Ombouw naar AT, nu GTT setup

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 93327Bericht 4TL »

heb je al na de carter ontluchting gekeken?
Clio '98
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 93334Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, klepgeleiders. Maar ik had een tweede kop en heb die erop gezet en nu is het goed. Geen oliegebruik.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 93736Bericht cees en jantine »

Hallo weer
ik heb inmiddels de cilinderkop eraf gehaald.
en ik had in ieder geval geen lekke koppakking.
de kop ziet er nog goed uit en de er zijn geen krassen/sporen op de cilinderwanden te zien.
ook geen gesmolten zuigers ofzo.
dus naar alle waarschijnlijkheid zijn het toch de klepgeleiders/seals.

de turbo heeft aardig wat speling, maar ik heb geen echte lekkage kunnen ontdekken. maar hij is wel aan een revisie toe.

de tik in mijn blok was denk ik toch kromme stoterstangen. ik bekeek er zaterdag eentje en die was behoorlijk krom..
tijd voor nieuwe dus.

heeft iemand een idee waar die te halen zijn??
heeft meneer renault die nog voor de hoofdprijs?? of heeft iemand nog een ander adresje?

ik houdt jullie op de hoogte,

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 93788Bericht cees en jantine »

the story continues...
Het wordt waarschijnlijk een complete revisie.. :(
De voeringen zijn aan hun einde..een spiegel is er niets bij zegmaar.
je kunt zelf de tweede zuigerveer zien zitten op de cilinderwand.

dus als het dan moet, dan maar gelijk goed.
Toen ik het blok in de r4 hing heb ik er niets aan gedaan en zo erin gehangen. dus dit is het risico zegmaar.

De turbo is dus niet best meer en moet een revisie.

Aan de cilinderkop moet het een en ander versleuteld worden, nieuwe geleiders e.d.

ik heb zelf het vermoeden dat een overvloed aan benzine wat in de cilinders is gelopen de oorzaak is voor deze schade(ivm te krappe retour), maar zeker weten doe je het toch niet.

helaas moet het een en ander maar even wachten, op het moment is hier geen geld voor, want ik ga eerst in januari nog naar folrida voor een vakantie.. :wink: heel vervelend.

ik hoop dat ik het een een ander via mijn werk kan bestellen. daar krijgen we meestal 50% korting op onderdelen bij havam.

helaas maar waar voorlopig zal de r4 niet rijden... (sip)
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 96493Bericht cees en jantine »

Nog niets aan het motorblok gedaan...tijd en een vakantie naar de USA kwamen tussen door.

Wel heb ik geinformeerd naar de lagers in de R4 fusees en de AT fusees.
Volgens onze lager leverancies zijn de lagers verschillend, wat dus betekend dat het niet uitwisselbaar is en de naven van de R4 niet in de lagers van de AT passen..

Of weet iemand beter?

Ik ga dus waarschijnlijk pasplaten maken om de AT klauwen op de R4 fusees te monteren.

Wie weet er of de AT klauwen werken met de R4 hoofdrem cilinder?? of is het wijzer om een AT hoofdremcilinder te pakken?
volgens mij is de slag van de AT cilinder namelij groter dan die van de R4?

Groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 96901Bericht cees en jantine »

gisteren even onderdelen besteld voor het reviseren van mijn motortje.
4
Cilinders
021WN23 **

1
Set flenslagers
AEW2158 STD

1
Set hoofdlagers
AEM5342 STD

4
Sets zuigerveren
08-335600-00 **

1
Koppakking-set
PH6041

8
Klepsteelrubbers
JZ0034

1
Carter-set
EF731

1
Keerring 30x42x8 LD
JA1686

8
Klepgeleiders (gietijzer)
VAG50758 **
dit zijn de onderdelen voor diegene die het willen weten.
Ik kan ze gelukkig voor(in verhouding weinig) geld kopen via mijn werk.
ik ben er even vanuit gegaan dat mijn zuigers nog goed zijn.

Dus binnenkort toch maar weer sleutelen 8)

Ik wil ook gelijk kijken of ik:

De AT remklauwen kan monteren.
Een tandje verlagen aan de voorkant.maar heeft geen haast
Mijn benzine tank maken, andere retour aanbrengen en weer een vlotter monteren in de tank. dat is toch wel makkelijk..
Achterstabi er weer op maken.

Ik zal wel foto's maken van het een en ander en hier posten.

Groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 96916Bericht Daan »

zozo! flinke plannen...!!

Over die remmen, had je er ooit al iets aan gedaan of niet? Heb wel eens een topic op clubcinq geplaatst over verschillen tussen super5 (GTX GTT) en oer 5 (schijven, klauwen etc..) maar geen responds..

