Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117608Bericht Rutger-peer »

Rik schreef:ik zaghet ook ja, zo staat ie al weken te staan en dan ineens gaan ze bieden!
Klopt, vond het ook nogal zuur haha. Weet niet of ik nou verder moet bieden. Straks zit ik alweer tegen de 500 terwijl ik eigenlijk een viertje zocht van 300 (een sloper). Verschil van deze met een sloper is wel dat deze auto volgens mij absoluut geen sloper is, nog naar huis te rijden is, scheelt een autoambulance (alhoewel je dan nog wel eerst verzekering moet regelen). Daarnaast is de motor gereviseerd, zoals de verkoper beweert, heeft de auto lichtmetalen velgen (weet niet hoeveel dat waard is maar zou ze eigenlijk dan willen vervangen door van die gewone en dan deze eventueel verkopen).

Etc. etc.

Ziet er wel aantrekkelijk uit, of zie ik dingen over het hoofd? ;)
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117623Bericht R4F6GTX Automaat »

R4F6GTX Automaat schreef:up!


Mijn F6 "Battleship Renaultica" mag nu wel weg. Januari 1985 dus belastingvrij, gas op kenteken, motor en bakloos (was automaat). Chassis is bruikbaar, anders kenteken wel.

Doe eens een bod of ruilen met .......

Afbeelding

Afbeelding
staat eventueel nog te koop... .
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117632Bericht Rutger-peer »

Bedankt voor het aanbod maar ben momenteel druk in onderhandeling over het viertje in Schiedam. En zoals het nu staat lijkt het me een prima deal. Moet alleen ter plekke nog even onder de auto kijken en als dat goed zit neem ik 'm mee.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117710Bericht Rik »

http://link.marktplaats.nl/344969792" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117726Bericht Rutger-peer »


Had dat meegekregen ja! Maar die machine moest 400 euro opbrengen, opzich niet heel raar denk ik, ware het niet dat ik die vier uit Schiedam heb gekocht! En zonder problemen helemaal naar Groningen gereden :d.

Ik zal binnenkort even foto's posten!

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: GEVONDEN! Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117729Bericht Rik »

feli met de aankoop!! genieten maar!!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: GEVONDEN! Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117771Bericht Rutger-peer »

Danke danke! Ben al hard bezig wat dingen in orde te maken maar hij rijdt super, moet wel wat aan gebeuren maar is een super basis volgens mij!

Dus ik ben er erg blij mee. Foto's volgen nog en het opknapproject komt ook zeker als fotoraportage voorbij!

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: GEVONDEN! Gezocht, R4 loop of sloop (voor restauratie).

Bericht: # 117772Bericht schoapke »

in afwachting van het opknapverslag, zet ik deze topic alvast bij sleutelenaan de R4 :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117778Bericht Rutger-peer »

Beste mede-forumleden.

Het is ondertussen een paar dagen geleden dat ik mijn Oranje/gele Renault 4 GTL uit 1984 kocht dus dan nu maar even een update!

Donderdag 6 mei 2010 ben ik rond 12 uur in Groningen op de trein gestapt en kwam ik rond half 4 aan bij het adres van de verkoper van mijn R4. Bleek een erg aardige jongen van 25 te zijn die nog een ander project had en daarom de R4 weg deed. Heb even onder de auto gelegen, een testritje gemaakt, even onder de matten gekeken etc. en heb toen besloten hem mee te nemen. Ik heb er uiteindelijk 400 euro voor betaald. Vond dit een erg mooie prijs. Daarna ben ik naar Nieuwehorne, vlakbij Heerenveen gereden, even bij mijn ouders langs, pa er nog even in laten rijden en 's avonds nog even bij een vriend langs gegaan die me gaat helpen met lassen en de motor. Daarna naar Groningen gegaan.

De auto hield zich helemaal goed. En wat een ervaring, rijden in zo'n R4, nooit eerder gedaan en het was beslist even wennen met schakelen (al heb je dat snel onder de knie) en aan alle geluiden die je hoort t.o.v. een nieuwere auto. Ik ben erg blij met de auto!

Heb thuis in Groningen een paar foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De restauratie zal nog even op zich laten wachten aangezien ik eerst nog tentamens e.d. heb en nog even moet uitvogelen waar ik de auto ga opknappen, wanneer en hoe etc. Ook heeft de auto slechts APK tot 15 mei aanstaande dus ik moet zorgen dat hij óf nieuwe APK krijgt, óf dat ik hem op de plaats waar hij gerestaureerd gaat worden krijg vóór de APK afloopt (maar dan moet hij geschorst worden en als hij door de APK komt lijkt me dat handiger).

Ben daarom vandaag begonnen met de auto schoonmaken en met wat kleine reparaties en gewoon wat aan de slag met de auto. Voor wie dit interessant vindt (anders, lees verder na de opsomming ;)).

- Matten er uit, alles zoveel mogelijk schoongemaakt, gestofzuigd (lag gek genoeg glas onder de matten).
- Slotje van de achterbak uit elkaar gehad, die wou niet meer op slot. Bleek ontzettend smerig te zijn en na uitgevogeld te hebben hoe dat dingetje werkte, heb ik ‘m volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt en kan de bak nu weer op slot.
- Achterbank er uit om schoon te maken.
- Het ruitenwisservloeistop pompje gerepareerd (waterdicht met teflontape).
- Stootblok voor bij het nummerbord gemonteerd.
- Motorkapsluitssysteem gerepareerd zodat de motorkap nu goed dicht blijft en open “popt”.
- Opbergvakken gemonteerd aan de deuren.

