Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Een 1300 i.c.m. een GTL bak is een prima keuze. het enige aanpaswerk is eigenlijk alleen de linkermotorsteun een centimetertje ophogen (of een stuk rubber tussen de huidige steun frotten) zodat het spruitstuk de stuurstang niet raakt... is ook al veel over geschreven hier dus dat vind je wel.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Volgens het lijstje van Willem, is de totale einoverbrenging van de f6 in de 4e versnelling bak 4.2,
die van de r5 bak in de 4e 4.0.
Bijna gelijk dus .
Als ik Willem goed begrijp, en die is ervaringsdeskundige, is een tussenliggende versnelling tov de gtl bak, toch wel prettig.
Heb in zijn F6 gereden, en dezelfde ervaring.
In de spaanse F6, met gtl bak en 45 pk blokje, heb ik het idee dat kleinere tussenstappen tussen de versnellingen inderdaad prettig zouden zijn.
Vooral een kleinere eerste, ondanks 45 ipv 34 pk trekt hij duidelijk minder vlot op dat mijn tweede f6 met orginele bak en blok.
Dat merk je vooral in de stad: de f6 met orginele bak komt beter mee met het verkeer.
Vandaar dat behalve een 1400 in de tweede F6 toch een Ts bak komt: de 1 is met een overbrenging van 13.2 toch meer in de buurt van de 15.8 van de orginele 1 dan de gtl met 11.9, de 1400 compenseert hopelijk de rest van het verschil.
Op die manier kun je hopelijk het vlottere optrekken van het orgineel combineren met het voordeel van de gtl bak, beter verbruik, en, met voldoende power, meer snelheid.
Wel is het natuurlijk makkelijk, dat je met en gtl bak niets aan de voorste chassisbalk hoeft aan te passen.
die van de r5 bak in de 4e 4.0.
Bijna gelijk dus .
Als ik Willem goed begrijp, en die is ervaringsdeskundige, is een tussenliggende versnelling tov de gtl bak, toch wel prettig.
Heb in zijn F6 gereden, en dezelfde ervaring.
In de spaanse F6, met gtl bak en 45 pk blokje, heb ik het idee dat kleinere tussenstappen tussen de versnellingen inderdaad prettig zouden zijn.
Vooral een kleinere eerste, ondanks 45 ipv 34 pk trekt hij duidelijk minder vlot op dat mijn tweede f6 met orginele bak en blok.
Dat merk je vooral in de stad: de f6 met orginele bak komt beter mee met het verkeer.
Vandaar dat behalve een 1400 in de tweede F6 toch een Ts bak komt: de 1 is met een overbrenging van 13.2 toch meer in de buurt van de 15.8 van de orginele 1 dan de gtl met 11.9, de 1400 compenseert hopelijk de rest van het verschil.
Op die manier kun je hopelijk het vlottere optrekken van het orgineel combineren met het voordeel van de gtl bak, beter verbruik, en, met voldoende power, meer snelheid.
Wel is het natuurlijk makkelijk, dat je met en gtl bak niets aan de voorste chassisbalk hoeft aan te passen.
Laatst gewijzigd door zwergje op ma dec 26, 2011 3:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
- jandeman63
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
- Locatie: apeldoorn
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Op mijn 4 komt een alles in een spruitstuk met een 32 mm. Ik heb wel een spruitstuk voor een twee traps weber maar ik zoek eigenlijk nog een goede weber.R4F6GTX Automaat schreef:Een 1300 i.c.m. een GTL bak is een prima keuze. het enige aanpaswerk is eigenlijk alleen de linkermotorsteun een centimetertje ophogen (of een stuk rubber tussen de huidige steun frotten) zodat het spruitstuk de stuurstang niet raakt... is ook al veel over geschreven hier dus dat vind je wel.
Als je de 32 mm gebruikt moet je het blok dan ook hoger zetten?
R4 besmet
- jandeman63
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
- Locatie: apeldoorn
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
De 5 bak waar mijn verhaal mee begon is niet bruikbaar omdat het bak voor vloerschakeling is.
Ik zoek dus nog een oude 5 bak. Als iemand er eentje heeft laat maar weten,
Ik zoek dus nog een oude 5 bak. Als iemand er eentje heeft laat maar weten,
R4 besmet
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Ik heb gekozen voor de 5-bak en de 1400 motor om in de bergen onder Keulen en Parijs met een volgepakte auto zo goed mogelijk mee te kunnen komen. Als het je alleen om topsnelheid op de vlakke weg gaat kun je je de moeite sparen en is een GTL bak prima.jandeman63 schreef:Ik denk ik het beste mijn GTL bakje erin kan zetten als ik dat zo hoor. Je haalt een hoop aan en krijgt er niet veel voor terug. Ik denk dat een 1300 i.c.m. een GTL bak ook prima werkt.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Bij een zenith 32 niet.jandeman63 schreef:Op mijn 4 komt een alles in een spruitstuk met een 32 mm. Ik heb wel een spruitstuk voor een twee traps weber maar ik zoek eigenlijk nog een goede weber.
Als je de 32 mm gebruikt moet je het blok dan ook hoger zetten?
Solex: geen idee
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Eindoverbrenging van 4.2 of 3.2, hoe moet ik me dat voorstellen in de praktijk?
Hoeveel tpm draai je dan met 4.2 harder bij bv 100km/u?
Hoeveel tpm draai je dan met 4.2 harder bij bv 100km/u?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
3.2 is de langste versnelling, want de 4 van de gtl.
Om het simpel te houden, dus zonder afstand wielomwenteling e.d. erin te betrekken, kun je dus zeggen dat je met een f6 bak 4.2 gedeeld door 3.2= 1.31 keer honderd procent= 131% van het aantal toeren moet draaien, om dezelfde snelheid te rijden als met een gtl bak.
31% meer toeren dus: stel je rijdt 100 km per uur met 3000 toeren met een gtl bak, dan moet je bijna 4000 (300 maal 1.31 = 3930) toeren draaien met een f6 bak.
Natuurlijk bij benadering, maar aangezien de gtl motor zijn maximum vermogen bij 4000 toeren heeft, zou de max snelheid dan 100 maal ( 4000: 3000) = 133,5 km per uur zijn.
Dat klopt wel ongeveer.
Om het simpel te houden, dus zonder afstand wielomwenteling e.d. erin te betrekken, kun je dus zeggen dat je met een f6 bak 4.2 gedeeld door 3.2= 1.31 keer honderd procent= 131% van het aantal toeren moet draaien, om dezelfde snelheid te rijden als met een gtl bak.
31% meer toeren dus: stel je rijdt 100 km per uur met 3000 toeren met een gtl bak, dan moet je bijna 4000 (300 maal 1.31 = 3930) toeren draaien met een f6 bak.
Natuurlijk bij benadering, maar aangezien de gtl motor zijn maximum vermogen bij 4000 toeren heeft, zou de max snelheid dan 100 maal ( 4000: 3000) = 133,5 km per uur zijn.
Dat klopt wel ongeveer.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
OK Bedankt.
Dat is een groot verschil zeg! En dat betekent meer herrie en hoger verbruik
Misschien tzt grotere wielen erop om dit te compenseren (F4 met F6 motor & bak)
Dat is een groot verschil zeg! En dat betekent meer herrie en hoger verbruik
Misschien tzt grotere wielen erop om dit te compenseren (F4 met F6 motor & bak)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Dag Jan de Man,
Een jaar geleden heb ik een versnellingsbak uit een R5 in mijn F6 gemonteerd. Dit was origineel ook een vloergeschakelde versnellingsbak.
Voor de ombouw hebben we het deksel van de oude F6 bak op de R5 bak gezet. En het koppelingshuis en de prisee-as overgezet van de F6 bak.
Het koppelingshuis van de R5 is 1 cm langer dan die van de R5 het zal dan ook niet meer passen in de R4.
Aanpassingen aan de voorbalk kun je goed zien op de engelse R4 site.
Succes met je ombouw.
Een jaar geleden heb ik een versnellingsbak uit een R5 in mijn F6 gemonteerd. Dit was origineel ook een vloergeschakelde versnellingsbak.
Voor de ombouw hebben we het deksel van de oude F6 bak op de R5 bak gezet. En het koppelingshuis en de prisee-as overgezet van de F6 bak.
Het koppelingshuis van de R5 is 1 cm langer dan die van de R5 het zal dan ook niet meer passen in de R4.
Aanpassingen aan de voorbalk kun je goed zien op de engelse R4 site.
Succes met je ombouw.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- jandeman63
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
- Locatie: apeldoorn
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Arvo heeft alleen de bak van een alpine en daar kun volgens mij niets aan overzetten. Dit scijnt een hele andere manier van schakelen te zijn. Als dit ook aan te passen is hoor ik het graag
R4 besmet
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Jan de Man.
Kijk eens hier. http://www.renault4.co.uk/gordini-gearbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Stap voor stap uitgelegd wat te doen. inclusief de aanpassing aan het koppelingshuis, de voorbalk en het versnellingsbak deksel.
nogmaals succes.
Kijk eens hier. http://www.renault4.co.uk/gordini-gearbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Stap voor stap uitgelegd wat te doen. inclusief de aanpassing aan het koppelingshuis, de voorbalk en het versnellingsbak deksel.
nogmaals succes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
als je een andere ophanging voor je bak maakt hoef je je voorbalk niet aan te passen..
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen
Zoals te lezen in de topic 1400cc monopoint injectie super5, heb ik ook de mogelijkheid overwogen om een 5 bak te plaatsen, waarbij de Alpine bak in iedergeval afviel, maar blijft met de overzetmogelijkheden de R5 bak een optie en is er wellicht winst te boeken,( 1 cm) in de voorste steun, door deze in te korten
Dat moet toch een optie zijn, die ik ga proberen
Dat moet toch een optie zijn, die ik ga proberen