Weet je of het uberhaupt past, klauwen van een AT op Fusee r4?? En is het verschil daadwerkelijk veel groter? Stond me bij dat op onderdelen sites ik met zoken naar schijven r5 Alpine dezelfde kreeg als voor r4 GTL... :S

Of is je advies, zolang je niet over de 100pk gaat, zijn r4 GTL remmen voldoende...

Heb je trouwens een rembekrachtiger er tussen?? Michiel (Jan-san) wel, maar vraag me af of het echt uitmaakt. Kan ook gewoon wat harder trappen.. ;) of reageerd ie daardoor wel wat sneller/strakker??
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 97010Bericht cees en jantine »

heeft iemand voor mij een liefst digitale kopie van het werkplaats handboek voor de AT?? of wil iemand dit voor mij inscannen?

alleen het gedeelte over het motorblok is ook goed.

Ik ga natuurlijk aan het reviseren beginnen van mijn motor. maar zonder de juiste gegevens kom ik ook niet ver...

Iemand?

Alvast bedankt.

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 97921Bericht cees en jantine »

even een kleine update,

Gisterenavond weer eens iets gedaan.
ik wilde "even" de waterpomp van de cilinderkop afhalen...nou dat is sneller gezegd dan gedaan.
wat zat dat ding vastgerot zeg.
na een hoop gevloek en getier en na het ding kapot geslepen en in stukken gehakt te hebben ging hij er toch af..
nu steken er nog een paar draadeindjes uit. maar ok

ik ga de kop wegbrengen om nieuwe geleiders te laten persen en de klepzittingen te laten slijpen.
wellicht dat de kop ook nog iets gevlakt moet worden.
ik wilde dit in eerste instantie zelf doen, maar zie hier toch vanaf, want er hangt toch wel heel veel van de cilinderkop af. en dan is de motor dadelijk nieuw en de kop niet goed..en dat is ook niet logisch.

het onderblok heb ik gisteren ook schoongemaakt met ontvetter op mijn werk, dat scheelt weer vieze vingers.
dus hier kan ik nu ook aan beginnen.

mijn richtdatum om alles weer rijdend te hebben is het voorjaars evenement, daar wil ik zaterdags langs komen.
dat wordt wel doorwerken denk ik, maar moet te doen zijn.

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 97923Bericht jbeekmann »

Dat van die waterpomp klinkt bekend! Ik heb eens een uur of twee op de pomp van 'Carioca' staan inslaan voordat ie eraf was! Er gaat aluminiumoxide in de schacht zitten waar het draadeind doorheen loopt en dat gaat dus vastzitten! Je draait eerst bijna overal de kop af en vervolgens kan je gaan bikken... Gelukkig moet die pomp er meestal af omdat ie kapot is, want na zo'n operatie is ie zeker niet meer bruikbaar!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97925Bericht Willem de Zwijger »

Ik ken het ook. En dan de vraag: hoe krijg je de tapeindjes eruit? Het best is als er er nog een lekker stukje materiaal opzit, dan kun je er een plaatje overheen doen met een gaatje erin, dat vastlassen, en proberen te draaien. Breekt de boel dan weer af dan uitboren. En dan vooral niet kleiner gaan dan 3 mm want dan is er grote kans dat je het afgebroken boortje eruit moet slijpen met een proxon of dremel stftje. Is de draad bij al dit fijne handwerk flink beschadigd dan kun je van die fijne helicoil setjes kopen met een tapje, en dan komt alles toch nog weer goed...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 97927Bericht jbeekmann »

Ik geloof dat ik die stukkies er wel uitkreeg met een griptang. De wrijving van de waterpomp is immers weg. Alleen de kop zelf nog.
Heetstoken en dat stukkie met wat ijs koelen werkt waarschijnlijk ook.
En uiteraard een flinke dosis WD-40 en wat geduld!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97928Bericht R4F6GTX Automaat »

En dan bij het monteren van de nieuwe bouten wat kopervet aan doen.... (of grafietvet)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 97942Bericht cees en jantine »

heeft iemand een idee hoe de distributie tandwielen er het beste afgehaald kunnen worden?? gewoon met een poelietrekker?

ik krijg namelijk de krukas er nog niet uit omdat deze nog met de ketting vastzit..

alvast bedankt

cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97943Bericht R4F6GTX Automaat »

Gewoonlijk met een kleine 3-poot poelietrekker door de 3 gaten, niet buiten op de tanden. Heeft niet veel nodig om los te komen (als het goed is)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie