gepiep onder de motorkap

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 37814Bericht jbeekmann »

waterpomp?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
W111
Berichten: 116
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 2:00 am
Locatie: Weert

Bericht: # 37837Bericht W111 »

Ik denk dat lagertje van het poeliewieltje waar je de V-snaar mee strakker kan zetten.
Toppunt van arrogantie ? ..... Denken dat je op mij lijkt.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 37864Bericht Rodeo-6 »

Handrem vergeten, los te doen.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 38182Bericht Rodeo-6 »

Op 2004-05-24 09:57, schreef paulien:
wie het raadt krijgt een foto van mijn auto, gesigneerd!!!! woensdag weet ik meer!
groeten van paulien
Het is nu al donderdag Paulien, wie heeft nu de foto gewonnen en wat was het ??
>> Doe mij maar een DAF <<
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 38313Bericht ms.dageraad »

heb jij dan een auto die kan signeren paulien?
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Bericht: # 87622Bericht Rik H. »

Even een oud onderwerp nieuw leven inblazen. Ik heb namelijk precies hetzelfde gepiep onder dezelfde omstandigheden als Paulien hierboven beschrijft. De complete koppeling is vervangen, de dynamo heeft nieuwe lagers, V-snaren nieuw en goed op spanning en ik zie nergens een vogelnestje. Nog steeds gepiep. Nu lees ik dat het lager van de spanner van de V-snaar versleten kan zijn. Om die uit te kunnen sluiten wil ik dat lagertje graag vervangen. Maar waar kan ik deze kopen?
Hoop dat dit het is. Volgende verdachte is namelijk de waterpomp... :(

Enne, of Paulien na bijna 3 jaar de oplossing hier nog even kan melden...als die er is.

groeten Rik
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 87624Bericht Roel van Pinxten »

Het lager van die spanner heb ik laatst vervangen. Gewoon oude eruit getikt en daarmee naar de autohandel gegaan. Die hadden zo een nieuwe passende.

Eruit tikken gaat makkelijk met een dop en wat olie.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 87640Bericht jbeekmann »

en ook de beter gesorteerde ijzerwarenhandel hebben lagers op voorraad.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Bericht: # 87650Bericht Rik H. »

Zo, mijn viertje is weer piepvrij. Het was dus inderdaad de spanner van de V-snaar die aan het piepen was. Ik had nog een spanner in m'n andere viertje dus die heb ik daar even van geleend. Kan ik in ieder geval rijden. Volgende week ga ik eens op pad naar de automaterialenzaak voor een nieuw lagertje.

Gelukkig dus geen kapotte waterpomp :P

Maarre toch nog een vraag. In de Kluwer staat dat je de riemen (waterpomp en dynamo) 3-5mm moet kunnen indrukken. Lijkt me nogal strak. Zeker als de motor warm is staat het nog strakker. Dan slijten je lagers toch sneller dan nodig? 1cm indrukken lijkt me strak zat. Ik let er op dat ie net niet slipt getest bij verschillende toerentallen. Dan net ietsje strakker en het is volgens mij klaar. Iemand nog andere ideeën hierover?

groeten Rik
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

spanning V-snaar en lagerbelasting

Bericht: # 87651Bericht RVIER »

@Rik

Volgens mij is er zolang als je de v-snaar nog kunt indrukken (bij stilstaande motor) geen sprake van lagerbelastingen. De snaar is immers vrijwel niet (trek-)elastisch. De trekkoorden in de snaar zijn buitengewoon stug, anders zou je geen behoorlijk vermogen kunnen overbrengen. Er ontstaan pas lagerkrachten als je vermogen gaat overbrengen.

Er is overigens altijd enige slip (2-3%) dat is het gevolg van de krachtoverbrenging van de pullyflanken naar de riem. Daarom glimmen de binnenkanten van de pully en de zijkanten van de riem altijd.

Ps In de spanrol pas een gewoon kogellager 6202, kies voor een dubbzijdige afdichting.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie