Ik ben bang dat mijn oliepomp kapot is. Als de motor stationair loopt ratelt er iets in de motor (kleppen/aandrijfas??)
Zou er op mijn dashboard een oliedruk lampje moeten gaan branden?
Ik heb het oudste type R4 Fourgonette van 1 jan 1962 en heb daar geen instructieboekje bij. Als ik het contact aanzet brandt er alleen één groen lampje. (dus géén rood lampje voor olie, maar ik weet niet meer of die dat eerst wel deed)
Vóór ik de hele motor ga uitbouwen en demonteren wil ik wel weten wat er aan de hand is.
Oliedruk lamje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
lampje
@bogey
volgens Haynes, blz 115 is er in de modellen gebouwd in 1962+1963, wel een oliedruksensor en een lampje aanwezig. Dat lampje wordt gedeeld met de parkeerlichten!
als je de parkeerlichten aanzet moet het lampje branden.
als je het contact aanzet zou het lampje eveneens moeten branden. De oliedruksensor maakt dan immers massa.
succes
vr gr Fons
volgens Haynes, blz 115 is er in de modellen gebouwd in 1962+1963, wel een oliedruksensor en een lampje aanwezig. Dat lampje wordt gedeeld met de parkeerlichten!
als je de parkeerlichten aanzet moet het lampje branden.
als je het contact aanzet zou het lampje eveneens moeten branden. De oliedruksensor maakt dan immers massa.
succes
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
En kijk ook even na of het lampje niet kapot is. Lampjes hebben de neiging relatief snel te bezwijken, en 45 jaar is waarschijnlijk wel iets langer dan de gemiddelde levensduur. (niet in verband met dit onderwerp, maar er circuleren hier op het forum wel wat verhalen van mensen die zich wezenloos zoeken en onderdelen vervangen, en dan bleek het achteraf toch veel simpeler en goedkoper te zijn)
Succes gewenst door Rudolf
Succes gewenst door Rudolf
Oliedruk lamje
Lampje is nog goed.
Waarschijnlijk is de oliedrukschakelaar kapot. Waar zit die eigenlijk? Ik vind nergens de aansluitdraad.
Overigens zal toch de oliepomp ook wel stuk zijn. Als de motor loopt komt er helemaal geen olie boven bij de kleppen eruit.
Waarschijnlijk is de oliedrukschakelaar kapot. Waar zit die eigenlijk? Ik vind nergens de aansluitdraad.
Overigens zal toch de oliepomp ook wel stuk zijn. Als de motor loopt komt er helemaal geen olie boven bij de kleppen eruit.
Oliepomp
Geen diesel geluid. Meer een harde tik die je alleeen hoort als ie stationair loopt. Klinkt meer als een stoterstang of zo.4TL schreef:Loopt dat ding als een diesel?? Ik vrees dat je kunstof distributie tandwiel aan gort is.