Beste mede-forumleden.
Het is ondertussen een paar dagen geleden dat ik mijn Oranje/gele Renault 4 GTL uit 1984 kocht dus dan nu maar even een update!
Donderdag 6 mei 2010 ben ik rond 12 uur in Groningen op de trein gestapt en kwam ik rond half 4 aan bij het adres van de verkoper van mijn R4. Bleek een erg aardige jongen van 25 te zijn die nog een ander project had en daarom de R4 weg deed. Heb even onder de auto gelegen, een testritje gemaakt, even onder de matten gekeken etc. en heb toen besloten hem mee te nemen. Ik heb er uiteindelijk 400 euro voor betaald. Vond dit een erg mooie prijs. Daarna ben ik naar Nieuwehorne, vlakbij Heerenveen gereden, even bij mijn ouders langs, pa er nog even in laten rijden en 's avonds nog even bij een vriend langs gegaan die me gaat helpen met lassen en de motor. Daarna naar Groningen gegaan.
De auto hield zich helemaal goed. En wat een ervaring, rijden in zo'n R4, nooit eerder gedaan en het was beslist even wennen met schakelen (al heb je dat snel onder de knie) en aan alle geluiden die je hoort t.o.v. een nieuwere auto. Ik ben erg blij met de auto!
Heb thuis in Groningen een paar foto's gemaakt:
De restauratie zal nog even op zich laten wachten aangezien ik eerst nog tentamens e.d. heb en nog even moet uitvogelen waar ik de auto ga opknappen, wanneer en hoe etc. Ook heeft de auto slechts APK tot 15 mei aanstaande dus ik moet zorgen dat hij óf nieuwe APK krijgt, óf dat ik hem op de plaats waar hij gerestaureerd gaat worden krijg vóór de APK afloopt (maar dan moet hij geschorst worden en als hij door de APK komt lijkt me dat handiger).
Ben daarom vandaag begonnen met de auto schoonmaken en met wat kleine reparaties en gewoon wat aan de slag met de auto. Voor wie dit interessant vindt (anders, lees verder na de opsomming
).
- Matten er uit, alles zoveel mogelijk schoongemaakt, gestofzuigd (lag gek genoeg glas onder de matten).
- Slotje van de achterbak uit elkaar gehad, die wou niet meer op slot. Bleek ontzettend smerig te zijn en na uitgevogeld te hebben hoe dat dingetje werkte, heb ik ‘m volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt en kan de bak nu weer op slot.
- Achterbank er uit om schoon te maken.
- Het ruitenwisservloeistop pompje gerepareerd (waterdicht met teflontape).
- Stootblok voor bij het nummerbord gemonteerd.
- Motorkapsluitssysteem gerepareerd zodat de motorkap nu goed dicht blijft en open “poptâ€.
- Opbergvakken gemonteerd aan de deuren.
En nog wat van datsoort kleine dingetjes.
Wat gebreken die de auto vertoont:
- Gescheurde bekleding van de bijrijdersstoel.
- Verroeste napoleonshoed, alsmede roest aan een paar panelen, gat in de kokerbalk (aan de binnenkant bij de achterbank), roest onderaan de achterklep, paar plekjes bovenaan de naad tussen de buiten- en binnenschermen van de voorspatborden en nog een paar plekjes met roest.
- Paar deuken in de motorkap, zijpanelen, wat kleinere in de portieren. Daarnaast een flinke deuk bij het rechterachterraam, net onder het raampje, lijkt me vervelend om uit te deuken maar we zullen zien.
- Defect verwarmingssysteem.
En er zijn nog wel wat meer kleine dingetjes maar ik heb het idee dat alles wel redelijk te verhelpen valt.
Een paar grote pluspunten:
Volgens mij zijn de achterbalken erg gaaf, zie geen roest maar er zit dan ook een redelijke laag steenslag werende meuk op en wie weet wat daar onder zit maar het lijkt op het eerste gezicht erg goed. Ook de uitstekende chassisdelen in het motorcompartiment zien er naar mijn idee erg goed uit. Maar goed, ik kan het alleen vergelijken met viertjes die ik heb gezien op dit forum en dat van de Engelse Renault 4 club en sommige daarvan zijn in een vergevorderd stadium van ontbinding wanneer ze worden opgeknapt! Zat ook geen water achterin de auto. Ohja, de auto heeft een trekhaak (maar of dat per se positief is;)). Deze is overigens niet vastgebout, zoals ik eens las dat het hoorde, maar vastgelast! Ook zijn de banden nog best gaaf.
De auto schokt wel een beetje bij rijden rond de 50 km/h. Ik heb het idee dat dit door de ontsteking komt. Heb overigens ook gekeken naar 123 ignition maar dat is me eigenlijk te duur. Dus afstellen zal het eerste zijn wat moet gebeuren lijkt me.
Ben morgen van plan om eens te kijken wat er aan de hand kan zijn met het verwarmingssysteem. Volgens mij draait de ventilator sowieso niet dus dat zal ik eerst eens bekijken. Ook wil ik graag een goede achteruitkijkspiegel monteren aangezien de huidige aan het dak zit, waardoor je max. 5 meter achter je kunt kijken, niet zo handig. Er zat wel een juist spiegeltje bij dus die hoef ik alleen te monteren.
Goed, zodra ik hem gepoetst heb en alles schoon is zal ik even wat meer detailfoto´s maken en uiteraard komt er een verslag van het opknapwerk! Tips zijn ook altijd welkom!
Tot zover eerst dacht ik maar.
Groeten,
Rutger.
PS: uiteraard gaan de vlinders er wel af
.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).