deutz schreef:
Voor deze reparatie moet wel de hele versn.bak uit elkaar, en dan nog aan nieuwe onderdelen zien te komen!!
De reparatie op zich is nog wel te doen.(voor mij dan!)
gr.Jan.
Jan, ik begrijp dat jij ooit eens zo'n bak uit elkaar hebt gehad, en daarmee ben je twee-oog in het land der blinden
Vraag: is dit te doen zonder al te speciaal gereedschap? Hoe krijg je de lagers van de as af? Ik wil ooit mijn 2 versnellingsgebeuren uit de 5-bak vervangen door de 2de van de 4 bak, dus dan moet ik bij die glijdende spullen op de secundaire as zien te komen. Gaat me dat lukken met bv een poelitrekker?
Willem, gaat met een poullie trekker wel, anders even het lager onder spanning zetten en verwarmen
met een fohn!
Maar je moet geen tandwielen gaan uitwisselen in een versn.bak, zijn op elkaar ingelopen, anders krijg
je een lawaaimakende vers.bak! en dat is zeer irriterend zo,n zagende bak!
gr.Jan.
Ah, kijk dat is nou precies het soort wijsheid waar ik naar zoek
Het kan natuurlijk zijn dat mijn tweede versnellings tandwiel nog helemaal OK is, en dat ik alleen het synchro spul moet overzetten. Dat vermoed ik eerlijk gezegd.
Maar als de vertanding op het tandwiel waar de synchro aangrijpt toch stuk is... dat zou betekenen dat ik de tweede versnellingstandwielen gepaard moet overzetten, oftewel dat moet het "vaste " tandwiel van de primaire as af.... en doemt de vraag op of / hoe makkelijk een tandwiel van die primaire as af te halen valt?
Is het in mijn geval mogelijk dat bv het tandwiel van de 2e versnelling "los" zit op de as?
Kan de schakelvork van versnelling 1en2 defect zijn waardoor de 2e versnelling niet bediend wordt?
Heb nog geen tijd gevonden het deksel te demonteren om eronder te kijken,
maar ook bij handmatig inschakelen van de 2 (afgekoppelde schakelpook) staat de auto in neutraal.
Heeft iemand misschien een afbeelding van hetgeen ik onder het deksel aantref,
en is het zonder deksel mogelijk de versnellingen te bedienen om zo een mogelijke oorzaak te vinden?
Willem, tandwielen mag je wel per paar verwisselen! normaal zijn de tandwielen constant in aangrijping,
ze worden niet verschoven, het inschakelen gaat met schakelringen, die weer aangedrukt worden door
de synchr. ringen.
Ook de schakelringen kunnen versleten zijn, dan is er dus niet in te schakelen!!
Schakelringen,synch.ringen en borgkogels en veertjes kunnen allemaal apart vervangen worden.
Marcel, ik heb er geen documentatie of foto,s van, misschien dat Fons (r4) er wel documentatie over
heeft, als hij weer uit zijn carnavalsroes is!!
gr.Jan.
Marcel, de borgveertjes met stiften/kogels die ik bedoel kun je zo niet zien zitten!
Wat jij ziet zijn de schakelstang borgingen, de zg arreteer borging!
Volgens mij zit de synchr.ring op de middelste schakelstang, maar die heeft geen invloed op de
werking van ingeschakeld blijven in de (tweede) versnelling.
De onzichtbarenschakelmof borging zorgt daarvoor.
De synchrmash zorgt ervoor dat je inschakeld zonder dat alles gaat kraken/krassen, zg tanden poetsen!
Misschien zijn de tanden van de schakelring helemaal weg/afgesleten?!
Uitelkaar halen en je weet meer!!
gr.Jan.
Jan bedankt voor je reactie,al kan ik het nog niet geheel plaatsen.
Het demonteren van een versnellingsbak gaat me wel lukken,het reviseren betwijfel ik.
Denk dat we de hele zaak gewoon uitbouwen en een bakwissel doen,huub huub
Misschien dat ik de gedemonteerde bak ga ontleden om te kijken of ik de oorzaak kan vinden.
die zg onzichtbare borgingen zitten opgesloten tussen schakelmof en schakelring, die zorgen ervoor
dat na het inschakelen van de versnelling die versn. ook op zijn plaats blijft!!
Bij het uitelkaar halen is het altijd weer een sport om alles bij elkaar te houden!
gr.Jan.
Als ik op mijn foto het rechtse tandwiel versnelling 1 is
zit dan het door Jan omschreven verhaal tussen de 1e en het 2e tandwiel in die grijze "trommel"?
(dat deel dat verschoven wordt door de goedkleurige schakelvinger)
Goed mogelijk Marcel, ik moet het geheel weer even zien om dat te kunnen beoordelen!
Is al even geleden dat ik dat spul los heb gehad.
Een tandwielpaar is niet schakelbaar,is prise as/hoofdas, de andere dus wel en zijn voorzien van synchro-
mash ringen, met schakelringen en schakelmof.
Als je de bak uit elkaar haalt wordt het een en ander wel duidelijker.
gr.Jan.