LPG injectie op de 4??

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121854Bericht renault4f4 »

Lagere versnelling?
Gas loslaten?
Meer suggesties?
Ik mag dan geen auto-monteur zijn maar als je terugschakelt om in een lagere versnelling naar beneden te gaan. Doe je dan je synchromesh-ringen niet heel veel geweld aan???? Een paar keer goed remmen heeft toch net zoveel effect en remschoen/blokken zijn volgens mij niet zo duur om te vervangen in vergelijking met synchromesh-ringen. Bovendien wat weegt een R4 nou helemaal.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121855Bericht Tweety »

deutz schreef:Een retarder is eigenlijk een oliestroom die een remmende werking doet onstaan op de uitgaande as van de versn.bak.(wel in de versn.bak) die oliestroom gaat via een schoepenwiel naar een draaiend schoepenwiel die door een sterke oliestroom wordt afgeremd.
die olie wordt dus ook heel erg warm, met een beveiliging erop dat als de max. temp. bereikt wordt de werking van de retarder uitgeschakeld wordt
De retarder wordt door het motorkoelsysteem gekoeld, maar in een lange afdaling kan de temp. toch behoorlijk oplopen.
Ook de motorrem remt af zonder rempedaal! de uitlaat wordt gesmoord door een klep die in gesloten toestand precies in uitlaatbuis past. Er is wel een gaatje in de klep gemaakt, anders is de werking niet optimaal.
Deze techniek wordt al jaren in touringcars en trucks toegepast.
Maar waarom niet in de luxe auto industrie?? ik weet het niet!
gr.Jan.
Gewone remmen zijn goedkoper en ruim voldoende... een luxe auto weegt zelden meer dan 2ton, bij een bus begin je met een kleine 11 ton en vracht auto's met belading kunnen een totale massa hebben van 50 a 60 ton. dan wil je wel wat manieren hebben om de boel af te remmen. uitlaat remmen functioneren beter op een diesel, maar maken veel herrie, retarders zijn lomp en zwaar...
Remmen op de motor is eiegelijk gewoon ouderwets... toen auto's nog trommels voor hadden, en toen remschoentjes nog met asbest bekleed werden, was de kans op oververhitting veel groter ... waardoor verglazing van de remschoenbekleding onstaat (dit kan nog wel, maar de huidige materialen kunnen er veel beter tegen) waarna de remmen vrijwel niet meer werken...
hoe dan ook, remblokken zijn niet duur en eenvoudig te vervangen, remmen op de motor wordt bij rijles tegenwoordig ook niet aangeleerd...
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121856Bericht ap »

Tweety schreef: Gewone remmen zijn goedkoper en ruim voldoende... een luxe auto weegt zelden meer dan 2ton, bij een bus begin je met een kleine 11 ton en vracht auto's met belading kunnen een totale massa hebben van 50 a 60 ton. dan wil je wel wat manieren hebben om de boel af te remmen. uitlaat remmen functioneren beter op een diesel, maar maken veel herrie, retarders zijn lomp en zwaar...
Remmen op de motor is eiegelijk gewoon ouderwets... toen auto's nog trommels voor hadden, en toen remschoentjes nog met asbest bekleed werden, was de kans op oververhitting veel groter ... waardoor verglazing van de remschoenbekleding onstaat (dit kan nog wel, maar de huidige materialen kunnen er veel beter tegen) waarna de remmen vrijwel niet meer werken...
hoe dan ook, remblokken zijn niet duur en eenvoudig te vervangen, remmen op de motor wordt bij rijles tegenwoordig ook niet aangeleerd...
Je vergeet een paar kleine details.
Een nieuwe vrachtauto hoor je nauwelijks dat je een motorrem gebruikt.
Zo lomp en zwaar is die retarder niet meer, dankzij de moderne technieken het gaat om ongeveer 100 kilo en op een totaal van 50.000kilo mag je dat toch niet veel noemen.
Vrachtwagens en bussen hebben remmen die deze gewichten aankunnen net zoals de remmen van je auto is dat netjes op elkaar afgestemd.

Misschien is remmen op je motor in jou optiek ouderwets het werkt wel!
Mijn werkgever zou er niet erg blij van worden als we allemaal op de voetrem de Alpen of andere bulten af zouden gaan. Dat kost een vermogen aan nieuwe remmen en monteurs die het moeten monteren.

Remmen op de motor zorgt veel minder slijtage aan de remmen minder belasting voor het milieu.


Maar als jij in de Alpen graag je remblokken wilt oproken dan moet je dat vooral doen ik ga in de derde versnelling naar beneden en doe een stuk langer met mijn remblokken en voeringen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121857Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:......, remmen op de motor wordt bij rijles tegenwoordig ook niet aangeleerd...
Bij rijlessen tegenwoordig wordt wel meer niet aangeleerd zoals voorsorteren als er maar 1 rijbaan is
en om respect te hebben voor mede-weggebruikers...
Als jij op je remmetjes een berg af rijdt worden je remschijven ook roodgloeiend. De blokjes kunnen er misschien wel tegen maar de schijf niet; dat merk je dan wel als die weer afgekoeld is, dat je met schokken remt > kromme schijf etc
renault4f4 schreef: Doe je dan je synchromesh-ringen niet heel veel geweld aan????
Leer eerst eens wat synchromesh is, wat die doen en hoe ze werken.... voor je zulke domme opmerkingen maakt... :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121858Bericht hans vooijs »

De Telma retarder is een elektrische rem, de draaivelden worden tegen elkaar in gedraaid, een draaiveld wordt gemaakt door spanning op een spoel te zetten,die werkt het andere (voertuig) draaiveld tegen.
Een omgekeerde elektromotor dus de ontstane energie wordt omgezet in warmte die in de buitenliggende schijven verdwijnen. De retarder beschermd zich zelf tegen overbelasting door dat de schijven gaan wijken van de spoel.

