gepiep onder de motorkap
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Even een oud onderwerp nieuw leven inblazen. Ik heb namelijk precies hetzelfde gepiep onder dezelfde omstandigheden als Paulien hierboven beschrijft. De complete koppeling is vervangen, de dynamo heeft nieuwe lagers, V-snaren nieuw en goed op spanning en ik zie nergens een vogelnestje. Nog steeds gepiep. Nu lees ik dat het lager van de spanner van de V-snaar versleten kan zijn. Om die uit te kunnen sluiten wil ik dat lagertje graag vervangen. Maar waar kan ik deze kopen?
Hoop dat dit het is. Volgende verdachte is namelijk de waterpomp...
Enne, of Paulien na bijna 3 jaar de oplossing hier nog even kan melden...als die er is.
groeten Rik
Hoop dat dit het is. Volgende verdachte is namelijk de waterpomp...
Enne, of Paulien na bijna 3 jaar de oplossing hier nog even kan melden...als die er is.
groeten Rik
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
Zo, mijn viertje is weer piepvrij. Het was dus inderdaad de spanner van de V-snaar die aan het piepen was. Ik had nog een spanner in m'n andere viertje dus die heb ik daar even van geleend. Kan ik in ieder geval rijden. Volgende week ga ik eens op pad naar de automaterialenzaak voor een nieuw lagertje.
Gelukkig dus geen kapotte waterpomp
Maarre toch nog een vraag. In de Kluwer staat dat je de riemen (waterpomp en dynamo) 3-5mm moet kunnen indrukken. Lijkt me nogal strak. Zeker als de motor warm is staat het nog strakker. Dan slijten je lagers toch sneller dan nodig? 1cm indrukken lijkt me strak zat. Ik let er op dat ie net niet slipt getest bij verschillende toerentallen. Dan net ietsje strakker en het is volgens mij klaar. Iemand nog andere ideeën hierover?
groeten Rik
Gelukkig dus geen kapotte waterpomp
Maarre toch nog een vraag. In de Kluwer staat dat je de riemen (waterpomp en dynamo) 3-5mm moet kunnen indrukken. Lijkt me nogal strak. Zeker als de motor warm is staat het nog strakker. Dan slijten je lagers toch sneller dan nodig? 1cm indrukken lijkt me strak zat. Ik let er op dat ie net niet slipt getest bij verschillende toerentallen. Dan net ietsje strakker en het is volgens mij klaar. Iemand nog andere ideeën hierover?
groeten Rik
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
spanning V-snaar en lagerbelasting
@Rik
Volgens mij is er zolang als je de v-snaar nog kunt indrukken (bij stilstaande motor) geen sprake van lagerbelastingen. De snaar is immers vrijwel niet (trek-)elastisch. De trekkoorden in de snaar zijn buitengewoon stug, anders zou je geen behoorlijk vermogen kunnen overbrengen. Er ontstaan pas lagerkrachten als je vermogen gaat overbrengen.
Er is overigens altijd enige slip (2-3%) dat is het gevolg van de krachtoverbrenging van de pullyflanken naar de riem. Daarom glimmen de binnenkanten van de pully en de zijkanten van de riem altijd.
Ps In de spanrol pas een gewoon kogellager 6202, kies voor een dubbzijdige afdichting.
vr gr Fons
Volgens mij is er zolang als je de v-snaar nog kunt indrukken (bij stilstaande motor) geen sprake van lagerbelastingen. De snaar is immers vrijwel niet (trek-)elastisch. De trekkoorden in de snaar zijn buitengewoon stug, anders zou je geen behoorlijk vermogen kunnen overbrengen. Er ontstaan pas lagerkrachten als je vermogen gaat overbrengen.
Er is overigens altijd enige slip (2-3%) dat is het gevolg van de krachtoverbrenging van de pullyflanken naar de riem. Daarom glimmen de binnenkanten van de pully en de zijkanten van de riem altijd.
Ps In de spanrol pas een gewoon kogellager 6202, kies voor een dubbzijdige afdichting.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)