Lekkende keerring priseas?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 138975Bericht harbourseal »

R4F6GTX Automaat schreef: Op de bakdeksel zit een ontluchting (als 't goed is)...
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 138979Bericht Bertje »

Grmblbllmb! De bak is eraf, maar het is niet de priseaskeerring! De priseas en de behuizing daarvan zijn namelijk droog, volgens mij heeft het gewoon langs de nokkenas af gelekt. Het lijkt erop alsof de keerring daar totaal ontbreekt?! Ik kon een papiertje langs de as af steken, dit liep pas na 1,5-2cm ergen op aan.

Heeft er iemand documentatie waarin-ie kan checken dat mijn blok inderdaad een nokkenaskeerring moet hebben? En moet die keerring inderdaad van buitenaf zichtbaar zijn zoals bij een R4 blok? Het betreft dus een 1400 R5 blok, nr 847m7/12
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 138980Bericht Bertje »

O ja, bakbeluchting was trouwens in orde, dat hoorde ik toen ik de olie aftapte. Waar-ie zit weet ik nog steeds niet ;P
Er zat trouwens keurig 1,8l in, zoals ik had afgemeten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 138997Bericht Okido »

Bertje schreef:Heeft er iemand documentatie waarin-ie kan checken dat mijn blok inderdaad een nokkenaskeerring moet hebben? En moet die keerring inderdaad van buitenaf zichtbaar zijn zoals bij een R4 blok? Het betreft dus een 1400 R5 blok, nr 847m7/12
Ik heb 'm van een dergelijk blok al wel een paar keer vervangen, dus moet ie er wel zitten. Ik denk dat ik nog een paar nieuwe heb liggen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 138999Bericht Bertje »

Als ze onderdeelnummer 77 03 087 104 hebben, dan heb ik er zelf ook een liggen.

Maar zo'n keerring kan er dus gewoon van buitenaf in geperst worden? Ik zal eens een fotootje maken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139000Bericht Okido »

Ik heb ze destijds bij Eriks gehaald, die verkocht ze alleen per 5 om aan het minimale orderbedrag van 10 euro te komen. Ik heb dus geen onderdeelnummer.

Ja de keerring kan van buitenaf ingeperst worden.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139008Bericht Tweety »

Bertje schreef:O ja, bakbeluchting was trouwens in orde, dat hoorde ik toen ik de olie aftapte. Waar-ie zit weet ik nog steeds niet ;P
Er zat trouwens keurig 1,8l in, zoals ik had afgemeten.
aan de voorzijde van de Bak zit als je er tegenaan kijkt... links de snelheidsmeterkabel (3x woordwaarde...) en rechts de ontluchting, een soort plastic dopje asl ik me goed herinner... dat een beetje met een veertje vast zit ofzo... op de bakdeksel dus... kan je het verschil tussen motor en bak olie nu wel ruiken trouwens..?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139021Bericht Willem de Zwijger »

IK heb ook het 847/m7 blok, en daar moet zeerzeker een afdichtingsring in, die is hetzelfde als die voor het 1100 blok.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139025Bericht Willem de Zwijger »

Bertje schreef:....de motor heb ik van een kennis die zegt hem prima lopend uitgebouwd te hebben (en dat geloof ik wel)..... .
Toch wel een beetje dubieus achteraf als er geen nokkenaskeerring in zat, hoewel.....
er is nog wel iets met die afdichting: als ik me goed herinner zit hij hartstikke diep en kun je hem eigenlijk alleen vervangen door de nokkenas eruit te halen. Kan zijn dat hij zo diep ligt dat jij al voelend tot de conclusie bent gekomen dat hij er niet is?
Gelukkig kun je je er ook makkelijk vanaf maken door er gewoon een afdichting in te duwen vanaf de buitenkant, zo heb ik het ok gedaan en dat zit al vele jaren lekvrij.
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op vr aug 31, 2012 9:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139026Bericht Bertje »

Tweety schreef: kan je het verschil tussen motor en bak olie nu wel ruiken trouwens..?
Ik hoop het :D
Denk dat het ermee te maken had dat de motorolie al warm was en dan wat sterker gaat ruiken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139027Bericht Bertje »

Willem de Zwijger schreef:
Bertje schreef:....de motor heb ik van een kennis die zegt hem prima lopend uitgebouwd te hebben (en dat geloof ik wel)..... .
Toch wel een beetje dubieus achteraf als er geen nokkenaskeerring in zat, hoewel.....
er is nog wel iets met die afdichting: als ik me goed herinner zit hij hartstikke diep en kun je hem eigenlijk alleen vervangen door de nokkenas eruit te halen.
Maarrrrr gelukkig kun je je er ook makkelijk vanaf maken door er gewoon een afdichting in te duwen vanaf de buitenkant, zo heb ik het ok gedaan en dat zit al vele jaren lekvrij.
Kijk! Dit verheldert het één en ander! Ik ben gisteren nog eens bij de beste kerel langs geweest en hij was echt verbaasd dat dekeerring weg zou zijn. Hij beweert zelf nooit lekkage gehad te hebben bij dat blok. Maar misschien dat de keerring er dus wel gewoon zat (alleen dan vrij diep) en door het stilstaan wat verdroogd is. Maar goed, dat moet dus op te lossen zijn door een 2e keerring te plaatsen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139028Bericht Willem de Zwijger »

Psies. En als je toch de boel open hebt liggen, vervang dan ook gelijk de krukaskeerring en als het even kan ook die van de prise as, dan ben je er voor jaren vanaf. Tenzij je erg van sleutelen houdt natuurlijk...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139030Bericht Bertje »

Krukaskeerring: daar heb ik er nog een van liggen, maar krijg je het vliegwiel wel een beetje goed los? Kan goed dat dit koud water vrees is, hoor, maar ik was eigenlijk niet van plan dat ding los te halen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139054Bericht Willem de Zwijger »

Het vliegwiel gaat prima los, en je kunt geen fout maken met het erop zetten want hij past maar op 1 manier, dus het streppje voor de ontsteking komt weer op de goede plek.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende keerring priseas?

Bericht: # 139089Bericht Bertje »

Goed, gaan we doen. Heb een momentsleutel geleend om de aanhaalmomenten van de vliegwielbouten bij montage weer goed te krijgen, volgens Haynes 50 Nm
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie