Themperatuursensor oververhitting>>Bij wie werkt hij w

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie

Ik heb de sensor getest en hij schakelt

wel
4
44%
niet
5
56%
 
Totaal aantal stemmen: 9

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Themperatuursensor oververhitting>>Bij wie werkt hij w

Bericht: # 99879Bericht RVIER »

In de bijdrage van Theexpert van 04 september schrijft hij over de gevolgen van het niet werken van de temperatuursensor voor over-verhitting (we hebben het dus niet over het thermocontact in de radiator).
Bij de GTL zit de sensor met een boutje op cilinderkop geschroefd.

We hebben gezien dat je zowel het lampje als de draad tot aan de sensor kunt testen.
* Op contact--> lampje themperatuur moet branden
* Bij lopende motor draad van de sensor losnemen en aan de massa leggen--> lampje moet branden

Om de sensor te testen moet je hem uitbouwen en verwarmen tot >111 graden.
Onder de 111 graden is de weerstand oneindig (het contact staat open). Boven de 111 graden moet het contact sluiten en wordt de weestand 0 ohm.

Ik heb er nu drie getest en de resultaten zijn vooralsnog dramatisch. Geen van de 3 werkte.
Het probleem lijkt de corrosie van de contacten in de sensor te zijn.

Bij sensor test nummer 3 (van de R4, waarmee ik dagelijks rijdt) zag ik na forse verhitting 140-150 graden dat de weerstand van oneindig schakelde naar 30 mega ohm. Daarmee gaat geen lampje branden!!. Dit kan ik alleen verklaren door vuile contacten in de sensor. Dat zag ik al eerder bij de gedemonteerde sensor.
(Ik heb de sensor voorzichting verwarmd met een verfsripper. Je kunt hem natuurlijk ook in de frituurpan hangen on in de MikeSanders verwarming unit)

Ik heb het idee dat we wellicht bijna allemaal met een defecte (Jaeger) sensor rondrijden. Nu merkt dat bijna niemand omdat er maar weinig motoren te heet worden. Je wordt doorgaans al eerder gewaarschuwd door het olielampje dat dan (gelijktijdig met het oververhittingslampje) bij stationair lopen gaat branden omdat de olie te dun wordt door de hoge temperatuur. Maar tijdens het rijden merk je dus niets en spuit alle water via de ontlastklep in het expansievat weg. --> met een beetje pech koppakking defect.


Ben benieuw bij wie hij werkt? Misschien moeten we bij Renault een wereldwijde terugroepactie voorstellen.

vr gr Fons


Ps de sensor is te koop bij het magazijn(?) en de duitser voor minder dat 10 euri
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
elzoberend
Berichten: 44
Lid geworden op: di jan 04, 2005 11:09 pm
Locatie: Heiligerlee

Bericht: # 99887Bericht elzoberend »

Hoi beste mensen.
Tis een onbetrouwbaar dingetje die sensor.
Heb daarom ook maar een temperatuurmeter geplaatst.
De sensor is van alluminium of zoiets.
Dat heeft de neiging snel te oxcideren.
Het contact met de cilinderkop is dan verbroken.
heb zelf mijn sensor gemonteerd met contact geleidende pasta.
Dit houd corrosie tegen.
Heb dit gevonden bij conrad.
Als de sensor niet werk helpt dit natuurlijk ook niet.
Tis maar een idee.
Gr Elzo Edens
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 99906Bericht RVIER »

De sensor is van alluminium of zoiets.
Dat heeft de neiging snel te oxcideren.
Het contact met de cilinderkop is dan verbroken.
@elzoberend,

De oxidatie aan de buitenzijde van de senspr is het probleem niet. Hij zit met een M6 bout aan de kop vast en dat contact blijft wel goed. Het zijn de contacten in de sensor die sterk corroderen.

Vandaag had ik een werkende sensor op prijs gesteld. Ik hoorde een merkwaardig gerommel onder de kap.
Hij was aan het koken terwijl de fan nog liep --> thermostaat verwijderd, water gevuld en doorgereden.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

ventilatormotor verbrand

Bericht: # 99920Bericht RVIER »

een defect komt nooit alleen,

Gisteren voor de zekerheid ook maar even de ventilator doorverbonden.
Vandaag stonk het erg naar verbrande electromotor.
Het voorlager was droog en gaan vreten-->motor na 1 + 0,5 uur lopen volledig verbrand

Misschien een tip voor iedereen die de ventilator eens wil smeren.

- ventilatorwiel demonteren, door de moer MET LINKSE DRAAD, te verwijderen.
- borgveer en ringen verschuiven
- Je kunt het lager as nu smeren bv met versnellingsbakolie
- Je kunt de motor laten lopen met een acculader
- Zaken weer monteren en rijden maar.

Als je goede zin hebt kun je de motor ook helemaal uit elkaar halen.
- stift uit asje tikken.
- as schoonschuren (anders krijg je hem niet uit het voor-lager)
- bouten losnemen
- motor demonteren
- je kunt nu ook het achterlager smeren en eventueel de collector opzuiveren.
- monteren in omgekeerde volgorde
- testen met acculader

succes

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie