Oliedruk lamje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Oliedruk lamje

Bericht: # 99261Bericht Bogey »

Ik ben bang dat mijn oliepomp kapot is. Als de motor stationair loopt ratelt er iets in de motor (kleppen/aandrijfas??)
Zou er op mijn dashboard een oliedruk lampje moeten gaan branden?
Ik heb het oudste type R4 Fourgonette van 1 jan 1962 en heb daar geen instructieboekje bij. Als ik het contact aanzet brandt er alleen één groen lampje. (dus géén rood lampje voor olie, maar ik weet niet meer of die dat eerst wel deed)
Vóór ik de hele motor ga uitbouwen en demonteren wil ik wel weten wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 99262Bericht 4TL »

Loopt dat ding als een diesel?? Ik vrees dat je kunstof distributie tandwiel aan gort is.
Clio '98
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

lampje

Bericht: # 99263Bericht RVIER »

@bogey

volgens Haynes, blz 115 is er in de modellen gebouwd in 1962+1963, wel een oliedruksensor en een lampje aanwezig. Dat lampje wordt gedeeld met de parkeerlichten!

als je de parkeerlichten aanzet moet het lampje branden.

als je het contact aanzet zou het lampje eveneens moeten branden. De oliedruksensor maakt dan immers massa.

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 99267Bericht Rudolf2 »

En kijk ook even na of het lampje niet kapot is. Lampjes hebben de neiging relatief snel te bezwijken, en 45 jaar is waarschijnlijk wel iets langer dan de gemiddelde levensduur. (niet in verband met dit onderwerp, maar er circuleren hier op het forum wel wat verhalen van mensen die zich wezenloos zoeken en onderdelen vervangen, en dan bleek het achteraf toch veel simpeler en goedkoper te zijn)

Succes gewenst door Rudolf
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Oliedruk lamje

Bericht: # 99290Bericht Bogey »

Lampje is nog goed.
Waarschijnlijk is de oliedrukschakelaar kapot. Waar zit die eigenlijk? Ik vind nergens de aansluitdraad.
Overigens zal toch de oliepomp ook wel stuk zijn. Als de motor loopt komt er helemaal geen olie boven bij de kleppen eruit.
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Oliepomp

Bericht: # 99291Bericht Bogey »

4TL schreef:Loopt dat ding als een diesel?? Ik vrees dat je kunstof distributie tandwiel aan gort is.
Geen diesel geluid. Meer een harde tik die je alleeen hoort als ie stationair loopt. Klinkt meer als een stoterstang of zo.
Plaats reactie