De synchromeshringen hoeven alleen maar aan het werk als je overschakelt (ze heffen de snelheidsverschillen van de tandwielen op bij het overschakelen) als de versnelling er in zit freewheelen ze lekker mee en ik mag toch aannemen dat men terugschakelt bij een laag toerental.
Het snijdt totaal geen hout dat de versnellingsbak overmatig slijt bij het maken van een afdaling de belasting is minder dat het naar boven rijden.
De weerstand van de compressie moet hij verwerken meer niet.
hans
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121862Bericht renault4f4 »

Leer eerst eens wat synchromesh is, wat die doen en hoe ze werken.... voor je zulke domme opmerkingen maakt...
Altijd vriendelijk.
De synchromeshringen hoeven alleen maar aan het werk als je overschakelt (ze heffen de snelheidsverschillen van de tandwielen op bij het overschakelen) als de versnelling er in zit freewheelen ze lekker mee en ik mag toch aannemen dat men terugschakelt bij een laag toerental.
Het snijdt totaal geen hout dat de versnellingsbak overmatig slijt bij het maken van een afdaling de belasting is minder dat het naar boven rijden.
De weerstand van de compressie moet hij verwerken meer niet.
Dank
Ik hou mijn opmerkingen(of ze dom zijn laat ik wel in het midden) wel voor me. Bye Bye man Bye Bye (oioi)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121864Bericht jeffr4 »

renault4f4 schreef:Ik hou mijn opmerkingen(of ze dom zijn laat ik wel in het midden) wel voor me. Bye Bye man Bye Bye (oioi)
renault4f4 schreef: Ik mag dan geen auto-monteur zijn maar als je terugschakelt om in een lagere versnelling naar beneden te gaan. Doe je dan je synchromesh-ringen niet heel veel geweld aan????
Gelukkig zijn we niet allemaal volledig gediplomeerde automonteurs Afbeelding en R4 kenners bij uitstek, zoals bv
.....Pa-Ul Au-Tomaat, Afbeelding (Chief) maar volgens mij was het allereerst juist vanuit een bescheiden opstelling, dat je geen auto-monteur bent en daarom ook meer een vraag met vele vraagtekens .......ipv een (domme) opmerking.

Ik benzelf heeeelemaal geen monteur en meer een demonteur, maar mij maken ze op lpg gebied niets meer wijs, want ik heb in mijn R4 al standaard een GAS-pedaal inzitten :D en anders : Afbeelding

Dus gauw tot ziens en terug op het forum ...............met al je vragen!
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121865Bericht renault4f4 »

:D Alles komt goed. Mzzl (nw)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121866Bericht R4F6GTX Automaat »

sorry hoor... beetje last van ochtend dinges...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121878Bericht deutz »

Hans, de Telma-rem die ik ken is er een die bestaat uit een aantal spoelen die na er spanning op te zetten
magnetisch worden, en daar zeer dichtbij draait een groot uitgevallen geventileerde (rem) schijf.
Die wordt door de (electro) magneten afgeremd.
Het waren niet de fijnste oplossingen, ze gingen nogal eens in de fik!!
En de accu,s gingen ook minder lang mee, de opvolger van de Telma is dus de Retarder.
Tegenwoordig ook al op de voorste krukas poullie gemonteerd en werkt met het koelsysteem
Van de motor, is compacter en weer goedkoper dan de vers. bak retarder.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121919Bericht Rudolf2 »

En die omgekeerde elektromotor is een Telma. Wordt tegenwoordig niet meer toegepast: de elektromotor/dynamo wordt warm van het gebruik en daar zit geen koeling op of aan. Het apparaat moest door de rijwind gekoeld worden, en dat ging bij langzame afdalingen niet zo best. Doorbrandende wikkelingen was een veel voorkomend verschijnsel.
Door de veel lagere gewichten zie ik nog geen retarders op personenwagens verschijnen. Inbouwen gebeurd meestal in de versnellingsbak, en dat kost ruimte en veel geld.

Rudolf
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121932Bericht hans vooijs »

Op mijn rollenbank zit een Telma retarder het zijn inderdaad spoelen waarop spanning wordt gezet om een magnetisch veld te creeren.
Aan de buitenkant van de spoelen zitten 2 grote (geventileerde) schijven die de remkracht moeten verwerken (contactloos) de toegevoerde energie wordt omgezet in warmte.
hans
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121934Bericht deutz »

Ik vind ook vreemd dat er geen uitlaatrem (motorrem) op personenwagens zitten!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: LPG injectie op de 4??

Bericht: # 121943Bericht hans vooijs »

Ja, dat is een goeie, zou het ook niet weten, nooit bij stilgestaan, hier in Nederland misschien niet noodzakelijk maar in de bergen erg makkelijk?
hans
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

motorrem

Bericht: # 121944Bericht RVIER »

@ deutz,

Alleen als je de koppeling intrapt heb je geen motorrem
Op elke auto zit een pneumatische motorrem. Immers als het het gas loslaat blijft de motor draaien en blijft dus lucht comprimeren (overigens expandeert die ook weer maar met verlies).
In onze R4 wordt de brandstof toevoer niet afgesloten en daarom is het effect van het remmen geringer dat als de brandstoftoeveoer helemaal zou zijn uitgeschakeld.
Beter is mogelijk de opslag van de remenergie in een vliegwiel. Kun je daarna weer snel wegtrekken :-)
Ik denk dat het voor de personeneaito's allemaal wat veel kost en te zwaar is. Blokjes zijn veel goedkoper :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie