Schuim in radiator.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Kopje inderdaad geploft.
Ik had ook al bedacht dat het eiglijk alleen in de kop kop zitten.
De koppakking was compleet vergaan.
Hij dichte alleen de oliezijde goed af waardoor in geen water in mij olie kon vinden.
Er zaten behoorlijk diepe putten in de kop thv de koelwatermantel.
Even kop naar revisiebedrijf gebracht en laten vlakken.Niet omdat de kop mogelijk krom was maar vanwege de putten in de kop.
Kop zit er inmiddels weer op.
Vandaag afmonteren en kleppen stellen en weer gaan....
Ik had ook al bedacht dat het eiglijk alleen in de kop kop zitten.
De koppakking was compleet vergaan.
Hij dichte alleen de oliezijde goed af waardoor in geen water in mij olie kon vinden.
Er zaten behoorlijk diepe putten in de kop thv de koelwatermantel.
Even kop naar revisiebedrijf gebracht en laten vlakken.Niet omdat de kop mogelijk krom was maar vanwege de putten in de kop.
Kop zit er inmiddels weer op.
Vandaag afmonteren en kleppen stellen en weer gaan....
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
Cylinderkop vlakken kost mij netto ex-btw 20 euro. Daarvoor kan ik niet met schuurpapier etcetera gaan klooien met dubieus resultaat als gevolg. Netjes machinaal vlakken haalt mooi de ingeslagen putjes weg en de kop is gegarandeerd vlak. Op de R4 koppies zit genoeg vlees om een aardige kromming goed recht te krijgen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Dat brengt mij trouwens op het volgende: heeft dat vlakken nog invloed op de compressie ? Ik heb zelf zitten denken of je niet het omgekeerde zou kunnen doen, een plaat ertussen of zo, om de compressie te verlagen. Daarmee zou ik ook 95 kunnen tanken in de GTL, daar moet echt 98 in want horen en zien vergaat je van het gepingel.
Zwijger,
In dat verhaal zit wat in.
Bij het vlakken halen ze er maximaal iets van een halve mm af.
Vervolgens moet je officeel tegen het pingelen 0,5 mm dikkere pakking monteren.
Dit is mijnziens echter puur een papieren oplossing. Die halve mm merk je met de moderne brandstoffen echt niet.
Alles vandaag weer in elkaar gezet en gelijk goed lopen gelukkig.
Het was wel laat (01.00) geworden.
Morgen kop natrekken en weer klaar.
Aleen mag ik morgen mijn startmotor van de R5gtt vervangen.
Van het huis dat in/boven de krans zit is een compleet stuk uitgebroken.Dit lag onderin mijn inspectieluikje.
Willem heb jij dit ook niet recent gehad of was het iemand anders?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-05-15 01:24 ]</font>
In dat verhaal zit wat in.
Bij het vlakken halen ze er maximaal iets van een halve mm af.
Vervolgens moet je officeel tegen het pingelen 0,5 mm dikkere pakking monteren.
Dit is mijnziens echter puur een papieren oplossing. Die halve mm merk je met de moderne brandstoffen echt niet.
Alles vandaag weer in elkaar gezet en gelijk goed lopen gelukkig.
Het was wel laat (01.00) geworden.
Morgen kop natrekken en weer klaar.
Aleen mag ik morgen mijn startmotor van de R5gtt vervangen.
Van het huis dat in/boven de krans zit is een compleet stuk uitgebroken.Dit lag onderin mijn inspectieluikje.
Willem heb jij dit ook niet recent gehad of was het iemand anders?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-05-15 01:24 ]</font>
Ik had na vlakken duidelijk meer pit met m'n 845. Pingelen geen last. Standaard pakking. En zuinig!Op 2004-05-14 16:06, schreef Willem de Zwijger:
Dat brengt mij trouwens op het volgende: heeft dat vlakken nog invloed op de compressie ? Ik heb zelf zitten denken of je niet het omgekeerde zou kunnen doen, een plaat ertussen of zo, om de compressie te verlagen. Daarmee zou ik ook 95 kunnen tanken in de GTL, daar moet echt 98 in want horen en zien vergaat je van het gepingel.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Dat klinkt bekend
Vorige zomer nog, ergens bij Tiznit op aandringen van m'n vriendin een monteur opgezocht. "Meneer kunt u eens kijken waarom de motor zo inhoud en stottert bij het optrekken?" "Pas de problème monsieur, c'est le gasoil marocain..."
BTW wij zijn onlangs ook overgeschakeld op 95 in onze GTL en tot nu toe geen last van pingelen, en die heeft toch wel een compressie van 10 of 10,5 ofzo...
Vorige zomer nog, ergens bij Tiznit op aandringen van m'n vriendin een monteur opgezocht. "Meneer kunt u eens kijken waarom de motor zo inhoud en stottert bij het optrekken?" "Pas de problème monsieur, c'est le gasoil marocain..."
BTW wij zijn onlangs ook overgeschakeld op 95 in onze GTL en tot nu toe geen last van pingelen, en die heeft toch wel een compressie van 10 of 10,5 ofzo...
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
ehmz, ff d'r was iets terug iemand die zei dat er geen de dop van het expansievat de druk van het systeem af moet halen. dit is echter niet waar.
De R4 Was de eerste auto ter wereld met een gesloten koelsysteem, waarbij het er juist om gaat dat de druk NIET van het systeem wordt gehaald. de motor mag in werkelijkheid ook iets heter worden dan 100 graden celsius juist door dit feit. (want onder verhoogd druk ligt het kookpunt van water ook hoger)
De R4 Was de eerste auto ter wereld met een gesloten koelsysteem, waarbij het er juist om gaat dat de druk NIET van het systeem wordt gehaald. de motor mag in werkelijkheid ook iets heter worden dan 100 graden celsius juist door dit feit. (want onder verhoogd druk ligt het kookpunt van water ook hoger)
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
en een ander verhaal, waneer je de kop van de motor haalt, ALTIJD VLAKKEN! het kost niet zoveel, en het kan een gigantische bak gezeur voorkomen.
en nog iets iedereen die de cilinderkop d'r afhaalt. even een tip : "slijp de kleppen ook gelijk even je bent nu toch al zover.) Eerst met fijne pasta proberen, en kijken of de randen en de zetels mooi matgrijs worden. zo niet, eerst ff met grove pasta slijpen tot de randen matgrijs worden (en de zetel en de klep) en daarna met fijne pasta naslijpen.
als je kleppen slijpt, ALTIJD MET EEN ZUIGNAPJE!!! en dan heenen weer draaiende bewegingen maken
een kwartslag draaien en weer heen en weer enz. net zo lang tot de randen mooi mat grijs zijn.
NOOIT IN DE BOORMACHINE ZETTEN!!! Want dan trek je groeven over de volle ronding van de klep en de zetel met als resultaat dat de klep in bedrijf scheef in de zetel valt en open blijf staan. en lekt (klote compressie)(
voor verdere vragen stuur maar een mailtje
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cyclofrene op 2004-05-19 13:23 ]</font>
en nog iets iedereen die de cilinderkop d'r afhaalt. even een tip : "slijp de kleppen ook gelijk even je bent nu toch al zover.) Eerst met fijne pasta proberen, en kijken of de randen en de zetels mooi matgrijs worden. zo niet, eerst ff met grove pasta slijpen tot de randen matgrijs worden (en de zetel en de klep) en daarna met fijne pasta naslijpen.
als je kleppen slijpt, ALTIJD MET EEN ZUIGNAPJE!!! en dan heenen weer draaiende bewegingen maken
een kwartslag draaien en weer heen en weer enz. net zo lang tot de randen mooi mat grijs zijn.
NOOIT IN DE BOORMACHINE ZETTEN!!! Want dan trek je groeven over de volle ronding van de klep en de zetel met als resultaat dat de klep in bedrijf scheef in de zetel valt en open blijf staan. en lekt (klote compressie)(
voor verdere vragen stuur maar een mailtje
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cyclofrene op 2004-05-19 13:23 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dat plastic vaatje bij een kokende motor de volle druk voor zijn kiezen krijgt ? Er zal toch wel een afblaas op zitten ?Op 2004-05-19 13:13, schreef cyclofrene:
ehmz, ff d'r was iets terug iemand die zei dat er geen de dop van het expansievat de druk van het systeem af moet halen. dit is echter niet waar.
De R4 Was de eerste auto ter wereld met een gesloten koelsysteem, waarbij het er juist om gaat dat de druk NIET van het systeem wordt gehaald. de motor mag in werkelijkheid ook iets heter worden dan 100 graden celsius juist door dit feit. (want onder verhoogd druk ligt het kookpunt van water ook hoger)
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
De dop van het expansievat is inderdaad ook meteen de 'afblaas'. Iedereen die eens met een opgeblazen koppakking op de vluchtstrook heeft gestaan kent het borrelende geluid in het expansievat en de bruine koelvloeistof die overal onder de motorkap en op het binnenscherm zit na te dampen...... Renault schrijft in dergelijke gevallen buiten een nieuwe koppakking en de hele reutemeteut ook een nieuwe dop voor het expansievat voor!