Overzetstukken voor binnenschermen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Jorijn, Jos van Es in Holthees (net boven Venray), mogelijk ook bekend als Escar, heeft dit soort stukken ofwel gewoon liggen, ofwel hij kan ze (heel snel) bestellen. Aardige vent met goed spul voor normale prijs.
groeten, Ad
Zijn handel zit pal langs de spoorlijn van Nijmegen naar Venlo
groeten, Ad
Zijn handel zit pal langs de spoorlijn van Nijmegen naar Venlo
Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd! Blijf het vieren met het 4-tje!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nee, die link van DaGoof levert geen directe bruikbare tekst, die zal wel in richtlijnen staan die erachter zitten. Maar die zijn niet aanklikbaar. Ik heb de RDW een e-mail gestuurd met de vragen wat de eisen zijn voor laswerk op carosserie en chassis, dus wellicht krijg ik uit die hoek de directe tekst.Op 2004-01-05 00:07, schreef jbeekmann:
Ik heb trouwens lopen zoeken met die link van Da Goof, maar ik kom niet bij wat ik wil weten. Wat had jij gevonden Willem?
als ie ergens staat dan op rdw.nl, maar daar staat het dus niet, wel een adres om een brochure aan te vragen die ze dan naar je thuis sturen.
http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir. ... 3_0026.htm
http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir. ... 3_0026.htm
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Nog even over dat lassen en apk:
Waar we over praten is roestschade herstel.
(Dat is de term die rdw gebruikt)
Hiervoor gelden andere normen (rdw/apk normen dus)als voor af fabriek.
Volgens mij moet je "deugdelijk" lassen.
a.kettinglassen welke tenminste 50% van de omtrek van het te lassen deel en moeten goed verdeeld zijn over de omtrek.
b.proplassen(gatlassen)met tenminste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet minder dan 20 mm.
Dit stond in de regeling permanente eisen die in van de garage mee kreeg ivm het vervangen van een dorpel en bodemplaat.
Puntlassen mag dus altijd, hiervoor gaatjes ponsen/boren is wel handig maar voor de apk niet noodzakelijk.Hier over zijn ook regelmatig discussies. Als het maar doorgelast is en de las 4mm "rond"is.
Succes met (punt)lassen
Michiel
PS Stond in de aanvulling 8 versie 02-2003,
artikel 2.2.22
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-01-09 01:25 ]</font>
Waar we over praten is roestschade herstel.
(Dat is de term die rdw gebruikt)
Hiervoor gelden andere normen (rdw/apk normen dus)als voor af fabriek.
Volgens mij moet je "deugdelijk" lassen.
a.kettinglassen welke tenminste 50% van de omtrek van het te lassen deel en moeten goed verdeeld zijn over de omtrek.
b.proplassen(gatlassen)met tenminste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet minder dan 20 mm.
Dit stond in de regeling permanente eisen die in van de garage mee kreeg ivm het vervangen van een dorpel en bodemplaat.
Puntlassen mag dus altijd, hiervoor gaatjes ponsen/boren is wel handig maar voor de apk niet noodzakelijk.Hier over zijn ook regelmatig discussies. Als het maar doorgelast is en de las 4mm "rond"is.
Succes met (punt)lassen
Michiel
PS Stond in de aanvulling 8 versie 02-2003,
artikel 2.2.22
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-01-09 01:25 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Volstrekt ten overvloede, maar ik heb het RDW e-mailtje toch, dus waarom ook niet.
Aanhalingstekens open:
Geachte heer de Zwijger,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de APK regelgeving is over roestreparatie het volgende vermeld:
Artikel 2.2.22
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond;
d. roestschade van niet meer dan 2E, al dan niet in combinatie met een reparatie volgens onderdeel a, mag zijn hersteld.
(Op mijn vraag: wat betekent die 2E kreeg ik het volgende antwoord)Is lastig uit te leggen met een paar woorden. Stel een chassis balk is 100cm lang dan geven we die balk afhankelijk van zijn functie een bepaalde waarde dit kan maximaal 8 E zijn Er mag aan een voertuig nooit meer dan 2 e roestschade zijn. Zit er in de balk van 100cm met een waarde van 8 e dus een gat geroest van meer dan 25 cm dan is het voertuig afgekeurd. In het APK regelgeving boek staat het uiteraard veel duidelijker en uitgebreider omschreven. U kunt eventueel een cd rom met de APK regelgeving bij onze klantenservice bestellen.
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Aanhalingstekens sluiten.
Dus wie er nu ooit nog durft te twijfelen... Paul, print dit hele topic uit en neem het de volgende keer mee naar de APK boer, eens kijken of hij daar nog van terug heeft.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-01-10 21:50 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2004-01-26 19:26 ]</font>
Aanhalingstekens open:
Geachte heer de Zwijger,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de APK regelgeving is over roestreparatie het volgende vermeld:
Artikel 2.2.22
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond;
d. roestschade van niet meer dan 2E, al dan niet in combinatie met een reparatie volgens onderdeel a, mag zijn hersteld.
(Op mijn vraag: wat betekent die 2E kreeg ik het volgende antwoord)Is lastig uit te leggen met een paar woorden. Stel een chassis balk is 100cm lang dan geven we die balk afhankelijk van zijn functie een bepaalde waarde dit kan maximaal 8 E zijn Er mag aan een voertuig nooit meer dan 2 e roestschade zijn. Zit er in de balk van 100cm met een waarde van 8 e dus een gat geroest van meer dan 25 cm dan is het voertuig afgekeurd. In het APK regelgeving boek staat het uiteraard veel duidelijker en uitgebreider omschreven. U kunt eventueel een cd rom met de APK regelgeving bij onze klantenservice bestellen.
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Aanhalingstekens sluiten.
Dus wie er nu ooit nog durft te twijfelen... Paul, print dit hele topic uit en neem het de volgende keer mee naar de APK boer, eens kijken of hij daar nog van terug heeft.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-01-10 21:50 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2004-01-26 19:26 ]</font>