vijfbak info
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: vijfbak over
Nee, aandrijfassen zijn hetzelfde. Op mijn F6 Alpine had ik ook de gewone GTL aandrijfassen en dat bleef ook heel, zelfs met a-sociale rijstijl...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: vijfbak over
Willem de Zwijger schreef:R4F6GTX Automaat schreef:de F6 bak heeft een lagere eindoverbrenging dan de TS 5 bak, dus daar schiet je er wel mee op qua eindoverbrenging. En dan loop je tegen het punt op: kan hij dat ook trekken? Vandaar dat ik naar de combinatie 1400 motor en 5 bak ben gegaan.
waar haal je die quote vandaan? ik kan me niet herinneren dat ik dat geschreven heb... ?
edit: ik heb het al gevonden; teveel gesnipt?
Willem de Zwijger schreef:Daar ben ik het half mee eens:R4F6GTX Automaat schreef:Als je er minstens een 1400 cc in hebt kan het verschil uitmaken, anders issie in de 5 niet op snelheid te houden....
- de GTL bak heeft bijna dezelfde (zelfs iets hogere) eindoverbrenging als de TS 5-bak dus daar kun je met de 1100 motor uit de voeten.
- de F6 bak heeft een lagere eindoverbrenging dan de TS 5 bak, dus daar schiet je er wel mee op qua eindoverbrenging. En dan loop je tegen het punt op: kan hij dat ook trekken? Vandaar dat ik naar de combinatie 1400 motor en 5 bak ben gegaan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: vijfbak over
Hier de totale overbrengingen, oftwel hoe vaak moet de krukas ronddraaien om de wielen 1 keer rond te draaien:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3
Zie ook http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... rhoudingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb die getallen ooit eens bij elkaar gezocht, ik zou graag zien dat iemand ze verifieerde om er 100% zeker van te kunnen zijn.
Ik geloof dat je totale overbrenging van de TS bak nog iets kunt beinvloeden door er de eindoverbrenging (pinon/kroonwiel) van de GTL bak in te stoppen getuige deze quote van onze engelse vriend:
Mr_Reno from the forum mentioned that the Renault 5 TX gearbox I had planned to use has a 9:31 differential ratio which seemed a bit low for a big engine in a small car. He swapped me a Renault 5 GTL gearbox with a 10:31 ratio for my spare Gordini gearbox. (zie http://www.renault4.co.uk/gordini-engine.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Deze uitmundende knutselaar heeft trouwens ook die mooie voorbalk aanpassing gedaan die op de vorige pagina staat).
Volgens mij kun je daarmee op een totale overbrenging van 3.0 komen.
Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3
Zie ook http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... rhoudingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb die getallen ooit eens bij elkaar gezocht, ik zou graag zien dat iemand ze verifieerde om er 100% zeker van te kunnen zijn.
Ik geloof dat je totale overbrenging van de TS bak nog iets kunt beinvloeden door er de eindoverbrenging (pinon/kroonwiel) van de GTL bak in te stoppen getuige deze quote van onze engelse vriend:
Mr_Reno from the forum mentioned that the Renault 5 TX gearbox I had planned to use has a 9:31 differential ratio which seemed a bit low for a big engine in a small car. He swapped me a Renault 5 GTL gearbox with a 10:31 ratio for my spare Gordini gearbox. (zie http://www.renault4.co.uk/gordini-engine.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Deze uitmundende knutselaar heeft trouwens ook die mooie voorbalk aanpassing gedaan die op de vorige pagina staat).
Volgens mij kun je daarmee op een totale overbrenging van 3.0 komen.
Re: vijfbak over
Een interessant draadje inmiddels, maar nog wel even de mededeling toevoegen dat de bak inmiddels verkocht is.
Overigens dank voor alle getoonde belangstelling!
Rudolf
Overigens dank voor alle getoonde belangstelling!
Rudolf
Re: vijfbak info
Daarom maar even hier neergezet
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: vijfbak info
nu Rudolf zijn 5-bakkie kwijt is dan heb ik er nog eentje liggen mochten mensen geinspireerd zijn geraakt door alle verhalen, stuur maar een PB (persoonlijk berichtje)
groeten ronny
groeten ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Re: vijfbak info
@schaopke
vr gr Fons
waar is hier?Daarom maar even hier neergezet
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: vijfbak info
Ik heb een versnellingsbak uit een r5 met typenr HAD 183 Is dit een 5-bak,nog nooit eringekeken. Deze is uitgevoerd als ondervloerschakeling, maar is op de slooop doorgesneden. Dus er is ook geen versnellingspook, wel is hij langer dan een standaard 4- bak, groet Lordje
Laatst gewijzigd door lordje op wo feb 10, 2010 7:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vijfbak info
je zou ff kunnen kijken hoeveel standen dat ding heeft ...lordje schreef:Ik heb een versnellingsbak uit een r5 met typenr HAD 183 Is dit een 5-bak,nog nooit eringekeken, groet Lordje
Re: vijfbak info
6 standen 5 vooruit en 1 achteruit toch????
Re: vijfbak info
@ Leo,
groet, ronny
toch een ander typenummer Leo, je kunt die vijfbak herkennen aan de dubbeldikke boterham die er aan de voorkant tegenaan geplakt zit, voor de rest is ie precies hetzelfde als een 4-bak qua uiterlijk. Het totaal is 3 cm langerdoor Willem de Zwijger » zo nov 13, 2005 11:10 pm
1. Ik dacht dat die HA 01 inderdaad de TS bak was. O, mijn boekje van de R5 zegt dat de vijfbak van het type HA 1-03 is, die code die op jouw plaatje staat komt niet in mijn boekje voor.
