Luchtfilter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
nou kijk, dat had ik me ook al gerealiseerd, maar dat was ook niet m'n doel. M'n doel is eigenlijk op wat meer power bij het optrekken te genereren, en dat zou volgens mij moeten kunnen. Nou wil ik dit alleen doen bij wijze van testje, want echt veel efect zal het waarschijnlijk toch niet hebben
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
nee inderdaad, een wiskunde knobbel ben ik niet zal het waarschijnlijk ook nooit worden, maar toch denk ik dat stationair zo'n ventilator wel nut heeft, want normaal moet ie dan zijn lucht zelf aanzuigen omdat er geen of weinig rijwind is. Als je zo'n ventilatortje erop zet dan krijgt ie al behoorlijk wat luchttoevoer. En als je ff in het conrad boek kijkt op pagina 381. Daar staat een radiaal ventilator die toch maar ff een luchtverplaatsing heeft van 4 kuub per minuut.
Als ik trouwens ga rekenen, dan kom ik op 700 toeren/min maal 1.1l gedeeld door 4 = 192.5 liter/min
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-07 13:06 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-07 13:08 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-07 13:11 ]</font>
Als ik trouwens ga rekenen, dan kom ik op 700 toeren/min maal 1.1l gedeeld door 4 = 192.5 liter/min
_________________
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-07 13:06 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-07 13:08 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-07 13:11 ]</font>
Stationair, dus bij gesloten gasklep, telt een ander fenomeen ook nog mee. Daar is die gasklep voor, namelijk dattie niet de volledige cilinderinhoud benut... Er heerst bij stationair draaien ongeveer, grof genomen 300mbar in het spruitstuk ipv 1000mb (buitenluchtdruk, kijk eens op de barrometer). Daarmee wordt de formule voor het luchtverplaatsen ongeveer 300/1000 * 700 / 2 = 105. De 2 staat voor het aantal omwentelingen van de motor per arbeidscyclus (2 voor 4tact, 1 voor 2tact)... In de berekening zijn de verscheidene rendementen niet meegenomen. Waar tover jij die 4 vandaan in jouw formule?
Als je werkelijk een pomp (ik noem het dan al pomp ipv fannetje) kunt vinden die 4000 liter/minuut kan leveren, dan vraag ik me af welke druk die daarbij kan leveren en hoeveel elektrisch vermogen het kost (wat je dynamo dan weer moet leveren en wat dan dus weer van de winst af gaat)...
Ik wens u succes bij dit expiriment!
Als je werkelijk een pomp (ik noem het dan al pomp ipv fannetje) kunt vinden die 4000 liter/minuut kan leveren, dan vraag ik me af welke druk die daarbij kan leveren en hoeveel elektrisch vermogen het kost (wat je dynamo dan weer moet leveren en wat dan dus weer van de winst af gaat)...
Ik wens u succes bij dit expiriment!
oh, en die 4 in m'n berekening lijkt me toch logisch, we hebben toch te maken met een renault 4 . Nee ff serieus, ik heb gedeeld door 4 omdat je volgens mij bij elke omwenteling maar 1 cilinder hebt die mengsel aanzuigt en geen 4, dus moet je je inhoud per tijdseenheid delen door 4. Dat was mijn redenering
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------