Opknappen van een R1123 uit 66

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91880Bericht GijSsie »

Ik ben al een paar weekenden bezig geweest om de motor aan de praat te helpen, contact punten en kleppen stellen, accu regelen vervolgens erachter komen dat de 6volt lader het niet doet dus dat ding maar even gerepareerd. Eindelijk was het dan dit weekend zover. De renault 4 motor liep weer na zo'n 12 jaar te hebben stil gestaan en gereviseerd te zijn. Motortje loopt als een zonnetje en bromt goed helemaal met demper (groen) .
Het relais van de start motor is niet helemaal 100%meer soms als de motor start klikt die alleen maar. Dus daar moet nog even naar gekeken worden.
Het expansievat zat er nog niet aan dus ik heb de motor nog niet warm kunnen laten draaien, maar dat komt nog wel 8) .

Groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 91881Bericht Willem de Zwijger »

Gefeliciteerd man, de aanhouder wint!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91928Bericht GijSsie »

Bedankt willem, t was een mooi klusje. Maar t grootste project wacht nog en dat is de koets :o met veel werk en weinig te krijgen plaatwerk...
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 91933Bericht Willem de Zwijger »

Ach, je mag toch nog lang niet rijden...
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91942Bericht GijSsie »

nog lang niet:P? is dichterbij dan jij denkt :wink: :D
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 95118Bericht GijSsie »

Het is vakantie!!! 8) 8) Dus tijd om te sleutelen :D .


De motor wilde niet aanslaan en dit kwam door slechte contacten in het relais. Daarom poosje terug al de startmotor ertussenuit gehaald en vandaag het relais opengemaakt. Valt nog niet mee, er zit een randje ijzer om het bakkelieten? deel heen gebogen, dit heb ik weggezaagd,geveild en vervolgens kon ik de contactpunten opschuren.

Foto's zijn hier te vinden: klik hier Als 4 de contactpunten opgeschuurd zijn dan lijm ik het bakkelieten deel er met 2 componenten lijm terug in het relais en hopelijk start de 4 dan weer vaneigens.

tot de volgende :wink:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 95424Bericht GijSsie »

Eindelijk, ik heb een laadvloer 8) . Het is er 1 voor een nieuwere 4 maar hij word als origineel. Nu zou het nog mooi zijn om rechterachterraam deel te vinden en links en rechts vanaf de laadvloer naar benede lopende "flapjes" naar de dorpel en ze zitten aan het achterbinnenscherm vast.

Als er iemand nog iets heeft liggen zou ik het graag overnemen.


Straks word restauratie van dit 4tjes een eitje :D .
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 95426Bericht Willem de Zwijger »

Niet dat ik iets van die laadvloer heb liggen, maar ik begrijp niet precies wat je nog zoekt. Foto'tje ?
Lijkt me nog een aardig klusje om dat er netjes in te lassen. Ga je dat met MIG doen of met dat kopersoldeerverhaal ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 95427Bericht GijSsie »

Hier een tekening, ik zoek dus nog nummer 19 rechts en als het even kan nummer 10 rechts is evt te ruilen tegen hetzelfde deel maar voor nieuwere types. (maar mss makkelijker om in vraag en aanbod te plaatsen :) )

Het is de bedoeling dat al het plaatwerk erin word gelast MIG, de afwerking van de lasnaden zal geschieden door er een laagje koper overheen te branden. Dit omdat koper niet zo'n sterke hechting geeft.
Het zal inderdaad nog wel een aardige klus worden. Het stappenplan is denk ik als volgd: koets op chassis bouten zodat alle verhoudingen blijven kloppen. Vervolgens laadvloer eruit slijpen enkele stukjes eruit slijpen en over zetten in mijn nieuwe laadvloer, die vervolgens in de koets gelast kan worden, wielkasten onderhanden nemen, kokker achterklep nieuw stuk inzetten, dan de achterdeurstijlen de nieuwe deurstijltjes erin lassen en een stuk dorpel dan de 3hoekjes van voren en in het schutbord netjes een plaatje erin lassen. Dan nog heel veel ontroesten en oja het rechterraamdeel als het even kan vernieuwen anders beetje terugduwen en plamuren ofzo.

Zo moet het gebeuren denk ik.
Afbeelding
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 96053Bericht GijSsie »

Nummer 17 ben ik inmiddels zelf aan het maken met behulp van wat oude verroeste stukjes.

Als ik niets meer vind zal ik als de savane als nummer 19 ook maar zelf maken.. ik heb gezien dat dat wel moet lukken.

Van het weekend heeft het motortje nog gelopen met nieuwe gereviseerde startmotor en wat contacten opschuren en hij starte weer vaneigens.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 96210Bericht GijSsie »

voor foto's klik hier

Zo staat de 4 er inmiddels bij, geeft weer inspiratie om snel de savane af te maken 8) .
Savane 1993 =D
Plaats reactie