef: Gelukkig had Lordje nog een versnellingsbak uit een oer R5 liggen.
Die kon ik overnemen van hem.

Die moest nog wel even van de 1400 cc motor afgehaald worden en omgebouwd omdat het kopplingshuis voor vloerschakeling was.

Dus koppelingshuis er af en wisselen versnellingsbakdeksel eraf en wisselen. Toen bleek ook dat de tandwielen ernstig beschadigt waren, en een as krom.

Toen het grote moment de motor en versnellingsbak weer aan elkaar zetten. @#$^&$# Past niet.
Na het nagemeten te hebben bleek de prisee-as net iets te lang. Prisee uit de oude bak gehaald en overgezet naar de nieuwe, nog meer tijd weg helaas.
harbourseal schreef:Dag Jan de Man,

Een jaar geleden heb ik een versnellingsbak uit een R5 in mijn F6 gemonteerd. Dit was origineel ook een vloergeschakelde versnellingsbak.

Voor de ombouw hebben we het deksel van de oude F6 bak op de R5 bak gezet. En het koppelingshuis en de prisee-as overgezet van de F6 bak.

Het koppelingshuis van de R5 is 1 cm langer dan die van de R5 het zal dan ook niet meer passen in de R4.

Aanpassingen aan de voorbalk kun je goed zien op de engelse R4 site.

Succes met je ombouw.
harbourseal schreef:idd is de prise as van een oer 5 net als het koppelingshuis 1 cm langer dan hetzelfde van een r4.

groet, Robert
harbourseal schreef: En ja je kunt ongestraft de prisee-as en koppelingshuis vervangen. Het past gewoon zonder complicaties.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133174Bericht zwergje »

Beste Robert,

Of prise as en koppelingshuis van r5 bak 1 cm langer zijn dan die van de r4 bak, en of as en huis van de r4 bak zonder probs op de r5 bak passen, dat zijn twee verschillende dingen, ook al gaan beide over bakken.

Ook hebben we het hier over een r5 bak met 5 versnellingen, en betrof jouw bak-swap bij Lordje dacht ik een r5 bak met vier versnellingen, toch?

Ben je nu met mij eens, dat ik deze vragen niet eerder gesteld heb, zoals je schreef?
Dat wil ik nog graag even van je weten (kan ook via de PB).
Mocht dit geneuzel daarna nog verder doorkabbelen, stel ik voor, dat via de PB te doen, om onze mede forumgenoten te sparen.....lets get back on topic :D !
harbourseal schreef: Het koppelingshuis van de R5 is 1 cm langer dan die van de R5 het zal dan ook niet meer passen in de R4.
Dit zal een schrijffoutje van je zijn, je bedoelt natuurlijk 'dan die van de r4'.

groet, Serge :wink:
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133176Bericht harbourseal »

Ik trek mij terug,
Sorry Serge begrijpend lezen is ook niet jouw ding. Veel succes met je ombouw.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133194Bericht zwergje »

Heel fijn, want ik kan dat belerende, neerbuigende toontje van jouw missen als kiespijn (moon) .

Ik stel inderdaad veel vragen, (lijkt me ook de juiste plek), maar niet dezelfde.

Wel jammer dat je afsluit met opnieuw een denigrerende opmerking ipv correctie.

beterschap (roos)
Laatst gewijzigd door zwergje op za jan 21, 2012 1:43 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133202Bericht Bertje »

RVIER stelde voor motor en bak iets meer richting schutbord te plaatsen en de bak dan direct aan de voorbalk te schroeven, dus zonder een rubber buffer ertussen. Gaat dit zich op den duur niet wreken in de vorm van metaalmoeheid doordat er bij gasgeven of schakelen geen buffer is dat het koppel opvangt?

Of snap ik gewoon niet over welke twee platen met koker (versteviging) hij het had die dit (deels) opvangen? Zelf dacht ik dat je misschien in rubber gevatte bussen de de voorbalk kun zetten zodat je alsnog wat rubber hebt om klappen op te vangen, maar dan niet rubber dat ruimte kost in de lengte.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133204Bericht zwergje »

Als ik RVIER goed begrepen heb, komt het rubber aan de andere kant van de voorste chassisbalk, de voorkant, waardoor er nu ruimte is voor de iets langere 5 bak, vooral als je, via de motorsteunen, het hele zaakje ongeveer 15 mm naar achteren kan manupuleren.
Via een stevige U vorm wordt het rubber dan onder de voorste chassisbalk langs aan de 5 bak vast gemaakt.
Bak zit dan niet direct, maar toch via het rubber aan de voorste chassisbalk vast.
Dat dan misschien eerder trekkrachten dan stootkrachten te verduren krijgt?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133212Bericht RVIER »

Bertje toch, dit stelde ik niet voor
RVIER stelde voor motor en bak iets meer richting schutbord te plaatsen en de bak dan direct aan de voorbalk te schroeven, dus zonder een rubber buffer ertussen. Gaat dit zich op den duur niet wreken in de vorm van metaalmoeheid doordat er bij gasgeven of schakelen geen buffer is dat het koppel opvangt?
.

Ik stelde dus voor om ruimte te maken voor de langere 5-bak door het motorrubber inplaats van voorop de bak, voorop de balk te plaatsen en een hulpconstructie te maken die de rubber weer met de bak verbindt! Zwergje had dat goed.
Die hulpconstructie is een U bestaande uit twee platen die respectievelijk aan de voorzijde van het rubber en aan de voorzijde van de bak worden gebout. Daartussen zit een koker gelast met een dikte van (ruber+balk+enige ruimnte). Die U moet dus de voorbalk "onderbruggen"
Mogelijk gaat de moterkap dan niet meer open maar dat zien we dan wel.

Als het goed is, is mijn huidige project per 1 maart gereed en kan ik me weer eens op de inbouw van een 343-blok met een 5-bak richten met de bovengenoemde construtie. Als het functioneert komt het mijn WEB-shop :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133213Bericht Bertje »

Bertje schreef: Of snap ik gewoon niet over welke twee platen met koker (versteviging) hij het had die dit (deels) opvangen?
Inderdaad niet dus, dus daarom maar gevraagd. Nu begrijp ik het wel, maar ik vind de oplossing van onze engelse vrienden toch eleganter. Neemt niet weg dat ik tzt graag eens bij je op de koffie kom, Fons!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133233Bericht RVIER »

@Bertje

Ik suggereerde de derde niet omdat hij mooier is maar omdat hij het chassis orgineel laat. Ik ben met je eens dat de verbouwde voorbalk van de engelsman, mits goed uitgevoerd, mooier is.

koffie staat klaar.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133234Bericht zwergje »

Je vraagt je af of ze er nog over zouden kunnen vallen, bij APK of RDW, zo'n aangepaste voorbalk.
Vandaag tijdens het vervangen van de koppakking van mijn spaanse f6 eens gekeken.
Heb het idee dat de motorkap wel open kan, met zo'n 'onderbrugging'.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Bericht: # 133242Bericht Tweety »

Voor de APK geldt zit het vast dan is het goed, maar zo'n keurmeester wil soms geen risico nemen omdat die niet weet waar 't bij zo'n steekproef dan weer vanaf hangt... in principe, mocht de motorsteun toch afbreken is dat geen gigantisch probleem voor de veiligheid in eerste instantie... meestal zijn dan echter wel je aandrijfassen krom... en das jammer....
Plaats reactie