Maarrehh, is het een vijfbak ? Dan moet het wel haast een TS zijn toch ? 2. Die dingen zijn van 1979 tot 1984 gemaakt.
groet, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Re: vijfbak info
f6/1400/gtl-bak?
verstuurd: ma jun 21, 2010 1:35 am
Van: zwergje
Naar: Willem de Zwijger
Hoi Willem,
Naar aanleiding van jouw forumbericht van een tijd terug, vraag ik me het volgende af:
Aangezien de eindoverbrening van de 4 van de gtl bak nagenoeg gelijk is aan de 5e versnelling van een at/ts bak, wat is er tegen op een 1400 motor met een gtl-bak in de f6?
De voorbalk hoeft dan niet aangepast worden, toch?
Wat ik overigens niet begrijp is hoe een f6 met dezelfde motor en een overbrenging in zijn 4 die bijna gelijk is aan de derde van de gtl bak, nagenoeg dezelfde topsnelheid kan hebben als de gtl (toch bijna 135/uur)?!
met vriendelijke groet, Serge
Hier volgt jouw oorspronkelijke bericht:
Re: vijfbak over
door Willem de Zwijger » zo jan 10, 2010 9:51 am
Hier de totale overbrengingen, oftwel hoe vaak moet de krukas ronddraaien om de wielen 1 keer rond te draaien:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3
Zie ook viewtopic.php?f=2&t=7165&hilit=overbrengingsverhoudingen
Ik heb die getallen ooit eens bij elkaar gezocht, ik zou graag zien dat iemand ze verifieerde om er 100% zeker van te kunnen zijn.
Ik geloof dat je totale overbrenging van de TS bak nog iets kunt beinvloeden door er de eindoverbrenging (pinon/kroonwiel) van de GTL bak in te stoppen
verstuurd: ma jun 21, 2010 1:35 am
Van: zwergje
Naar: Willem de Zwijger
Hoi Willem,
Naar aanleiding van jouw forumbericht van een tijd terug, vraag ik me het volgende af:
Aangezien de eindoverbrening van de 4 van de gtl bak nagenoeg gelijk is aan de 5e versnelling van een at/ts bak, wat is er tegen op een 1400 motor met een gtl-bak in de f6?
De voorbalk hoeft dan niet aangepast worden, toch?
Wat ik overigens niet begrijp is hoe een f6 met dezelfde motor en een overbrenging in zijn 4 die bijna gelijk is aan de derde van de gtl bak, nagenoeg dezelfde topsnelheid kan hebben als de gtl (toch bijna 135/uur)?!
met vriendelijke groet, Serge
Hier volgt jouw oorspronkelijke bericht:
Re: vijfbak over
door Willem de Zwijger » zo jan 10, 2010 9:51 am
Hier de totale overbrengingen, oftwel hoe vaak moet de krukas ronddraaien om de wielen 1 keer rond te draaien:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3
Zie ook viewtopic.php?f=2&t=7165&hilit=overbrengingsverhoudingen
Ik heb die getallen ooit eens bij elkaar gezocht, ik zou graag zien dat iemand ze verifieerde om er 100% zeker van te kunnen zijn.
Ik geloof dat je totale overbrenging van de TS bak nog iets kunt beinvloeden door er de eindoverbrenging (pinon/kroonwiel) van de GTL bak in te stoppen
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: vijfbak info
De andere topsnelheid van een F6 blok + bak wordt bereikt dmv. een andere compressie verhouding, andere kop eigenlijk, en de nokkenassen zijn ook ietje anders... geloof ik.... het verbruik bij die topsnelheid (en andere snelheden ook trouwens) is wel een pietsie anders.... moet ook haast wel een GTl blok heeft z'n maximaal vermogen bij 3000 rpm terwijl dat bij een F6 (668) bij 4000 rpm is....(4500 zelfs ofzo..)
Een erg eenvoudige manier om de bak nog ietsie langer te maken is door het monteren van 145R13 banden (ipv 135R13 wat origineel is..) aan de voorzijde.
scheeldt een kleine 7% ook op de kilometerteller natuurlijk...
Een erg eenvoudige manier om de bak nog ietsie langer te maken is door het monteren van 145R13 banden (ipv 135R13 wat origineel is..) aan de voorzijde.
scheeldt een kleine 7% ook op de kilometerteller natuurlijk...
Re: vijfbak info
Intressant intressant, wist niet dat er in de f6 een andere 1100 zit dan in de gtl, meer info zeer welkom, bedankt!
Wat ik me dan afvraag is of de 1100 van een f6 met die 7 procent afstand per omwenteling meer dan ook harder/zuiniger gaat rijden, met andere woorden, heeft de 1100 genoeg power over om die 7% ook te benutten?
groet Serge
Wat ik me dan afvraag is of de 1100 van een f6 met die 7 procent afstand per omwenteling meer dan ook harder/zuiniger gaat rijden, met andere woorden, heeft de 1100 genoeg power over om die 7% ook te benutten?
groet Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: vijfbak info
Zelf haal ik 125km/h in een F6 met 145 13 banden en de originele 1100 motor, uiteraard afhankelijk van de windrichting Niet spectaculair dus, maar wel goed genoeg.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd