Pagina 2 van 5

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do mar 31, 2016 3:50 pm
door JelleP
Bedankt voor het aanbod Tweety! Ik had gehoopt vandaag de ringetjes binnen te krijgen maar helaas, ik had een mooi dagje vrij om aan de R4 te kunnen klooien maar dat wordt dan morgenavond (hoop ik).
Mocht het niet werken dan kijk ik nog even wat ik doe: een nieuw naaldje of een ruilcarb proberen van Harbourseal. Ik wil hem sowieso rijdend krijgen om naar de sleuteldag in Hillegom te komen volgende week. Wie van het forum komen er nog meer??

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: vr apr 01, 2016 6:18 pm
door JelleP
Vandaag de nieuwe ringetjes binnen gekregen. Ze zijn 1,5 mm en dat is zichtbaar dunner dan wat erin zat (1,6 mm) en dat lijkt inderdaad toch te weinig. Het sputterend overstromen blijft, al komt het niet meer door de ontluchting eruit. Stationair loopt hij echter helemaal niet. Ik heb het ook met twee ringetjes geprobeerd gewoon om te kijken wat het effect was, maar dan krijgt hij duidelijk te weinig benzine door het lage vlotterniveau. Hiermee echter wel aangetoond dat de vlotter en -naald in orde zijn.

Ik ben klaar met het zelf klooien ermee, hij gaat morgen naar de garage (eentje waar ze oude auto's snappen) en ik breng eventueel de leencarburateur van Robert mee als die op tijd binnen is. Of het voor volgende week lukt om hem rijdbaar te krijgen weet ik alleen niet.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: vr apr 01, 2016 10:15 pm
door Tweety
ja die van mij loopt weer perfect op peut, ander vlotter naaldje, dat was 1 ding, nou had ik 1 ongeboort sproeiertje, maar ik wist niet meer welke 't was, maar 't sproeiertje daar zat ook iets in, toen maar een andere geprobeert, toen liep ie wel maar lekte nog langs de pakking, andere ouwe pakking (wel een hele nog maar ja..) toen lekte die minder (amper) maar hij trok zo slecht, echt te arm mengsel. toen heb ik van universeel pakkingspapier maar een nieuwe pakking geknipt (als je dat spul eerst vochtig maakt dan is het goed te knippen en een goeie gaatjes knipper helpt ook wel. Toen kwam ik op het idee om een paperclip door de sproeiertjes te steken en maar bij 1-tje lukte dat, hey opgeboorde gevonden, die erin, mengselkanaaltje nog doorgeprikt, ook van binnenuit naar het gaatje wat wat halverwege zit in de venturi, en van bovenaf naar het kanaaltje dat naar de stationair sproeier loopt, dan weer helemaal van boven naar benenden, dan nog een keer door het gaatje waar het naaldje van de stelschroef doorheen gaat. dit alles met een dun koper draadje. Stelschroef er weer in 1 1/2 slag open. nog een pakking voor 't voetje geknipt, alles weer gemonteerd en echt perfect lopen, haast geen verschil met op gas (ik heb er wel Euro98 in zitten anders gaat ie pingelen bij mijn contacthoek) Ik wil je bedanken voor de inspiratie, en het aanbod blijft staan. Ik zou ook evt. even langs kunnen komen, maar ik moet wel werken de komende 5 dagen. Ik was vergeten om m'n gastank te vullen, toen dacht ik ach ik gooi er wat benzine in... en toen begon 't gedoe, maar ik heb 't nu weer onder controle...

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: vr apr 01, 2016 10:26 pm
door Tweety
JelleP schreef:Vandaag de nieuwe ringetjes binnen gekregen. Ze zijn 1,5 mm en dat is zichtbaar dunner dan wat erin zat (1,6 mm) en dat lijkt inderdaad toch te weinig. Het sputterend overstromen blijft, al komt het niet meer door de ontluchting eruit. Stationair loopt hij echter helemaal niet. Ik heb het ook met twee ringetjes geprobeerd gewoon om te kijken wat het effect was, maar dan krijgt hij duidelijk te weinig benzine door het lage vlotterniveau. Hiermee echter wel aangetoond dat de vlotter en -naald in orde zijn. .
Als ie blijft lekken is de pakking lek, dat hoort niet. 1,5 moet in principe dik genoeg zijn die 0,1 mm is volgens mij te weinig echt verschil (ik vond in 1-tje ook een koper ringetje en dat was nog veel dunner, maar ja op gas is het meestal niet meer dan een gasklep natuurlijk) als je de vlotternaald iets scheef indrukt sluit ie dan ook goed af ? (dat was 't probleem bij mij) Oh ja , de staionair sproeier, ding zit midden op de carb tussen de vlotterkamer en venturi, ook die is door te prikken, als je geweven koperdraad neemt en je neemt een enkel draadje, 't kan geen kwaad, je zou 't ook met lucht kunnen doen maar dan moet je 'm wel goed vast houden... Van je fouten moet je leren, 't opgeven en 't door de garage laten doen is volgens mij fout, dus daar zal wel wat van leren dan. :D Check ook even of 't slangetje waar de restrictie in zit nog helemaal jofel is en er niet een scheurtje zit ergens onderaan.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: vr apr 01, 2016 11:03 pm
door JelleP
Bedankt voor je tips. Ik vind het heel leuk om aan m'n viertje te klussen maar op een gegeven moment zit ik gewoon aan de grens van hoeveel tijd ik van mijn vrije avonden op wil offeren met minimaal resultaat (of zelfs achteruitgang). Dan laat ik het liever gewoon in één keer goed doen door iemand die weet wat hij doet, dan leer ik de volgende keer wel weer verder. Viertje staat nu al twee weken stil en ik wil weer rijden :(

Sproeiertjes doorsteken met metalen dingetjes lijkt me trouwens geen goed idee, ook al zijn het dunne koperdraadjes..

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za apr 02, 2016 12:30 am
door Tweety
Ik heb ook een Garage waar ik graag op bezoek ga, tegenwoordig alleen nog voor de APK, maar de monteur daar heeft een keer die sproeier een beetje voor me opgeboort toen 't eigenlijk een scheurtje in de slang met retrictie was. als 't echt heel dun is kan je die stationair sproeier wel doorprikken daar mee, 't is tenslotte koper he dat draadje, de hoofdspeoier kan je meestal wel door blazen. Blazen tegen iets wat al helemaal dicht zit werkt niet zo goed meestal (alleen met lucht wel..)

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo apr 03, 2016 5:55 pm
door JelleP
Vandaag eens geprobeerd hoe ver ik kwam zonder eerst weer dingen te gaan versleutelen etc. Na een stukje gereden te hebben deed de auto het wonderbaarlijk goed en draaide hij stationair zonder choke prima stil rond, en drupte er geen benzine meer uit de venturi. Hoe lang het zo blijft weet ik niet maar ik heb hem in elk geval weer eens lekker uit kunnen laten vandaag :D

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo apr 03, 2016 8:09 pm
door Tweety
Das super tof, zeker met dit mooie weer, ik zou wel een keer een nieuwe pakking d'r tussen leggen (of bestellen of knippen) en draai voorlopig die 5 boutjes maar een beetje extra aan...

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mei 08, 2016 9:11 pm
door Hanz
Hmm, ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem bij mijn Zenith 28IF. Benzine komt door het afdichtdopje van de ontluchting omhoog. Vlotter is OK, en wat kan er nou mis zijn met die vlotternaald?

@Jelle: jij hebt dus eigenlijk niets veranderd behalve een nieuw ringetje? Bij mij zit er een 1.25mm alu ringetje in dat het altijd heeft gedaan - zo'n ding gaat toch niet opeens stuk?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mei 08, 2016 9:49 pm
door jandoe1000
Blaas het eens goed door met perslucht!

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mei 08, 2016 10:26 pm
door Hanz
'het'?
Waar koopt een beschaafd mens vandaag de dag zijn perslucht? (als je tenminste niet aan een compressor wilt)

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: ma mei 09, 2016 10:54 am
door Bertje
Als het over de sproeiertjes gaat denk ik aan doorblazen in je mond, of anders doorsteken met een haar van een kwast of zo. Niet doorsteken met een ijzerdraadje, dit is te hard en zou het nauwkeurig gecalibreerde gaatje kunnen beschadigen.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: ma mei 09, 2016 12:31 pm
door R4F6GTX Automaat
een fietspomp werkt ook prima...

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: ma mei 09, 2016 12:59 pm
door Hanz
R4F6GTX Automaat schreef:een fietspomp werkt ook prima...
Dat klinkt als een fijn plan

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: ma mei 09, 2016 1:54 pm
door jandoe1000
'Het' geheel.
Een compressortje heb al voor minder dan eur 100, bijv. bij Lidl. Daar kun je nauwelijks voor tobben, toch?