En nog wat van datsoort kleine dingetjes.
Wat gebreken die de auto vertoont:

- Gescheurde bekleding van de bijrijdersstoel.
- Verroeste napoleonshoed, alsmede roest aan een paar panelen, gat in de kokerbalk (aan de binnenkant bij de achterbank), roest onderaan de achterklep, paar plekjes bovenaan de naad tussen de buiten- en binnenschermen van de voorspatborden en nog een paar plekjes met roest.
- Paar deuken in de motorkap, zijpanelen, wat kleinere in de portieren. Daarnaast een flinke deuk bij het rechterachterraam, net onder het raampje, lijkt me vervelend om uit te deuken maar we zullen zien.
- Defect verwarmingssysteem.

En er zijn nog wel wat meer kleine dingetjes maar ik heb het idee dat alles wel redelijk te verhelpen valt.

Een paar grote pluspunten:

Volgens mij zijn de achterbalken erg gaaf, zie geen roest maar er zit dan ook een redelijke laag steenslag werende meuk op en wie weet wat daar onder zit maar het lijkt op het eerste gezicht erg goed. Ook de uitstekende chassisdelen in het motorcompartiment zien er naar mijn idee erg goed uit. Maar goed, ik kan het alleen vergelijken met viertjes die ik heb gezien op dit forum en dat van de Engelse Renault 4 club en sommige daarvan zijn in een vergevorderd stadium van ontbinding wanneer ze worden opgeknapt! Zat ook geen water achterin de auto. Ohja, de auto heeft een trekhaak (maar of dat per se positief is;)). Deze is overigens niet vastgebout, zoals ik eens las dat het hoorde, maar vastgelast! Ook zijn de banden nog best gaaf.

De auto schokt wel een beetje bij rijden rond de 50 km/h. Ik heb het idee dat dit door de ontsteking komt. Heb overigens ook gekeken naar 123 ignition maar dat is me eigenlijk te duur. Dus afstellen zal het eerste zijn wat moet gebeuren lijkt me.

Ben morgen van plan om eens te kijken wat er aan de hand kan zijn met het verwarmingssysteem. Volgens mij draait de ventilator sowieso niet dus dat zal ik eerst eens bekijken. Ook wil ik graag een goede achteruitkijkspiegel monteren aangezien de huidige aan het dak zit, waardoor je max. 5 meter achter je kunt kijken, niet zo handig. Er zat wel een juist spiegeltje bij dus die hoef ik alleen te monteren.

Goed, zodra ik hem gepoetst heb en alles schoon is zal ik even wat meer detailfoto´s maken en uiteraard komt er een verslag van het opknapwerk! Tips zijn ook altijd welkom!

Tot zover eerst dacht ik maar.

Groeten,

Rutger.

PS: uiteraard gaan de vlinders er wel af ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117781Bericht Willem de Zwijger »

Goed bezig, en een leuk verslagje! En een harstikke leuke auto voor dat geld. Naar de APK met dat ding, dan blijkt wel of er nog wat addertjes onder het gras zitten.
Dat glas onder de mat is trouwens normaal: als er ooit een ruit gesprongen is zitten de splinters er tot in alle eeuwigheid in :) .
En die ontsteking is ook zonder 123 best goed aan de praat te krijgen maak je geen zorgen. Een paar nieuwe puntjes, nieuwe condensator en een nieuwe verdelerkap met rotor erop en dan weer proberen. Kost weinig, kan een wereld van verschil maken. Heb je een stroboscoop annex contacthoekmeter?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117785Bericht Tweety »

Ja lijkt mij ook een nieuwe vooruit te betreffen, verklaart ook waarom de achteruitkijkspiegel daar niet op gelijmt zit....gat in de kokerbalk bij de achter bank ?? welke balk ?? de achterbalk, zij-balk of in de loze ruimte overdwars ?? lijkt me wel een aandachtspunt zeker als het om de boven zijde van de zijbalk gaat...
als het verwarmingradiatortje niet warm wordt moet deze ontluchtworden doormiddel van het slangetje net naast het motorklep-slot...het ventilatortje zal wel iets van een los draadje zijn, maar ik vind dat toch altijd een rugbreker om daar bij te komen, 't kan ook het scahkelaartje zijn, wip dat er eerst 's ff uit... (blunt) ... een scheur in de bekleding ja dat soort dingen ik ben zelf net klaar met het volledig nieuw bekleden van m'n R16, en het was toch weer wat meer werk dan ik gedacht had (is dat trouwens wel de bij-rijdersstoel), maar zo te horen ben je lekker bezig.... :lol:
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117791Bericht p304c »

je napoleonshoed is in kleur gespoten en dat is niet origineel, waarschijnlijk is er aan de voorkant wel meer mee gebeurdt. verder is je niet werkende ventilator alvast een afkeurpunt voor de APK die zou ik in ieder geval maar eens nakijken de kans dat dat in de schakelaar zit is redelijk groot. verder een leuk wagentje voor dat geld zo te zien. succes ermee
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117792Bericht ap »

He Rutger ik ben morgen in de loods bezig dus als je je auto even op de brug wilt hebben kan dat.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117806Bericht Rutger-peer »

Hee Albertjan, zou erg leuk zijn!

Laat maar even weten hoe laat ik kan komen!

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 2).

Bericht: # 117808Bericht ap »

Komt goed we smsen wel even morgen, moet eerst nog wat dingetjes hier regelen en een auto wegbrengen.
Plaats reactie